طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد
طرز تهیه شله زرد

شله‌زرد یا شله زرد یک دسر سنتی ایرانی است که در بعضی اعیاد و عزاداری‌ها طبخ و توزیع می‌شود. شله‌زرد به خاطر وجود زعفران، زردرنگ و شیرین است و روی آن را دارچین و خلال بادام و خلال پسته می‌ریزند. شله‌زرد عموماً به یک طریق پخته می‌شود و به‌خصوص از آن در ماه رمضان برای صرف افطار استفاده می‌شود.

از مواد تشکیل‌دهندهٔ این دسر می‌توان به برنج، شکر، زعفران، گلاب، هل، مغز پسته یا بادام، دارچین و روغن یا کره اشاره کرد. از آنجا که این دسر بیشتر در ایام مذهبی طبخ و توزیع می‌شود، روی آن را با پاشیدن دارچین منقوش به عبارات مذهبی می‌کنند.

مواد لازم:

برنج ………… یک کیلوگرم

شکر ………… ۲ کیلوگرم

کره ………… ۱۵۰ گرم

زعفران سائیده ………… ۵/۱ مثقال (۶ گرم)

گلاب ………… ۱پیمانه

خلال بادام ………… ۱۵۰ گرم

خلال پسته برای تزئین ………… ۵۰ گرم

طرز تهیه شله زرد:

برنج را شسته و به مدت چهار ساعت خیس کنید.برنج را پیمانه کرده و از ۶ تا ۷ برابر برنج، آب در نظر می گیریم. سپس برنج را بدقت شسته و ۶ برابر، آب روی آن می‌ریزیم و برنج را روی آتش گذاشته تا جوش بیاید. شعله را ملایم کرده تا برنج بپزد. وقتی مغز برنج کاملا نرم شد، شکر را داخل برنج ریخته و مرتب بهم می زنیم تا شله زرد کاملا جا بیفتد.

در صورتی که شله زرد سفت بود ۱ تا ۲ پیمانه دیگر آب گرم اضافه می کنیم. سپس زعفران را در کمی آب جوش حل می نمائیم و داخل شله‌زرد می‌ریزیم. سپس کره را داغ کرده و به شله زرد اضافه می کنیم. آنگاه کمی از بادام را به آن اضافه می کنیم. گلاب را نیز افزوده و شله زرد را بهم می زنیم تا تمام مواد کاملا با هم مخلوط شوند. سپس درب را بسته و در صورت استفاده از فر، شله زرد را در کف فر با حرارت ملایم بمدت نیم ساعت می گذاریم. در غیر اینصورت می ‎توان روی شعله گذاشت و بعد از جا افتادن شله زرد، آن را در ظرف می کشیم و بعد از خنک شدن با دارچین و خلال بادام و پسته تزئین می کنیم.

 

نکته:

۱٫ جهت افزایش کیفیت شله زرد باید از برنج مرغوب استفاده کرد.

۲٫ بهتر است خلال بادام به مدت دو ساعت در آب خیسانده شود و بعد استفاده گردد.

۳٫ زعفران را در هنگام نیاز بسایید که بوی عطر آن از بین نرود در ضمن زعفران را با آسیاب‌برقی آسیاب نکنید تا بو و رنگ آن حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *