چگونه به كودكان خود “تشكر كردن” را یاد بدهیم

چگونه به كودكان خود "تشكر كردن" را یاد بدهیم

آموزش گفتن کلمه “ممنون” به کودکان معمولاً کار سختی نیست. چگونه به کودکان خود “تشکر کردن” را یاد بدهیم.
شما باید به کودکان خود کمک کنید تا جنبه های مثبت زندگی را هم بشناسند. این کار در کودکان با به اشتراک گذاشتن احساس خود با قدردانی های مهربانانه تقویت می شود و هر روز در زندگی، تجربیات عمیقتری را به دست خواهند آورد. در ادامه، برای کمک شما، را ه هایی آمده است که با استفاده از آنها می توانید حس سپاسگزاری، رضایت و خوش بینی را در کودکان خود تقویت کنید.

سنین 3تا 7 ساله:

هر شب قبل از اینکه کودک شما به رختخواب برود، از او سوال کنید که 5 کار مورد علاقه او که آن روز انجام شده چه بوده است. معمولاً کودکان کوچکتر، دقیقاً معنای سپاسگذاری را نمی دانند. بنابراین، شما باید کودکان خود را در این سن عادت بدهید که به چیزهای خوب اطراف خود دقت کرده و به آنها آموزش دهید که همیشه مثبت نگر باشند.

سنین 8 تا 10 سال:

کودکان در این سن، معمولاً به تازگی احساس قدر دانی در آنها به وجود آمده است. بنابراین شما باید در این سنین به کودکان یاد بدهید که چگونه این قدردانی را بروز دهند. اگر یکی از دوستان و یا آشنایان، برای کودک شما کار خوبی انجام داد، به کودک خود خوبی این کار را بفهمانید و به او بگوئید که این کار چقدر زندگی او را بهتر کرده است. برای مثال، می توانید بگوئید ” کاری که دوستت برای روز تولد تو انجام داد و کیکی را که پخت، به خاطر خوشحال کردن تو بوده، شکلات های روی آن را ببین. چیزی است که تو دوست داری.”

سنین 11 تا 13 سال:

به کودک خود دوربینی بدهید و به او بگوئید از آنچه دوست دارد و یا اتفاقات خوش آیندی که در طول هفته برای او می افتد، عکس بگیرد. عکس ها را چاپ کنید و از آنها پوستر و یا قاب تهیه کنید. معمولاً کودکانی که دائماً خاطرات خوب آنها جلوی چشمشان است و یا کارهای روزانه خود را می نویسند، نسبت به سایر کودکان، بسیار خوشبین تر، از زندگی راضی تر و سپاسگزارتر هستند. معمولاً این گونه کودکان، احساس رضایت خود را به وسیله نوشتن، نقاشی، عکس و فیلم به بطن بیان خود می سپارند. این گونه فعالیت ها، زندگی را برای کودکان واقعی تر می نمایاند.

سنین 14 و بالاتر:

در این سن، می توانید فیلم هایی را برای کودکان خود تهیه کنید که موضوع اصلی آن سپاسگذاری باشد و بعد از تمام شدن فیلم، درباره آن با کودکان خود صحبت کنید. نورون ها، سلول های مغز هستند و به ما کمک می کنند که تجربه احساسات مشابهی را که اطرافیان مادارند، داشته باشیم. در این سنین، کودکان به خاطر توسعه یافتن این نورون ها، شروع به فکر کردن منطقی و عمیق می کنند. بنابراین دیدن فیلم هایی که هنرپیشه های آن سعی در تقویت حس سپاسگزاری را دارند، تاثیر زیادی روی کودکان خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *