سیب زمينی به منوی غذاهای سالم باز میگردد

سیب زمینی

متخصصان تغذیه می گويند سیب زمينی به عنوان یک ماده غذایی سالم دوباره به منوی غذای رستوران‌ها و روی میزهای سرو غذا باز میگردد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دکتر دونالد ای پزکزولا، سردبير نشريه فناوری تغذيه در مقاله جديدی با آزمايش روش‌های نوين برای توليد محصولات جديد در بازار و نيز بررسی فوايد سيب زمينی برای سلامتی انسان دريافته است که اين ماده خوراکی نشاسته‌ای به عنوان یک خوردنی سالم با طعم‌ها و افزودنیهای مختلف، دوباره به منوهای غذا بازمیگردد.

به گزارش پايگاه اينترنتيیانز، سردبير اين نشريه تخصصی در مقاله خود آورده است: سيب زمينی خواص مفيدی دارد و در عين حال نيز در غذاهای بسيار متنوعی قابل استفاده است.

به گزارش ايسنا، سيب زمينی علاوه بر نشاسته که قسمت عمده آن را تشکيل میدهد، دارای آب فراوان و املاح معدنی، اسيدهای آلی، آنزيم‌ها و ويتامين‌های مختلف است.

از اين گياه، نشاسته‌ای موسوم به «فکول» تهيه میکنند که نسبت به نشاسته گندم، شفاف‌تر و روان‌تر است. سيب زمينی با توجه به ترکيب غذايی که دارا است، ماده غذايی مفيد، سالم، نيروبخش و زودزهضم بوده و مصرف آن برای مبتلايان به مرض قند نيز زيان بخش نيست.

متخصصان تغذيه و بهداشت عمومی معتقدند كه برای معالجه اسهال، ورم روده، زخم معده و التهاب دستگاه هاضمه میتوان از آب سيب زمينی خام به طور طبيعی و یا همراه با آب کرفس استفاده كرد.

براساس اين گزارش، سيب زمينی در بين سبزيجات حاوی ويتامين ث بالايی است به طوری كه هر 100 گرم سيب زمينی 20 تا 25 ميلی گرم ويتامين ث دارد. بنابراين سيب زمينی برای تامين ويتامين ث مورد نياز به منظور جلوگيری از خونريزی لثه مفيد است، ولی نکته بسيار مهم اين است که در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب مقدار زيادی از ويتامين ث آن به هدر می رود. سيب زمينی علاوه بر ويتامين ث حاوی املاح مفيد ديگری مثل پتاسيم، فسفر، آهن و منيزيم است. سيب زمينی تقويت کننده قلب، محکم کننده لثه، مسکن درد و زخم معده است.

همچنين به گفته كارشناسان تغذيه، سيب زمينی پخته شده یا کباب شده با پوست، بيشترين مقدار ويتامين‌ها را دارا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *