پاکسازی بدن در فصل بهار

پاکسازی بدن در فصل بهار

مطمئناً تا به حال برنامه‌های زیادی را در تلویزیون، مجلات، اینترنت و … راجع به سم‌زدایی و پاکسازی پوست و بدن شنیده‌اید. اما آیا واقعاً این کارها موثر هستند؟ و یا اینکه شما به آنها نیاز دارید؟ آیا روش‌های اعمال‌شده برای پاکسازی و سم‌زدایی مناسب و بی‌خطرند؟ ما تصمیم داریم شما را با برخی روش‌های بسیار ساده پاکسازی آشنا کنیم و چند حقیقت مهم را برای‌تان روشن کنیم. ‌ خوردن غذاهای سالم، نوشیدن آب به مقدار زیاد و ورزش کردن سموم بدن را دفع می‌کنند و شما نیازی به سم‌زدایی نخواهید داشت. اگر بنا به دلایلی به هر یک از موارد فوق بی‌اهمیت باشید، بدن‌تان سالانه به یک‌بار سم‌زدایی نیاز خواهد داشت. فصل بهار بهترین زمان برای پاکسازی است. فرصت خوبی برای پاک کردن آلودگی‌هایی که از راه خوردن غذاهای نامناسب خصوصاً غذاها و تنقلاتی که در تعطیلات سال جدید میل کرده‌اید، می‌باشد.

مصرف بیش از حد قند و خوراکی‌های شیرین، مصرف زیاد کافئین و سیگار و الکل باعث بسته شدن و سفتی کبد می‌شود شما احساس تنبلی، شلی، بی‌حالی و سستی خواهید نمود.

ما تقریباً هر روز با خوردن برخی غذاها مقداری سم وارد بدن خود می‌کنیم، علاوه بر غذا، نوع آب و هوایی که تنفس می‌کنیم نیز نقش مهمی را در دریافت سموم در بدن دارند. با وجود تمام شرایط می‌توانیم مقدار این سموم را کاهش دهیم ولی هرگز نمی‌توانیم آنها را به طور کامل حذف کنیم. بهترین روش‌های کاهش ‌آنها هم همان‌طور که گفته شد داشتن برنامه غذایی سالم، ورزش کردن به‌طور مرتب و نوشیدن مقدار زیادی آب است.

 

‌ از خوردن  غذاهای فرآوری‌شده به شکل بسته‌بندی و کنسروی پرهیز کنید.
این گونه محصولات غذایی سرشار از مواد افزودنی شیمیایی می‌باشند تا هم عمر طولانی‌تری داشته باشند و هم طعم بهتری. از آنجائی که این مواد شیمیایی قابل تجزیه نمی‌باشند به‌عنوان مواد مغذی محسوب نمی‌شوند و بدن ما از طریق پوست، ادرار و مدفوع آنها را دفع می‌کنند هرچه مواد شیمیایی و سمی بیشتری را در سلول‌های چربی خود نگهداری و حفظ کنید، پوست‌تان نازیباتر به نظر می‌رسد. علائم اصلی عدم سلامت پوست شامل ورم پوست، افزایش چین و چروک‌ها و جوش زدن‌های مداوم و زیاد است. وقتی که پوست شما ناسالم به نظر برسد، خودتان هم ناسالم به نظر خواهید رسید.

‌‌ سموم همان‌طور که روی سلامت بیرون ما تأثیر می‌گذارند، روی سلامت درون نیز اثر نامطلوبی دارند.
آلرژی‌ها نشانه افزایش مقدار سموم بدن هستند. وقتی که غذاهایی پر از مواد شیمیایی می‌خوریم، سیستم دفاعی بدن ما دچار فشار می‌شود آنقدر که قادر به مقابله با آلرژی‌زاها نخواهد بود. تمام مواد سمی که در خون ما جریان دارند موجب ایجاد سردردهای شدید و خستگی و کوفتگی می‌شوند. علاوه بر آن باعث حساسیت، زودرنجی و تحریک‌پذیری ما نیز می‌شوند و این مسئله روی روابط ما با خانواده، دوستان و همکاران‌مان تأثیر می‌گذارد، اما انتخاب روش‌های سالم زندگی به‌طور مثبت روی عملکرد ما در هر موقعیتی اثر می‌گذارد.

 

‌‌ خوردن غذاهای سالم یعنی مصرف غذاها به صورت خام و یا کاملاً پخته شده.
میوه‌ها و سبزیجات تازه کمترین مقدار از مواد شیمیایی را دربر می‌گیرند. خوردن بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها به شکل خام توصیه می‌شوند اما نسبت به شست‌وشوی آنها دقت شود. استفاده از محصولات حیوانی وقتی که مطمئن باشیم که آن حیوانات از سبزه و علوفه مناسب تغذیه کرده‌اند، در هوای آزاد بوده‌اند و عاری از هرگونه هورمون و مواد شیمیایی خطرناکی بوده‌اند نیز بسیار توصیه می‌شود. با استفاده از چنین مواد غذایی، میزان سموم بدن از طریق غذاهایی که می‌خواهیم به طرز چشمگیری کاهش می‌یابند.

 

چه نوع برنامه‌های پاکسازی را انتخاب می‌کنید؟
انواع و اقسام روش‌ها برای پاکسازی و سم‌زدایی بدن وجود دارند مثل استفاده از آب و پاکسازی روده‌ها. قبل از پاکسازی با پزشک خود مشورت کنید خصوصاً اگر در طی مدت سم‌زدایی باید مصرف یک نوع داروی خاص را قطع کنید. یکی از روش‌های پاکسازی که به مدت دو هفته انجام می‌شود، به شرح زیر است:
۱-‌ برای مدت دو هفته مصرف قندهای مصنوعی، کافئین و تمام محصولاتی که از گندم هستند را از برنامه غذایی خود حذف کنید، زیرا این مواد، روده‌های شما را مسدود می‌کنند و کبد را تحریک می‌کنند.

۲-‌ میزان مصرف فیبرها را طی مدت بسیار افزایش دهید تا به شما کمک کنند تا سموم بیشتری را دفع کنید.

۳-‌ مقدار زیادی آب بنوشید. آب سرعت دفع سموم را افزایش می‌دهد.

۴- مقداری روغن کرچک را روی کبد خود هر یک روز در میان بمالید، این کار به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند.

۵-‌ از برخی مکمل‌های غذایی مناسب استفاده کنید مثل مولتی‌ ویتامین‌ها.
ب‌کمپلکس، روغن ماهی و پروبیوتیک‌ها، آنها به هنگام سم‌زدایی و پاکسازی بدن به حفظ سلامت شما کمک خواهند کرد. اگر در طول روز کافئین زیادی مصرف می‌کنید، بهتر است که مصرف آن را به نصف مقدار قبل برسانید و کم‌کم همین مقدار را کاهش دهید تا بتوانید برنامه پاکسازی خود را شروع کنید. بعد از گذشت مدت دو هفته، خودتان متوجه تغییرات سم‌زدایی و پاکسازی در بدن‌تان می‌شوید و می‌توانید این برنامه را گاهی اوقات تکرار کنید تا بدن سالم‌تری داشته باشید.

 

‌‌ ورزش کردن به هزار و یک دلیل برای شما بسیار مفید است.
ورزش کردن به جریان مناسب خون در بدن کمک می‌کند باعث کاهش وزن می‌شود، استرس را کاهش می‌دهد، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را تقویت می‌کند و به کبد شما کمک می‌کند تا سموم بیشتری را دفع کند و از بین ببرد. یک ورزش خوب و مناسب هفته‌ای ۴-۵ بار و هر بار ۴۵-۶۰ دقیقه است. اگر یک برنامه پاکسازی را دنبال می‌کنید بهتر است که در کنار آن یک ورزش بسیار سبک و نرم را نیز دنبال کنید مثل یوگا و پیاده‌روی تا کمی هم عرق کنید و از این طریق سموم بیشتری دفع شوند.

 

‌‌ غذاهای پُرفیبر بخورید مثل برنج سیاه و تخم بذرک
برای آنکه دچار یبوست نشوید و روده‌هایتان پاکسازی شوند، باید کاری کنید که سموم بدن‌تان به حداقل برسند. اگر از یبوست رنج می‌برید، سمومی که معمولاً از طریق مدفوع دفع می‌شوند، مدت زمان بیشتری را در دستگاه گوارش شما می‌مانند و بیشتر و بیشتر جذب خون می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا مقدار سموم بدن‌تان بیشتر شود و مجدداً روی گوارش‌تان تأثیر گذاشته و دستگاه عصبی بدن را نیز تحریک کند. با ادامه یافتن آن،‌ احساس بیماری، بی‌حالی، سردرد، حالت تهوع و خستگی خواهید کرد. به‌طور کلی سلامت روده‌ها برای حذف موفقیت‌آمیز سموم بدن، بسیار ضروری می‌باشد و بهترین راه سم‌زدایی از طریق روده‌ها انجام می‌پذیرد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت عدم یبوست نیز گاهی اوقات از طریق خوردن برخی غذاهای مُسهل مثل جعفری، آلو و… روده‌های خود را پاکسازی کنید.

مزایای پاکسازی و سم‌زدایی بدن شامل:

  • کاهش وزن  ‌
  • کسب انرژی بیشتر  ‌
  • بهبود وضعیت خواب

‌ بهبود عملکرد دستگاه گوارش تازگی، طراوت و جوانی پوست و در نتیجه زیباتر شدن شما، بنابراین پاکسازی فصل بهار را شروع کنید تا احساس فوق‌العاده آن را تجربه کنید.

مقداری روغن کرچک تهیه کنید. مقداری پارچه نخی به اندازه دستمال آشپزخانه تهیه کرده و آن را تا کنید تا کوچک‌تر شود. مقداری از روغن کرچک را روی پارچه بریزید. پارچه را که یک طرفش به روغن آغشته شده روی کبد خود قرار دهید. بهتر است که آن قسمت را با باند یا هر چیز دیگری ببندید. یک کیسه آب گرم را روی باند و پارچه قرار دهید و بگذارید که به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت روی کبد در همان حالت بماند. برخی افراد بین کیسه آب گرم و باند یک حوله قرار می‌دهند تا گرمای کیسه آب بیشتر حفظ شود. در این حالت می‌توانید خود را با خواندن کتاب یا مجله‌ای سرگرم کنید.
این کار را به مدت ۲ هفته هر شب انجام دهید. این روش بسیار سالم و مطمئن است و شما را در سم‌زدایی بسیار کمک خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *