جايگاه و مقام زبان فرانسه در جهان

جایگاه و مقام زبان فرانسه در جهان

جایگاه و مقام زبان فرانسه در جهان
جایگاه و مقام زبان فرانسه در جهان

۱– زبان فرانسه و زبان انگلیسی تنها زبان هایی هستند که در ۵ قاره جهان، بدان سخن گفته می شود.

۲- زبان فرانسه به عنوان زبان کاربردی، از رتبه نهم در جهان برخوردار است و به عنوان زبان خارجی، به صورت گسترده پس از زبان انگلیسی آموخته می شود.

۳-  ۱۷۵ میلیون جمعیت فرانسه زبان (فرانکفون) در جهان وجود دارد. از این رقم، ۱۱۰ میلیون نفر فرانسه زبان واقعی هستند و ۶۵ میلیون نفر، با زبان فرانسه آشنایی دارند.

۴- زبان فرانسه، زبان رسمی ۲۹ کشور عضو سازمان بین المللی فرانکفون (OIF) است. از این تعداد، ۱۲ کشور فقط یک زبانه و ۱۷ کشور دیگر علاوه بر زبان فرانسه، از زبان های دیگر نیز بهره مند هستند.

۵- قاره آفریقا، از حیث زبان فرانسه، بر اروپا تقدم دارد. زیرا نسبت به جمعیت جهان دارای بیشترین جمعیت فرانسه زبان با نرخ ۱۱%  است .

۶- الجزایر عضو سازمان بین المللی جمعیت فرانسه زبان (OIF) نیست ولی در عین حال با حدود ۱۶ میلیون نفر، دومین کشور فرانسه زبان در جهان محسوب می شود. ساحل عاج با حدود ۱۲ میلیون، کبک با ۶ میلیون و بلژیک با ۴ میلیون نفرجمعیت فرانسه زبان ، در ردیف های بعدی قرار دارند.

۷- حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت فرانسه زبان در اسرائیل، و بیش از ۷۰۰ هزار نفر در آمریکا وجود دارد. با این احتساب که بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فرانسوی دور از وطن  را نیز باید در نظر گرفت به طوری که از این تعداد ۲۷۱ هزار فرانسوی، در آمریکا سکونت دارند .

۸- جایگاه زبان فرانسه در اتحادیه اروپا ، به لحاظ تعداد افرادی که به زبان مادری صحبت می کنند  ، مقام دوم را دارد و با زبان ایتالیایی برابر است( ۱۶% ) . یعنی پایین تر ازرتبه زبان آلمانی(۲۳٫۳% ) و بالاتر از مقام زبان انگلیسی ( ۱۵٫۹% ) است . اما زبان انگلیسی از حیث جایگاه زبان خارجی ، رتبه اول را داشته( ۴۱% )  و بعد زبان فرانسه ( ۱۹% ) ، زبان آلمانی ( ۱۰% ) و زبان اسپانیایی ( ۷% ) در ردیف های بعدی قرار می گیرد.

۹- زبان فرانسه (به انضمام زبان انگلیسی، چینی، اسپانیایی، روسی و عربی) جزو  شش زبان رسمی سازمان ملل متحد، و به همراه زبان انگلیسی و اسپانیایی، زبان کار سازمان ملل متحد است. همچنین زبان فرانسه جزو زبان رسمی اتحادیه آفریقا محسوب می شود. زبان انگلیسی، عربی، اسپانیایی، سواحلی، پرتغالی و تمامی دیگر زبانهای بومی آفریقایی از جمله زبان های اتحادیه آفریقا به حساب می آیند.

۱۰-  ۵%صفحات اینترنت به زبان فرانسه است و لی زبان انگلیسی ۴۵% صفحات اینترنتی را در برمی گیرد و زبان آلمانی  ۷% نمایش صفحات اینترنتی را تشکیل می دهد. بنابراین، زبان فرانسه با رقم ۵% ، سومین زبان اینترنتی است و جلوتر از زبان اسپانیایی با نرخ ۴,۵% قرار دارد. گفتنی است که ۹۰% زبان های جهان درصفحات اینترنت به نمایش در نیامده اند.

۱۱- جمعیت کشورهای عضوسازمان بین المللی فرانسه زبان (  OIF ) 710 میلیون نفر احتساب شده و بیشترین رقم جمعیتی این سازمان را کشور ویتنام ، با ۸۱ میلیون ( اما با ۰٫۲% جمعیت فرانسه زبان )، مصر با ۷۳ میلیون نفر و سپس کشور فرانسه با ۶۱ میلیون نفر جمعیت تشکیل می دهد.

۱۲- سه کشور ساحل عاج، کامرون و جمهوری دموکراتیک کنگو دارای بیشترین تعداد جمعیت فرانسه زبان و نیز آشنا به زبان فرانسه در صحرای آفریقا هستند. از حیث در صد جمعیتی، گابن با ۸۰% جمعیت فرانسه زبان در رتبه اول قرار دارد و  ساحل عاج، کنگو، کامرون و سنگال رتبه های بعد را به خود اختصاص داده اند.

۱۳- در کشورهای اقیانوس هند، اگر چه ماداگاسکار از بیشترین تعداد فرانکفون برخوردار است، اما درجزیره موریس، زبان فرانسه بیشتر با زبان بومیان آمیخته شده و به کار می رود.

۱۴- هر چند جمعیت فرانسه زبان های کلی و جزئی در آفریقای شمالی،  به لحاظ تعداد در مراکش از اهمیت زیادی برخوردارند، اما کشور تونس، از حیث درصد جمعیتی، در رتبه اول قرار گرفته است.

۱۵- در خاور میانه، کشور لبنان به لحاظ تعداد و درصد جمعیت فرانسه زبان ها، به طور گسترده ای از مصر پیشی گرفته است.

۱۷- در کشورکانادا، جمعیت فرانسه زبان، در مجموع در حال افزایش است.

۱۸- در کارائیب، کاهش تعداد فرانکفون ها ملاحظه می شود و این امر بر مشکلات عدیده ای دلالت دارد.

۱۹- جمعیت فرانسه زبان قاره آسیا، با آمار بسیار ضعیف، ثابت مانده است و زبان انگلیسی  به نفوذ خود در این منطقه ادامه می دهد. اما جایگاه زبان فرانسه در این قاره به عنوان زبان آموزش و انتقال دانسته ها در قلمرو های بسیار خاصی همچون پزشکی  لحاظ می شود.

۲۰- کشور رومانی، سپس لهستان و مولداوی در اروپای مرکزی و شرقی، از جمله کشورهایی محسوب می شوند که بیشترین تعداد جمعیت فرانسه زبان و نیز آشنا به زبان فرانسه را در بر دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *