نقرس

نقرس

انگشت پایتان درد می‌گیرد. تنها چیزی كه به ذهنتان می‌رسد این است كه به نقرس مبتلا شده‌اید.

انگشت پایتان درد می گیرد. تنها چیزی كه به ذهنتان می رسد این است كه به نقرس مبتلا شده اید. این بیماری كه از گذشته به عنوان بیماری اغنیا شناخته شده بود، اغلب مفصل شست پا را درگیر می كند.نقرس نوعی التهاب مفصلی و یكی از دردناك ترین بیماری هاست. این بیماری بر اثر رسوب اسید اوریك در مفاصل ایجاد شده و سبب بروز علائم و نشانه های بیماری می شود.

دكتر مسعود مهدوی، فوق تخصص روماتولوژی در این باره می گوید: به طور معمول بیماری نقرس در سنین پایین بروز نكرده و بعد از 40 سالگی خود را نشان می دهد.

وی می افزاید: «این بیماری میان آقایان شایع تر است؛ اما اگر خانمی به این بیماری مبتلا شود، به طور معمول پس از سن یائسگی خواهد بود. البته تمام این موارد مربوط به شرایطی است كه نقرس به صورت ارثی بروز نكند. چون گاهی ممكن است افراد در سنین پایین تر هم به دلایل ژنتیك دچار بیماری شده و نقرس تشخیص داده شود.»

وی با اشاره به مراحل بیماری می گوید: «با شروع بیماری، یكی از مفاصل كه شایع ترین آن هم مفصل شست پاست، دچار علائم می شود (البته سایر مفاصل هم ممكن است گرفتار شوند). در این شرایط به طور معمول بیمار پس از یك پیاده روی طولانی و بعد از استراحت شبانه، هنگام صبح با درد شدید از خواب بیدار می شود.»

علائم بیماری

دكتر مهدوی به علائمی كه ممكن است به دلیل این بیماری ایجاد شود، اشاره كرده و می گوید: «درد، قرمزی، تورم و گرم شدن نشانه های درگیری مفصلی حاد هستند كه باید آنها را جدی گرفت.»

وی توضیح می دهد: «پس از گذشت چند ساعت، علائم به اوج خود می رسد. این وضعیت می تواند بیمار را در ساعت های اول ناراحت و حتی ناتوان كند؛ به این معنی كه حركت دادن و لمس مفصل پا غیرممكن می شود. گاهی بیماران ذكر می كنند حتی ملحفه ای سبك روی مفصل نیز موجب درد می شود. البته با گذشت چند ساعت ـ حداكثر 48 ساعت ـ علائم بتدریج كاهش یافته و در نهایت پس از یك هفته دیگر نشانه ای باقی نمی ماند.»

وی با تاكید بر تشدید حملات می افزاید: «در سال های بعدی ممكن است حملات افزایش یافته و مفاصل بیشتری را درگیر كند. ابتدا ممكن است تنها سالی یك یا دو بار چنین حالاتی ایجاد شود، اما با افزایش سن و گذشت زمان حملات نزدیك تر شده و مفاصل بزرگ تر و دورتر از شست پا ـ مفاصلی چون زانو و مچ پا ـ را نیز درگیر می كند.»

بیماری افراد متمول؟!

دكتر مهدوی با اشاره به این موضوع كه مردم تصور می كنند، نقرس تنها میان افراد متمول بروز می كند، می گوید: «افراد ثروتمند مواد گوشتی بیشتری مصرف كرده و در نتیجه سطح اسید اوریك خونشان بالاتر می رود. در نتیجه نقرس میان آنها بیشتر مشاهده شده است. اما امروز به غیر از رژیم غذایی، زمینه ای از اختلال هم وجود دارد كه باعث بروز مشكل در دفع اسید اوریك شده و همین مساله سبب رسوب داخل مفصل و بروز التهاب می شود.»

تخریب مفاصل

دكتر مهدوی با ذكر اهمیت درمان و پیشگیری بیماری می گوید: «اگر برای این بیماران درمان و پیشگیری مناسب و به موقع انجام نشود، آسیبی كه به مفصل وارد می شود، می تواند منجر به تخریب مفصل شده و عارضه ای دائمی ایجاد كند.»

وی می افزاید: «در صورتی كه پیشگیری و درمان بموقع انجام نشود، درگیری كلیه از دیگر عوارض دیررس نقرس خواهد بود.»

مراجعه به پزشك

این پزشك متخصص در مورد اهمیت مراجعه بموقع به پزشك یادآور می شود: «حتی كسانی كه نشانه ای از بیماری نقرس ندارند، اما در آزمایشات معمولی اسیداوریك شان از حد مشخصی بالاتر است و سایر عوامل خطر مانند چاقی و فشارخون را نیز دارند باید تحت درمان قرار گیرند. شروع بیماری نقرس باید حتماً تحت نظر بوده و درمان مرحله حاد انجام شود. اما پس از آن هم به مدت چند ماه یا چند سال ممكن است به درمان و پیشگیری نیاز باشد.»

علل بروز بیماری

دكتر مهدوی در مورد علل بروز نقرس توضیح می دهد: «اختلال متابولیسم اسید اوریك سبب بروز بیماری است كه این اختلال هم می تواند به صورت ژنتیك و مادرزادی باشد و هم در بزرگسالی به وجود آید. رژیم غذایی كه باعث افزایش اسیداوریك خون شود نیز می تواند بیماری را تشدید كند. البته ضربات و فشارهای مكانیكی وارد بر مفاصل هم گاهی زمینه ساز بروز این بیماری خواهند بود.»

رژیم غذایی در كنار درمان

با این كه با رژیم غذایی مناسب ممكن است احتمال بروز و پیشرفت بیماری كاهش یابد، اما درمان دارویی را نیز نباید نادیده گرفت. وی دراین باره می گوید: «با رژیم غذایی مناسب می شود، كنترل بهتری انجام داد، اما رژیم غذایی به تنهایی برای درمان یا پیشگیری كافی نیست و حتماً باید درمان دارویی را نیز در نظر داشت. رژیم غذایی نیز برای افراد با شرایط مختلف متغیر است. اما بهتر است مصرف مواد غذایی گوشتی، دل، قلوه، جگر و… را محدود كرده و درمان دارویی را هم طبق نظر پزشك ادامه داد.»

در بیماری نقرس 3 اصل درمانی را نباید فراموش كرد؛ پیشگیری از افزایش اسید اوریك، درمان حملات مفصلی حاد و در نهایت پیشگیری از عوارض مفصلی و كلیوی.

بنابراین در صورت بروز مشكل، مراجعه به پزشك متخصص و درمان و پیگیری را فراموش نكنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *