تلگرام

افزایش امنیت تلگرام (آیا تلگرام من هک شده است؟)

تلگرام تلگرام(Telegram) بی شک محبوب ترین پیام رسان حال حاضر در ایران و یکی از رو به رشد ترین پیام رسان ها در جهان است.

آمارها از وجود بیش از ۱۵ میلیون کاربر ایرانی در این شبکه خبر می دهند.

با گسترش استفاده از ربات ها در تلگرام، شایعات زیادی مبنی بر این که این ربات ها قادر به هک کردن گوشی شما و دستیابی به اطلاعات شخصی شما هستند رواج یافته است.

در این مطلب به بررسی علمی عملکرد تلگرام، رمزنگاری و موارد امنیتی مختلف می پردازیم و نکاتی را برای جلوگیری از هک تلگرام و افزایش امنیت تلگرام به شما ارایه می دهیم.

شما به راحتی و با رعایت چند نکته ساده می توانید  به این نرم افزار پیام رسان اطمینان کنید زیرا:

  • تلگرام اپن سورس است یعنی کد اصلی برنامه برای همه قابل دسترسی است و مثلا اگر برنامه نویس در جایی از برنامه یک کپی از اطلاعات را برای خود می فرستاد مشخص میشد.
  • دارای رمزنگاری ۲۵۶ بیت بین کاربر و سرور است، یعنی اگر کسی بتواند اطلاعات را جایی در مسیر شنود کند باز هم نمی تواند به محتوای آن دسترسی پیدا کند.
  • تلگرام یک جایزه ۳۰۰ هزار دلاری برای کسی که بتواند آنرا هک کند تعیین کرده که تا کنون برنده ای نداشته است!
  • دارای تنظیمات امنیتی جهت افزایش امنیت تلگرام است بسیار جامع است که نیاز تمام کاربران را پوشش می دهد.

آیا تلگرام من هک شده است؟

ابتدا با طی مراحل زیر به سادگی می توانید متوجه شوید آیا تلگرام شما هک شده است یا خیر:

  1. به قسمت setting تلگرام خود بروید.
  2. گزینه privacy and security را انتخاب نمایید و بعد گزینه active sessions یا Show All Sessions را بزنید.
  3. صفحه ای باز می شود که تعداد دستگاه هایی که با خط شما در حال استفاده از تلگرام هستند را نمایش می دهد مانند شکل زیر:
    آیا تلگرام من هک شده؟
    تنظیمات تلگرام

در این بخش مشخصات (نام دستگاه، سیستم عامل، آی پی، کشور) کلیه دستگاه هایی که به اکانت تلگرام شما متصل هستند نمایش داده می شود:

مشخصات دستگاههای متصل به تلگرام شما
telegram active sessions

در تصویر فوق من متوجه میشم که در حال حاضر کسی به اکانتم متصل نیست و هر دو دستگاه متعلق به خودم اند یکی گوشی موبایل ۶۶۰۰ (مثلا) و دیگری کامپیوتر ویندوزی(اعداد و اطلاعات عکس غیرواقعی است).

اگر در این بخش Session غریبه ای پیدا کردید که مثلا شماره آی پی یا کشور آن مشکوک بود یا نام دستگاه با دستگاه های شما یکسان نبود متوجه می شوید که اکانت شما هک شده است! در اینجا می توانید با کلیک روی X جلوی هر Session اون رو از اکانتتون قطع کنید و یا با کلیک بر روی گزینه “Terminate all other sessions” همه دستگاه ها به جز دستگاه فعلیتونو قطع کنید (قبل از اینکار یه عکس بگیرید شاید بعدا بخواید طرفو پیدا کنید).

راه های هک کردن تلگرام و جلوگیری از آن (افزایش امنیت تلگرام)

هکر ها از سه روش کلی برای هک کردن اکانت تلگرام شما استفاده می کنند که جدیدا با افزایش امنیت سرور های تلگرام، روش اول تقریبا کار نخواهد کرد:

  1. هک کردن شماره تاییدیه ای که تلگرام در موقع ثبت نام برای شما اس ام اس می کند و از طریق آن ثبت نام شما تایید می شود:
    در این حالت هکر در گوشی یا لپ تاپ خود شماره موبایل شما را برای ثبت نام وارد می کند و زمانی که تلگرام کد تاییده را به شماره شما می فرستد، هکر جایی در مسیر ارسال کد آنرا شنود می کند و تمام.
  2. هک کردن خود شما! (مهندسی اجتماعی یا Social Engineering): در این روش هکر به نحوی به گوشی شما دسترسی پیدا می کند و همان موقع در دستگاه دیگری مثل گوشی خودش درخواست ثبت نام با شماره شما را انجام میدهد و طبیعتا به کد تاییدیه روی گوشی شما نیز دسترسی پیدا خواهد کرد، مثل قرض گرفتن گوشی به بهانه یک تماس ضروری یا دسترسی به گوشی شما زمانی که آنرا برای تعمیر گذاشته اید.
  3. ارسال یک بد افزار (برنامه مخرب یا جاسوسی) به شما و ترغیب شما برای نصب آن تحت عنوان های وسوسه انگیز مثل: عکس های خصوصی بازیگران، فیلم لو رفته از فلانی و… یا نرم افزار پیلترشکن و…
    در این حالت هم شما در صورت نصب اون نرم افزار احتمالا علاوه بر تلگرام اختیار تمام گوشی خودتونو به هکر تقدیم خواهید کرد.

برای جلوگیری از روش اول کافیست گزینه Two Step Verification را در بخش تنظیمات تلگرام را فعال کنید(در ادامه بخوانید).

برای جلوگیری از روش دوم نیز کافیست مواظب گوشی خودتان باشید!

برای جلوگیری از روش سوم هم لطفا ساده نباشید و هیچ نرم افزاری رو از جایی به جز سرویس دهنده سیستم عامل تون (گوگل پلی برای اندروید و اپ استور برای آیفون) دانلود و نصب نکنید.

تلگرام
تلگرام

فعال کردن تایید هویت دو مرحله ای – Two Step Verification(افزایش امنیت تلگرام++)

این گزینه باعث میشه وقتی کسی(یا خودتان) بخواهد از اکانت تلگرام شما روی دستگاه جدیدی استفاده کند، علاوه بر کد تاییدیه که تلگرام به خط شما ارسال می کند، نیاز به این پسورد هم داشته باشد.

پس براحتی با فعال کردن این گزینه خطر هک شدن تلگرام خود را به حداقل می رسانید:

گذاشتن رمز عبور روی تلگرام
گذاشتن پسورد روی تلگرام

 

  1. به قسمت setting تلگرام خود بروید.
  2. گزینه privacy and security را انتخاب نمایید و بعد گزینه Two Step Verification را بزنید.
  3. در اینجا Set Additional Password را کلیک کرده و پس از آن یک پسورد به انتخاب خود وارد نمایید.
  4. پسورد را دوباره وارد نمایید(Please re-enter your password).
  5. در قسمت بعد می توانید یک کلمه یا جمله برای کمک به یادآوری پسوردتان قرار دهید(که ضروری نیست و می تواند خالی باشد)، زمانی که پسورد را فراموش کنید این متن به شما نمایش داده می شود(Please create a hint for your password) .
  6. و در آخر یک ایمیل برای اطمینان بیشتر، اگر زمانی پسوردتان را فراموش کردید، تلگرام آنرا به این ایمیل ارسال می کند و تنها راه بازیابی پسورد است پس آنرا با دقت پر کنید.
  7. در انتها تلگرام یک ایمیل تایید به آدرسی که وارد کردید ارسال می کند تا از دسترسی شما به آن ایمیل مطمئن شود که حاوی یک لینک تایید است و با کلیک بر روی آن پسورد روی اکانت شما قرار می گیرد.

امیدوارم با مطالعه این مقاله(افزایش امنیت تلگرام) دیگر از شایعاتی که در مورد هک تلگرام می شنوید نگران نشوید و مطمئن باشید تلگرام از بسیاری از برنامه های دیگر که همه چیزشان مخفی است امن تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *