زندگینامه ناصر حجازی

زندگینامه ناصر حجازی

زندگینامه ناصر حجازی

ناصر حجازی متولد ۲۳ آذر ۱۳۲۸ در شهر تهران است.

پدرش متولد تبریز بود و آژانس املاک داشت. وی با چهار خواهر و یک برادر در خانواده ای هشت نفری زندگی می کرد. وی دوره دبستان را در مدرسه هخامنش و دوره دبیرستان را در مدارس سعادت، سینا، سهند و شرق طی کرد.

زندگینامه ناصر حجازی
ناصر حجازی
زندگینامه ناصر حجازی
ناصر حجازی

در سال ۱۳۵۰ وارد مدرسه عالی ترجمه شد و در سال ۱۳۵۶ لیسانس خود را دریافت کرد.

زندگینامه ناصر حجازی
جوانی ناصر حجازی

رشته ورزشی اصلی ناصر حجازی بسکتبال بود و در شانزده سالگی در تیم منتخب دبیرستان ابومسلم بازی می کرد و حتی برای تیم ملی جوانان بسکتبال ایران هم انتخاب شد. وی فوتبال را به صورت تفریحی دنبال می کرد اما حضور او در درون دروازه و روی آوردن به دنیای حرفه ای فوتبال به صورت اتفاقی  شکل گرفت.

زندگینامه ناصر حجازی
جوانی ناصر حجازی

حجازی که برای تماشای مسابقات فوتبال مدارس رفته بود، به علت مصدومیت دروازه بان مدرسه وی و با توجه به بلندی قامت (۱۸۵ سانتی متر)  و بسکتبالیست بودنش با درخواست مربی تیم درون دروازه ایستاد و در مقابل حریف به خوبی ایستادگی کرد. این اتفاق سرآغاز سالها حضور وی در صحنه فوتبال است.

حجازی متأهل و دارای دو فرزند به نام های آتیلا و آتوسا است که هر دو از بازیکنان فوتبال بوده اند. آتیلا سابقه بازی در تیم استقلال تهران را دارد و هم اکنون بعنوان مربی در تیم گسترش فولاد تبریز مشغول به کار است. وی دارای یک دختر به نام جانان است. آتوسا نیز بهترین گلزن فوتسال زنان ایران بود و همسر وی سعید رمضانی نیز بازیکن فوتبال است که در حال حاضر برای تیم فولاد خوزستان بازی می کند. فرزند آنها امیر ارسلان نام دارد.

ناصر حجازی دروازه بان اول تیم ملی فوتبال ایران در دهه پنجاه بود و دو عنوان قهرمانی در جام ملت های آسیا، یک عنوان قهرمانی در بازی های آسیایی و شرکت در المپیک و جام جهانی فوتبال را در کارنامه دارد.

او همچنین به همراه تیم تاج قهرمانی در جام تخت جمشید و جام باشگاه های آسیا را تجربه کرده است.حجازی در دوران مربیگری نیز تیم استقلال تهران را به نایب قهرمانی جام باشگاه های آسیا و قهرمانی لیگ آزادگان رساند.

زندگینامه ناصر حجازی
ناصر حجازی

اولین تجربه مربیگری حجازی در محمدان بنگلادش بود. نقطه اوج این باشگاه در سال ۱۳۶۷ با پیروزی بر پرسپولیس و صعود به یک چهارم نهایی جام باشگاه های آسیا رقم خورد. حجازی در سال ۱۳۷۵ سرمربیگری استقلال را پذیرفت و در زمانی کمتر از سه سال، موفق شد این تیم را به مقام نایب قهرمانی جام باشگاه های آسیا، قهرمانی و نایب قهرمانی در لیگ کشور برساند.

در این دوران حجازی توانست تیم استقلال را بعد از شکست ۱-۰ در تاریخ بیست و پنجم تیر ماه  ۱۳۷۶ مقابل تیمی از کشور آذربایجان در مسابقات  جام خزر، در سی و دو دیدار متوالی داخلی و خارجی بدون شکست هدایت نماید.اولین شکست استقلال بعد از سی و دو دیدار متوالی بدون باخت، مقابل تیم فولاد خوزستان در تاریخ ۴ مرداد  ۱۳۷۷ از سری مسابقات لیگ کشور ودر حالیکه قهرمانی استقلال از چند هفته مانده به پایان مسابقات مشخص شده بود، اتفاق افتاد.

حجازی بعد از قهرمانی استقلال در جام باشگاههای ایران، در تاریخ دوم شهریور ۱۳۷۷ (ماه جولای) از سوی کنفدراسیون آسیا AFC بعنوان مربی برتر ماه این قاره انتخاب شد. در بیانیه AFC  آمده است: حجازی توانسته است هم بعنوان مربی و هم بازیکن، استقلال را به مقام قهرمانی لیگ باشگاههای ایران برساند.

وی در ایران هدایت تیم های بانک تجارت تهران، شهرداری کرمان، سپاهان اصفهان، ماشین سازی تبریز، ذوب آهن اصفهان، استقلال رشت، استقلال اهواز و نساجی قائمشهر را نیز عهده دار بود.

حجازی در سال ۱۳۸۶ مجدداً هدایت باشگاه استقلال تهران را پذیرفت اما به دلیل عدم حمایت هیات مدیره وقت و دخالت در کار وی ، قبل از اتمام نیم فصل از سرمربیگری استقلال کناره گیری نمود تا بعنوان مدیر فنی نظاره گر عملکرد استقلال باشد. استقلال در همان سال با تیمی که حجازی ساخته بود و تا  صعود به مرحله نیمه نهایی وی را در کنار خود می دید ، توانست مقام قهرمانی جام حذفی کشور را بدست آورد.

زندگینامه ناصر حجازی

ناصر حجازی در سال ۱۳۸۷ با پیشنهاد تیم ابومسلم خراسان مواجه گردید و علیرغم نظارت بر عملکرد این تیم در چند بازی، بدلیل مشکلات مالی پیشنهاد و هدایت این تیم را نپذیرفت.وی در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) به سمت مدیرفنی تیم فوتبال دی استرادا اسلواکی منصوب گردید و توانست این تیم را راهی مرحله نیمه نهایی جام حذفی کشور اسلواکی کند که متاسفانه بدلیل مبتلا شدن به بیماری سرطان ریه، نتوانست هدایت دی استرادا در این مرحله از مسابقات را عهده دار باشد تا زمینه حضور این تیم در جام یوفا فراهم گردد.

فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال در انتخاب برترین های قرن بیستم، ناصر حجازی را دومین دروازه بان برتر قاره آسیا و چهل و یکمین دروازه بان شایسته جهان معرفی کرده است.

چراغ قلب سلطان قلبهای فوتبال ایران خاموش شد.

زندگینامه ناصر حجازی
زندگینامه ناصر حجازی

ناصر حجازی پس از ۱۷ ماه مبارزه وتلاش در جهت شکست دادن بیماری سرطان، صبح دوشنبه دوم خرداد ۱۳۹۰  تسلیم سرنوشت و تصمیم پروردگار شد و با دنیای فانی وداع نمود.

مراسم خاکسپاری ناصر حجازی روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه  ساعت ۸ صبح از ورزشگاه آزادی به سمت بهشت زهرا قطعه نام آوران برگزار گردید.

زمان و مکان مراسم یادبود ناصر حجازی:

روز جمعه ۶ خرداد ۱۳۹۰ مراسم یادبود زنده یاد ناصر حجازی  از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در مسجد جامع شهرک غرب واقع در خیابان سیف برگزار شد.
روحش شاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *