روز آتش نشانی و ایمنی

هفت مهر ماه روز آتش نشانی و ایمنی

 

روز آتش نشانی و ایمنی
روز آتش نشانی و ایمنی

هفتم مهرماه به نام «آتش نشانی و ایمنی» نامگذاری شده است. در واقع این روز بهانه ای است تا به گرامیداشت انسان هایی بپردازیم که از جان و آسایش خود در راه حفظ جان و آسایش ما می گذرند تا بتوانیم در امنیت زندگی کنیم.

 

ایمنی را مصونیت در برابر آسیب های ناشی از حوادث،اعم از طبیعی و غیرطبیعی معنا کرده اند.

از آن جایی که نمی توان به ایمنی به صورتصد در صد دست یافت، کارشناسان معمولاً از اصلاحاتی نظیر «ارتقاء و ایمنی» و «سطحپیشرفت ایمنی» استفاده می کنند.

سطح پیشرفت ایمنی رابطه تنگاتنگی با توسعه دارد،لذا در کشورهای پیشرفته، یکی از اهداف دولت ها، حداکثر کردن سطح پوشش ایمنی برایدست یابی به حداکثر توسعه است.

هدف از نامگذارى این روز به عنوان روز ملىایمنى و آتش نشانى، تبدیل ایمنى در کشور به یک فرهنگ است.

در کشور ما بیش از ۱۶۰سال از تأسیس اولین ایستگاه آتش نشانی در شهر تبریز به سال ۱۲۲۱ شمسی و نزدیک به هشتاد سال از تأسیس آتش نشانی پایتخت می گذرد.

پس از انقلاب اسلامی، با انحلال سازمان دفاع غیر نظامی، فلسفه وجودی آتش نشانی های کشور توسط بندهای ۱۴ و ۲۰ ماده ۵۵  قانون شهرداری تعریف شد و از همین رو سازمان های آتش نشانی زیر مجموعه شهرداری ها قلمداد می شوند.

بر اساس این قانون شهرداری ها ملزم هستند، برای حفظ شهرها از خطر سیل و حریق و دیگر مخاطرات تدابیر مؤثری اتخاذ نمایند.

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با اهدافی چون  مهار و اطفاء حریق و حفاظت از افراد و ثروت های عمومی و خصوصی در مقابل آتش سوزی و عوارض و سوانح ناشی از آن ، ارایه  آموزش های لازم در امور آتش نشانی و خدمات ایمنی در سطوح مختلف ، ایجاد و توسعه ایستگاه های مورد نیاز و بهره برداری از آنها، انجام ترتیبات لازم جهت مقابله و کاهش آثار سوء ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی و  نظـارت و کنترل بر تحقق شرایط ایمنی و استانداردهای تجهیزاتی ساختمان ها در مقابل سوانح گوناگون (آتش‌سوزی، زلزله، برق گرفتگی، سیل و …  ) فعالیت می کند.

با توجه به اینکه کشور ما یک کشور حادثه خیز است و از چهل حادثه طبیعی شناخته شده، 30 موردآن در ایران امکان وقوع دارد، توجه به بحث ایمنی همچنین تهیه و تدوین ضوابط ومقررات ایمنی، امری ضروری است.

 

مهم ترین وظایف سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی را می توان موارد زیر دانست:

 

ـ ارتباط و همکاری و هماهنگی و مشورت با مراکز علمی، نظامی، پزشکی و سایر سازمان ها و اشخاص مربوط.

ـ تعیین صلاحیت فنی و امکانات شرکت های خصوصی و دولتی با عنوان های مختلف اعم از طرح ایمنی یا شارژ کننده و فروشنده و سازنده ماشین ها، قطعات، ادوات و تجهیزات مختلف مربوط به امور ایمنی و نجات و آتش نشانی در سطح جامعه.

ـ اشاعه و به کارگیری رشته های ورزشی بین کارکنان سازمان مخصوصاً نیروهای عملیات به منظور تقویت و آمادگی جسمانی و بالا بردن روحیه افراد که لازمه این حرفه است.

 

روز ایمنی و آتش نشانی مبارک باد

 

آتش نشاني؛ آميزه اي از عشق و وظيفه

زمان به سرعت مي گذشت و دلهره شديدي آتش نشانان را فراگرفته بود. شعله هاي آتش از هر طرف ساختمان زبانه مي کشيد. تقريبا همه بيرون آمده بودند، اما هنوز يک کودک 6 ساله در ساختمان مانده بود.

رفتن به داخل ساختمان به دليل احتمال ريزش گدازه هاي آتش غير ممکن به نظر مي رسيد. تقريبا همه از نجات کودک نااميد شده بودند…

کمي آن طرف تر مادر کودک بر سر و صورت خود مي زد، مرد طاقت ديدن اين صحنه را نداشت. بي محابا دل به آتش زد، چند دقيقه بعد ساير نيروهاي آتش نشان او را از ميان شعله هاي آتش با کودکي در بغل، در حالي که لبخند پيروزمندانه اي بر لب داشت، بيرون آوردند. کودک نجات يافته بود، اما آتش نشان فداکار به دليل شدت جراحات وارده به بيمارستان انتقال يافت.

دريادلان حوادث

مي گويند هر شغلي سختي ها و لذت هاي خاص خود را دارد، اما برخي مشاغل بسيار خاص ترند و آتش نشاني يکي از آنهاست. شغلي که با اضطراب، ترس، نگراني، شيريني، تلخي و تاسف همراه است. شخص آتش نشان، دل دريايي مي خواهد تا بتواند به آتش بزند و فرد حادثه ديده اي را به زندگي بازگرداند و شايد خودش نيز در اين ميان با زندگي وداع کند.

آتش نشانان دريادلاني هستند که در هنگام بروز حوادث جان به کف و بي محابا دل به آتش مي زنند و دل دريايي داشتن يعني همين.

نگاهي به پيشينه آتش نشاني در کشور

بر اساس گزارش پايگاه اينترنتي شهرداري تهران، نخستين ايستگاه آتش نشاني در ايران حدود 150 سال پيش توسط روسيه تزاري در شهر تبريز(پايتخت کشور در آن روزها)، تاسيس شد که لوازم و تجهيزات آن نيز هم اکنون در موزه آتش نشانان تهران نگهداري مي شود.

در تهران نيز اولين واحد آتش نشاني در سال 1303 شمسي در گاراژي به نام « حسني» واقع در سه راه امين حضور با کمک 75 درجه دار نظامي و چند دستگاه خودرو« ان-آ-گ» توسط يک ژنرال روسي راه اندازي شد و در سال 1307 نيز يکي از قبرستان هاي قديمي تهران «ايستگاه فعلي حسن آباد» به مرکز ماشين هاي آب پاش تبديل شد که صرفا اقداماتي از قبيل آب پاشي معابر، آبياري درختان و برخي اوقات عمليات اطفاي حريق را انجام مي دادند، شايد به همين دليل بود که بعدها نام « اطفائيه» را بر روي اين واحد گذاشتند.

پس از مدت ها به دليل گسترش شهر و افزايش جمعيت، دومين ايستگاه آتش نشاني نيز در شميرانات کار خود را شروع کرد و پس از آن هم واحدهاي ديگري در نقاط مختلفي از پايتخت از جمله دروازه دولاب، ميدان مولوي، چهارراه عباسي و … تاسيس شدند.

2 دقيقه از استانداردهاي جهاني عقب هستيم

گستردگي کلان شهر تهران و به دنبال آن توسعه بزرگراه ها، عرصه حضور و فعاليت با سرعت عمل را براي آتش نشانان تنگ کرده، طوري که در حال حاضر متوسط رسيدن نيروهاي آتش نشاني به محل حادثه 5 دقيقه است، در حالي که بايد 3 دقيقه باشد و اين يعني اينکه براي رسيدن به صحنه هاي حوادث 2 دقيقه از استانداردهاي جهاني عقب هستيم.

بدين ترتيب مي توان ادعا کرد که ترافيک سنگين کلان شهر تهران و حجم انبوه خودروها از يکسو، و کمبود ايستگاه هاي آتش نشاني در فواصل مورد نظر از سوي ديگر موجب شده تا رسيدن نيروهاي آتش نشاني در مدت زمان 3 دقيقه به محل حادثه در شهري مانند تهران تقريبا محال به نظر مي رسد، مگر اينکه مکان حادثه به يکي از ايستگاه هاي آتش نشاني، بسيار نزديک باشد.

70 درصد مردم 125 را نمي شناسند

به گفته مديرعامل سازمان آتش نشاني شهر تهران بر اساس نظر سنجي که اين سازمان از جامعه نمونه اي در شهر تهران صورت داد، متاسفانه در حال حاضر 70 درصد مردم با شماره 125 آشنايي نداشته و اغلب آن را با 118 يا 115 اشتباه مي گيرند و اين در حالي است که بايد فرهنگ استفاده به موقع و سريع از تلفن 125 براي جلوگيري از خسارات مالي و جاني افراد در هنگام حوادث در ميان شهروندان به گونه اي عميق و ريشه اي رسوخ کند تا ديگر شاهد اين واقعيت تلخ نباشيم که دو سوم تماسهاي تلفني با اين شماره را مزاحمت ها تشکيل بدهد.

سايت اطلاع رساني سازمان آتش نشاني

نشاني سايت اطلاع رساني سازمان آتش نشاني و خدماتي ايمني شهر تهران www.125.ir است که آخرين اخبار مربوط به حريق و حوادث مهم همه روزه بر روي اين سايت درج مي‌شود.

شهروندان به ويژه خبرنگاران رسانه ها مي توانند مشروح اخبار آتش نشاني و آتش سوزي ها و حوادث واقعه در سطح شهر تهران را همراه با عکس از اين سايت دريافت كنند.

چه خوب است همزمان با فرارسيدن «روزآتش نشاني و ايمني (7 مهر ماه)» براي يک بار هم که شده با ديد ديگري به شغل اين قشر تلاشگر که وظيفه را با عشق مي آميزند، بنگريم و در دل به شجاعت و جسارت آنها آفرين بگوييم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *