طرز پخت خورشت قیمه

طرز پخت خورش قیمه

خورش قیمه

عطر و بوی خورش قیمه  یاد آور روزهای دورهمی فامیل تو قدیماست. قیمه برای همه ما ایرونی ها نوستالوژیکه و کمتر کسی پیدا میشه که بگه خورش قیمه دوست ندارم

همچنین روزهای محرم و نذری های خوشمزه ای که اکثرشون قیمه اس.

در این مطلب سعی میکنم طرز تهیه یک قیمه ی جا افتاده و خوش عطر و بو رو براتون قرار بدم.

طرز پخت خورشت قیمه

مواد لازم برای چهار نفر:

گوشت خورشی بدون استخوان و چربی* ………… ۲۰۰ گرم

لپه ………… ۱ لیوان
(اگه حدودی نمیدونین چقدر تو خورشت لپه بریزین چون بعضی مواقع خورشت یا پر لپه میشه یا خیلی کم لپه. به خاطر همین به ازای هر نفر ۲ قاشق لپه بریزین یعنی اگه خورشت برای ۴ نفر درست میکنین ۸ تا قاشق غذاخوری لپه میخواد)

رب گوجه فرنگی ** …………  ۲-۳ قاشق غذا خوری

لیمو امانی …………  ۲-۳ عدد

سیب زمینی  ………… ۱ عدد بزرگ

پیاز ………… یک عدد متوسط

نمک و فلفل …………  به مقدار لازم

طرز تهیه خورش قیمه:

لپه را از قبل در مقداری آب و نمک خیس کنید.

پیاز را خرد کنید و در کمی روغن همراه مقداری زرد چوبه سرخ کنید تا طلایی شود بعد گوشت خرد شده را به آن بیفزائید و کمی تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود. ۴ لیوان آب روی آن بریزید و اجازه دهید حدود یک ساعت با حرارت ملایم بپزد ( بدون نمک ) بعد از یک ساعت لپه و لیمو امانی را به مواد بیفزایئد. و اجازه دهید با حرارت ملایم دو الی سه ساعت کاملا خورش جا بیفتد. بعد  رب گوجه را در تابه ای جداگانه کمی سرخ کنید و در قابلمه خورش بریزید.

سیب زمینی ها را خلال کنید و جداگانه سرخ کنید. وقتی خورش کاملا جا افتاد (اصطلاحا به روغن افتاد) نیمی از سیب زمینی های سرخ شده را داخل آن بریزید و هم بزنید و بعد نمک و فلفل غذا را اندازه کنید و  در ظرف مناسب سرو کنید و نیم دیگر سیب زمینی را روی آن بریزید.

نکته:

*استفاده از گوشت گوسفند برای انواع خورش بهتر از گوشت گوساله است. به دلیل اینکه گوشت گوساله طبع سرد دارد و کمی بیشتر از گوشت گوسفند باعث ناراحتی میشود. ولی اشکال گوشت گوسفند در چرب بودن آن است. سعی کنید اگر از گوشت گوسفند استفاده میکنید کاملا چربی گوشت را بگیرید و یک دست خرد کنید. در ضمن گوشت گوسفند زمان پخت کمتری نیاز دارد.

اگر ناراحتی خاصی دارید (فشار خون بالا یا انواع ناراحتی قلبی) و یا از رژیم غذایی خاصی پیروی میکنید و مجاز به استفاده از انواع گوشت قرمز در وعده های متعدد نیستید؛ بهتر است در انواع خورش از گوشت مرغ به جای گوشت قرمز استفاده کنید. تفاوت چندانی در مزه خورش ایجاد نمیشود.

** اگر خواستید به جای رب گوجه فرنگی از گوجه فرنگی تازه استفاده کنید و سلامت غذا از رنگ آن برای شما مهم تر است، به جای این مقدار رب گوجه فرنگی از ۵-۶ عدد گوجه فرنگی میکس شده استفاده کنید. ولی قبل از اضافه کردن آن به غذا، ابتدا گوجه های میکس شده را کمی در روغن سرخ کنید و کمی زمان دهید تا گوجه ها غلیظ شوند و بعد به غذا اضافه کنید و با خیال راحت میل کنید.

یک ترفند ساده برای زود تر به روغن انداختن انواع خورش:

اگر عجله دارید تا انواع خورش زودتر به روغن بیفتد، در اواخر پخت دو الی سه قالب کوچک یخ داخل قابلمه بیندازید و هم بزنید! بعد از چند دقیقه خورش به روغن میفتد. بهتر است این قالب های یخ، عصاره مرغ یا گوشت باشد که قبلا در قالب های یخ ریخته اید.

البته!! این کار فقط ظاهر کار را حفظ میکند! پس بهتر است بگذارید تا خورش در زمان کافی و با حرارت ملایم جا بیفتد.

اگر خواستید خورش را در زودپز تهیه کنید، دقت کنید که از ابتدا گوشت و لپه را با هم نریزید. به دلیل اینکه لپه نسبت به گوشت زمان پخت کمتری نیاز دارد. اول گوشت و پیاز را برای ۳۰ دقیقه با حرارت متوسط در زودپز بپزید و بعد (بخار زودپز را خالی کنید) درب زودپز را باز کنید و لپه و رب و لیمو را به خورش اضافه کنید.

و حداکثر بعد از ۴۵ دقیقه خورش کاملا آماده است.

این دستور پخت خورش قیمه معمولی است که در اکثر نقاط با تفاوت های جزئی تهیه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *