مسجدجامع اصفهان،مسجدی با گنبد ضد بمب

مسجدجامع اصفهان،مسجدی با گنبد ضد بمب

 

مسجدجامع اصفهان،مسجدی با گنبد ضد بمب
مسجدجامع اصفهان،مسجدی با گنبد ضد بمب
به‌ جرأت می‌توان گفت که مسجدجامع اصفهان پیشرفته‌ترین نقشه‌ی تاریخ معماری ایران را دارد و پس از آن، مسجد امام (ره) و دیگر مساجد طراحی شده‌اند.

یک متخصص سازه و بناهای تاریخی گفت: مسجدجامع اصفهان طراحی بسیار زیبا و قابل توجهی دارد و پس از ۹۰۰ سال پابرجا مانده است و حتی در بمباران این منطقه، بمب هم نتوانست این مسجد را تخریب کند.

امیر مهرداد محمدحجازی در نشست تخصصی «تعامل و ارتباط هنر و معماری در مسجدجامع اصفهان»اظهار کرد: در سال ۱۳۶۳ در حملات و بمباران هوایی به این منطقه، مغازه‌های اطراف این مسجد زیبای تاریخی به‌طور کامل تخریب شد و فقط شبستان جنوب شرقی این مسجد در حد بسیار محدودی آسیب دید.

این استاد دانشگاه طراحی گنبد نظام‌الملک این مسجد را ضد بمب دانست و ادامه داد: به‌ جرأت می‌توان گفت که مسجدجامع اصفهان پیشرفته‌ترین نقشه‌ی تاریخ معماری ایران را دارد و پس از آن، مسجد امام (ره) و دیگر مساجد طراحی شده‌اند.

حجازی بیان کرد: در ایران، آثار فاخری وجود دارد که کدهای جهانی دارند و باید برای انتشار این آثار تلاش کرد. در غیر این صورت، رسالت خود را نسبت به اندیشه‌ی بشریت انجام نداده‌ایم.

این استاد دانشگاه با اشاره به طراحی خاص این مسجد و این‌که مسجدجامع اصفهان در برابر زلزله مقاوم است، ادامه داد: این طراحی در نوع خود یک شاهکار عجیب به‌شمار می‌رود و اگر ابعاد و ضخامت مصالح این بنای تاریخی را در مدل فرضی تغییر دهیم، به‌شدت تنش‌ها در آن تغییر می‌کند.

حجاری با تأکید بر لزوم حفاظت هر چه بیشتر از این مسجد تاریخی، گفت: اکنون بخش‌هایی از این مسجد نیازمند حفاظت است و در صورت رسیدگی نشدن باید در چند سال آینده آن را بازسازی کنیم.

این متخصص سازه و بناهای تاریخی افزود: مسجدجامع اصفهان تداوم یک سنت ایرانی ـ اسلامی است و شیوه‌ی معماری گنبد تاج‌الملک در این مسجد بالاترین استانداردها را دارد.

او همچنین مسجدجامع اصفهان را جایگاه اتصال انسان از زمین به آسمان دانست.

 

مسجدجامع اصفهان،مسجدی با گنبد ضد بمب
مسجدجامع اصفهان

 

 

محراب اصلی مسجد جامع اصفهان که در دوران‌های مختلف از زمان آل بویه تا صفویه تغییر و تحولات اساسی داشته است.

 

مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان

 

کاشیکاری مسجد جامع اصفهان.

 مسجد جامع اصفهان.
مسجد جامع اصفهان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *