خانم ها بخوانند

خانم ها بخوانند

خانم ها بخوانند

زنان کمبود اسید فولیک را جدی بگیرید.

 

کمبود «اسید فولیک» در افراد باعث تصلب شرائین (سخت شدن دیواره عروق) می شود و در نهایت بیماریهای قلب و عروق و حتی سکته مغزی را بوجود می آورد.

سعید پیروز پناه دانشجوی PHD تغذیه ضمن بیان این مطلب به خبرنگار «بهداشت و درمان» ایسنا در دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اسید فولیک یکی از ویتامین های گروه ب – کمپلکس است و می تواند در سنتز و تولید ژن مؤثر باشد ولی اگر این ویتامین به مقدار کافی به بدن نرسد، باعث کاهش تقسیمات سلولی می شود و در نتیجه کم خونی و مشکلات روده ای را بوجود می آورد.

وی گفت: کمبود اسید فولیک در بدن باعث می شود سلولهای روده ای با اندازه کافی تقسیم نشوند و آتروفی دستگاه گوارش (از دست رفتن شکل اولیه پرزهای دستگاه گوارش) بوجود آید.

وی اظهار کرد: اسید فولیک نقش مهمی در دوران بارداری ایفا می کند چرا که در اثر کمبود این ویتامین قسمت لوله مغزی (سیستم عصبی) کودک تکمیل نمی شود؛ همچنین سر کودک حالت فرورفتگی پیدا می کند؛ حتی برخی مواقع مغز رشد کافی نمی کند.

پیروز پناه افزود: کسانی که دچار کمبود اسید فولیک هستند نسبت به کمبود ویتامین B12 هم حساسیت بیشتری از خون نشان می هند، بنابراین آنها باید این ویتامین را از طریق گوشت قرمز و جگر حیوانات تامین کنند تا اسیدهای مورد نیاز بدنشان تکمیل شود.

وی افزود: اسید فولیک همچنین برای تامین انرژی و سوخت و ساز سلولها نقش مهمی را ایفا می کند، حتی در تقسیم سلولهای سیستم ایمنی و فعالیت بیولوژیکی بدن قابل توجه است.

دکتر پیروز پناه خاطرنشان کرد:

افراد باید برای تامین اسید فولیک در بدن از منابع غذایی همچون میوه جات و سبزیهایی نظیر کلم، جوانه گندم و اسفناج استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *