افسردگی در پسران

افسردگی در آقایان

امروزه، در جامعه پسرانی را مشاهده می‌کنیم که سر در گریبان مبهوت، افسرده و عصبی هستند، چهره‌های در هم کشیده‌ای دارند و هر کس به آنها می‌رسد می‌گوید مگر کشتی‌هایت غرق شده. آری این علایم و علایم دیگری که به آن اشاره خواهد شد، نشان از یک بیماری به نام افسردگی دارد.
افسردگی از شایع‌ترین اختلالات خلقی و عاطفی و بزرگ‌ترین بیماری روانی قرن حاضر است.
در گذشته تصور می‌شد که افسردگی مربوط به دوره بزرگسالی است و کودکان و نوجوانان کمتر به آن مبتلا می‌شوند. اما امروزه تحقیقات جدید نشان می‌دهد افسردگی از مشکلات رایج بین نوجوانان و جوانان است. شناخت و تشخیص افسردگی در دوره‌های نوجوانی و جوانی به دلایلی مشکل است. زیرا نشانه‌های افسردگی از نظر بالینی کمتر مشهود است. در ضمن پسران نوجوانان و جوانان کمتر احساسات خود را بروز می‌دهند و بیشتر مـســائــل را انـکــار مــی‌کـنـنــد. هـمـچـنـیـن نـوجـوانـان افت‌ و خیزهای خلقی زیادی از خود نشان می‌دهند. این افت‌ و خیزها هم به ویژه در آغاز نوجوانی مشاهده می‌شود. به دلیل همین تشخیص افسردگی در نوجوانان کار نسبتا دشواری است.
افسردگی در نوجوانان پسر را باید بسیار مهم تلقی کنیم، چرا که اگر از مدت خاص بگذرد، علایم عادی آن تبدیل به علایم مرضی خواهد شد و ماندگاری رفتاری ناشی از تداوم این حالت می‌تواند زیان‌های جبران ناپذیری بر آینده آنان به وجود آورد.

علایم افسردگی
در پسرها افسردگی به صورت حالات هیجانی، بی قراری و نداشتن آرامش و قدرت در توجه و تمرکز فکر و ناتوانی در کنترل فعالیت‌های ذهنی تجلی می‌کند. نوجوان احساس خستگی می‌کند و از دردهای متناوبی گله‌مند است. عقب‌ماندگی درسی دارد و آن را معلول بیماری و زمانی در اثر فقدان قدرت توجه و تمرکز می‌داند.


عوامل ایجاد افسردگی در نوجوانان
الـف) وراثـت: افـسـردگـی را می‌توان تا حدودی به مسائل ارثی مرتبط دانست، زیرا در میان اعضای یک خانواده شایع است.

ب) استرس: افسردگی در میان نوجوانان و جوانانی که با مسائل و مـشـکـلات مـادی و استرس‌های روزانه روبه‌رو هستند، نسبت به دیگران بیشتر است. همچنین تغییر در مدرسه و ورود به دوره تحصیلی از سطحی به سطح دیگر از عوامل دیگر افسردگی است.

ج) جنسیت: تحقیقات نشان می‌دهد نرخ افسردگی در دختران بسیار بیشتر از پسران است و عامل جنسیت در افسردگی نقش مهمی دارد. با وجود این که درصد تشخیص‌های افسردگی پیش از بلوغ در پسران بیشتر است، ولی این رقم بعد از سن بلوغ در میان دختران افزایش می‌یابد و نهایتا آمار دختران افسرده به ۲ برابر پسران می‌رسد.

د) افکار مربوط به خود: این طرز تفکر برای نوجوانان و جوانان ایجاد شده است که با سعی و تلاش هم نمی‌توان بر مشکلات فائق آمد. توان مقابله با مشکلات را ندارد و در حقیقت به درماندگی آموخته شده رسیده است. (یعنی کاری دیگر نمی‌توان انجام داد و ناامید از همه جا می‌شود)

هـ) عوامل زمینه‌ساز: عواملی که شکست مهم در زندگی برای نوجوانان داشته باشد، از عوامل زمینه‌ساز افسردگی هستند.

و ) هویت نقش جنسی: نوجوان و جوانی که هویت نقش جنسی زنانه دارند، بیشتر به افسردگی مبتلا می‌شوند.

ی)عوامل دیگر: مواقع دیگری که نوجوان مستعد افسردگی است، عبارتند از: وقتی نوجوان شما از طرف دوستان پذیرفته نمی‌شود، والدین بیش از حد اورا حمایت کنند یا طرد کنند. اگر فشارهای اقتصادی یا مشکلاتی در خانواده وجود داشته باشد، اگر مشکلات شدید خانوادگی (مثل طلاق) بر او اثر کرده باشند، اگر دچار مشکلات تحصیلی شده باشد یا اگر به بیماری‌های طولانی مدت و مزمنی دچار باشد.

همان طور که قبلا هم ذکر شد، افسردگی یک بیماری پیچیده با دلایل متعدد است. اگر نوجوانتان شدیدا افسرده است، به این معنا نیست که شما والدین بد یا سهل‌انگاری بوده‌اید. همان طور که ذکر شد، در افـسـردگـی نـوجـوان عـوامـل مـختلفی دخیل است. به هر حال، علایم افسردگی را نادیده نگیرید و فراموش نکنید. افسردگی مخصوصا وقتی زود تشخیص داده شود، یک بیماری قابل درمان است.
پسران نوجوان افسرده بیش از بالغین به مصرف سیگار روی می‌آورند.
نتایج یک مطالعه گویای این امر است که نه تنها مصرف سیگار در میان نوجوانان مذکر به نسبت بالغین رواج بیشتری دارد، بلکه نوعی خود درمانی در مقابله با افسردگی نیز هست.
به گزارش خبرنگار سرویس «بهداشت و درمان» ایسنا واحد علوم پزشکی ایران، به نقل از پایگاه Health day، محققان معتقدند عموما افرادی در نوجوانی به مصرف سیگار روی می‌آورند که درکودکی به نحوی دچار بیماری‌ها و یا مشکلات روانی شده‌اند.
در حقیقت آمار نشان می‌دهد تقریبا ۲۰ درصد افرادی که در ۸ سالگی مبتلا به افسردگی هستند، در سن ۱۸ سالگی سیگار می‌کشند. به علاوه احتمال اینکه نوجوانان افسرده ۱۱ تا ۱۵ ساله تبدیل به سیگار‌های حرفه‌ای در آینده شوند، بسیار بالاست.
پروفسور «Goodman»، سرپرست یک گروه تحقیقاتی که به مدت ۱۰ سال روی نوجوانان رفتاری آنان مطالعه می‌کردند، معتقد است: عمده‌ترین عامل زمینه ساز افسردگی در نوجوانی بی‌توجهی والدین به خواسته‌ها،‌ احساسات و روحیه فرزندان است. همچنین، بیش فعالی و بیماری‌های مرتبط با آن نیز نقش موثری در سیگاری‌شدن فرد نوجوانان ایفا می‌کند.
لازم به یادآوری است اضطراب درمان نشده در دوران نوجوانی هم جزء عوامل دخیل در استعمال دخانیات در بزرگسالی محسوب می‌شود.
میزان شیوع افسردگی و خود کشی در دوران بلوغ به شدت افزایش می یابد. بعضی از مطالعات انجام شده نشان می دهد که تقریبا یک سوم نوجوانان دچار حالت افسردگی می شوند و یک سوم این افراد در طول این دوران بر اساس معیار های تشخیصی دچار اختلال افسردگی هستند. افکار خودکشی در میان نوجوانان افسرده در مقایسه با جوانان معمول تر است. خودکشی سومین دلیل مرگ در بین نوجوانان بین ۱۵ تا ۲۰ سال است و میزان خودکشی در میان نوجوانان در مقایسه با کل جمعیت بسیار بیشتر است. نکته قابل توجه این است که اقدام به خودکشی (در اثر افسردگی) در بین نوجوانان عمدتا از قبل برنامه ریزی می شود و به دلیل واکنش های فرد بر اثر احساس درماندگی نیست.
بعضی از محققان معتقدند که نوجوانان مستعد افسردگی اند و علت آن تغییرات رشدی است که در این دوران در زندگی آنان روی می دهد. عوامل هورمونی هم ممکن است نقشی در این میان داشته باشند، هرچند اعتقاد بر این است که تاثیر هورمون ها در خلق و خو در مقایسه با تاثیرات محیطی بسیار کم است.
تغییرات فیزیکی که با بلوغ همراه است سبب می شود بعضی از نوجوانان به خصوص دختران در مورد ظاهرشان احساس خوبی نداشته باشند. توانایی تفکر انتزاعی (پس از بلوغ) سبب می شود که نوجوانان به نحوی در مورد خودشان فکر کنند که قبلا میسر نبوده است و به همین دلیل بیشتر به فکر فرو رفته و خود را تحقیر می کنند. اختلاف خانوادگی که یکی از عوامل مهم افسردگی است در دوران نوجوانی بسیار معمول تر است. افزایش فشار های اجتماعی برای استقلال، نوجوانان را برای پذیرش نقش هایی تحت فشار می گذارد که آمادگی آن را ندارند و در عین حال آنان را از والدین و سایر بزرگسالان حامی جدا می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *