سویا و كاهش عوارض یائسگی

سویا و كاهش عوارض یائسگی

اکثر خانم هایی که دچار یائسگی می شوند از علائمی مانند گر گرفتگی،سر درد و … شکایت دارند.

یك متخصص تغذیه گفت: گرگرفتگی از اولین علائم یائسگی است و مصرف زیاد چای و قهوه، ادویه‌های تند و نوشابه‌های كولادار موجب تشدید گرگرفتگی در این زنان می‌شود.
زهرا عبداللهی  افزود: گرگرفتگی و تعریق شبانه از اولین علائم یائسگی است كه با احساس گرم شدن ناگهانی و شدید همراه است و معمولاً 4 تا 5  دقیقه طول می‌كشد.
وی گفت: گاهی این احساس با تعریق و در انتها احساس سرما همراه است. گرگرفتگی به علت كاهش و قطع هورمون استروژن ایجاد می‌شود و معمولاً در طول شب بیشتر از روز است و ممكن است موجب اختلال در خواب شبانه شود.
این متخصص تغذیه افزود: برای كاهش گرگرفتگی از مصرف زیاد چای و قهوه، ادویه‌های تند و نوشابه‌های كولادار پرهیز شود. كافئین موجود در نوشابه‌های كولادار موجب تشدید گرگرفتگی می‌شود.
عبداللهی گفت: سویا به عنوان یك ماده پروتئینی با ارزش اسید‌های آمینه ضروری بدن را تأمین می‌كند و از این نظر با گوشت برابری می‌كند در حالی كه میران چربی و كلسترول آن پایین است. یكی دیگر از اثرات سودمند سویا كاهش عوارض یائسگی از جمله گرگرفتگی است.
وی افزود: سویا همچنین دارای موادی است كه بدون ایجاد مشكلات ناشی از استروژن با تنظیم سطح هورمون بدن زنان حالت گرگرفتگی را كاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *