wimax-login

قدرت آنتن دهی مودم وایمکس خود را تست کنید

تمام مودم های وایمکس چراغ های LEDای بر روی خود دارند که قدرت سیگنال دریافتی از دکل های bts را نشان می دهد. هر چه میزان چراغ های روشن بیشتر باشد یعنی سیگنال قوی تری دریافت می شود. ولی علاوه بر این می توان از داخل تنطیمات مودم نیز میزان سیگنال های دریافتی را به طور دقیق تر مشاهده کرد و به اطلاعات کاملتری مثل فرکانس مورد استفاده فعلی، نسبت سیگنال به نویز، قدرت سیکنال و… دست یافت. برای این منظور آموزش تصویری زیر را دنبال کنید.

 

ابتدا مودم خود را به برق زده و کامپیوتر یا لپتاب خود را از طریق وایرلس یا کابل LAN به مودم وصل کنید. سپس مرورگر خود را باز کنید.مانند تصویر زیر در آدرس بار مرورگرتون ip ی ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ را وارد کنید و Enter را فشار دهید.

ورود به مدیریت مودم وایمکس
ورود به مدیریت مودم وایمکس

در صفحه ی باز شده همانند تصویر زیر هم در قسمت username و هم password کلمه ی admin را تایپ کرده و بر روی Login کلیک کنید.

ورود به مدیریت وایمکس
ورود به مدیریت وایمکس

 

حالا شما وارد صفحه ی تنظیمات مودم خود شده اید و با توجه به ترتیب مشخص شده در تصویر زیر مراحل را طی کنید.

توجه: شاید مراحل بالا در مودم های مختلف متفاوت باشد به همین خاطر شما در صفحه ی تنظیمات مودمتان wimax status یا wimax information را بیابید.همچنین می توانید از قسمت ارسال نظر در پایین درخواست راهنمایی با توجه به مدل مودمتان بکنید.
قدرت سیگنال وایمکس
قدرت سیگنال وایمکس

حالا در این قسمت همان طور که در عکس بالا با دو خط قرمز رنگ مشخص کرده ایم دو متغیر CINR Reuse1 و RSSI وجود دارند که به ترتیب « نسبت شدت سیگنال دریافتی به نویز (سیگنال مزاحم) » و « قدرت سیگنال دریافتی »  را نشان می دهند. مقدار RSSI همیشه منفی است و هر چه عدد آن بدون علامت منفی کوچکتر باشد سیگنال بیشتر است. به عنوان مثال ۶۰dBm- از ۷۰dBm- بهتر است.

برای اینکه کیفیت ارتباط مناسبی با دکل bts داشته باشید باید پارامتر RSSI حداقل ۷۰dBm- و پارامتر CINR نیز حداقل باید ۱۵dB باشد. البته در موارد زیادی با مقادیر کمتر از حداقل های گفته شده هم می توان ارتباط خوبی داشت.

جهت پیدا کردن بهترین مکان برای قرارگیری مودم وایمکس خود، صفحه فوق را باز گذاشته و مودم را آنقدر جابجا کنید تا به بهترین سیگنال و کمترین نویز ممکن برسید، همچنین زاویه مودم نیز تاثیر بسیار زیادی در آنتن دهی وایمکس دارد و می توان با چرخش مودم کیفیت سیگنال را بهبود بخشید.

موارد ذکر شده در بالا برای مودم های وایمکس ایرانسل و وایمکس مبین نت و سایر سرویس دهنده ها یکسان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *