سلامت و زيبايی پوست‌های مختلط

 

سلامت و زیبای پوستهای مختلط

بعضی از افراد دارای پوست مختلط می‌باشند یعنی هر دو نوع پوست خشك و چرب را دارند. بدین ترتیب كه پوست پیشانی، بینی و چانه چرب و بقیه نقاط صورت خشك می‌باشد. نگهداری و رسیدگی به این پوستها كمی مشكلتر می‌باشد زیرا باید از هر دو روش خشك و چرب برای آن نقاط خاص استفاده گردد. متاسفانه این نوع پوست، عمومیت بیشتری دارد و برای تامین سلامت پوست، استفاده از پاك‌كننده‌ها، تقوست‌كننده‌ها و كرمهای مرطوب كننده در قسمتهای خشك و چرب پوست باید به دو صورت منطبق با نوع پوست آن ناحیه از صورت باشد.
بخور گیاهی برای پوست‌های مختلط:
گیاهان خشك مخصوص پوستهای مختلط

برگ بو یا بابونه ………… 2 قاشق غذاخوری                        آب …………. 1 لیوان.
آب را در ظرفی دردار ترجیحاً كتری لوله بلندی ریخته، آب را جوش آورید. گیاه انتخابی مناسب با پوست مختلط را از جدول شماره 1 انتخاب كنید. البته می‌توان برای تهیه بخور گیاهی به جای یك گیاه، مجموعه‌ی حداقل 3 گیاه را انتخاب كرد و به مقدار 3  ق.غ. درون آب جوش بریزید. بعد از جوش آمدن، حرارت را كم كنید تا كم كم بخار متساعد شود. سپس موها را با پوششی ببندید و حوله بزرگی را روی سر انداخته و صورت را روی بخار بگیرید. اگر از كتری استفاده كنید، بهتر است زیرا لوله‌ی باریك كتری، بخار را متمركز می‌كند، خصوصاً برای پوست‌های مختلط كه می‌خواهند نقاط خاصی از صورت را مانند چانه، پیشانی و بینی را در مقابل بخار بگیرند، قابل استفاده است. در حدود 15 تا 20 دقیقه پوست را در مجاورت بخار قرار دهید. (در صورت حساس بودن پوست، زمان را بكاهید) سپس صورت را با آب شستشو دهید.

ماسك‌هایی برای پوست‌های مختلط:
بعضی از افراد دارای پوست مختلط هستند. بدین معنی كه هر دو نوع پوست خشك و چرب را دارند. بدین معنی كه پوست چانه، پیشانی و بینی، چرب و بقیه قسمت‌های صورت، خشك می‌باشد. لذا این افراد از هر دو ماسك پوست‌های خشك و چرب كه جداگانه ذكر شد، باید استفاده نمایند. بدین شكل كه از ماسكهای چرب كه طریقه ساختن آنها در مبحث قبل ذكر شد، برای قسمت‌های چرب مانند پیشانی، بینی و چانه استفاده نمایند و برای پوستهای خشك سایر قسمت‌های صورت خود از ماسك‌های پوست خشك كه طریقه ساخت آنها نیز بیان گردیده است، استفاده نمایند. اما با این حال ماسك‌های متعادل نیز وجود دارد كه مخصوص پوست‌های مختلط می‌باشند.
ماسك فندق برای پوست‌های مختلط:
فندق 20 عدد، توت فرنگی 5 عدد، ماست مقداری.
فندق‌ها را پوست كنده، كمی بو داده و به خوبی كوبیده و با 5 عدد توت فرنگی و ماست، آنقدر بهم بزنید تا بصورت خمیری درآید. خمیر موردنظر را طبق روال ذكر شده استفاده نمایید. این ماسك هم جمع كننده و هم مغذی برای پوست‌های مختلط می‌باشد.
لوسیون توت فرنگی برای پوست‌های مختلط:
توت فرنگی 10 عدد، ختمی 30 گرمف شیر 300 میلی‌لیتر.
توت فرنگی و گل ختمی را در آسیاب برقی ریخته و كاملاً خرد كنید. سپس با 300 میلی لیتر شیر مخلوط كرده، در ظرفی سربسته به مدت 40 دقیقه بماند و گاهگاه مخلوط را به هم بزنید. سپس مخلوط را از صافی رد كرده و محلول را در ظرف شیشه‌ای در بسته‌ای نگهداری كنید. روزانه می‌توانید یك تا 2 بار از این لوسیون به صورت بمالید.
كرم مرطوب كننده برای پوست‌های مختلط:
لانولین بی‌آب 2 ق.غ، موم2 ق.غ، روغن آفتابگردان 10 ق.غ، روغن جوانه گندم 2 ق.غ، گلاب 3 ق.غ.
موم را به حالت روان درآورده و لانولین و روغن‌ها را وارد آن كرده بخوبی هم بزنید و كم‌كم گلاب را نیز بیفزایید. آنقدر این مخلوط را بزنید تا به حالت كرم یكدستی درآید. سپس آن را در ظرفی دردار نگهداری كنید. این كرم ملایم و مقوی است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *