طرز پخت قورمه سبزی

طرز پخت قورمه سبزی

طرز پخت قورمه سبزی

مواد لازم برای ۴-۶ نفر:

 

سبزی ………… ۷۵۰ گرم

لوبیا قرمز ………… نصف لیوان

گوشت ران گوسفند یا راسته گوساله ………… ۵۰۰ گرم

لیمو امانی ………… ۴-۵ عدد

پیاز ………… ۱ عدد

آبلیمو ………… به مقدار لازم

نمک، فلفل، زرد چوبه ………… به مقدار لازم

طرز تهیه قورمه سبزی:

  • لوبیا قرمز را از چند ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید.
  • برای اینکه لوبیا هنگام طبخ، رنگ خورش را تیره نکند یک بار لوبیا را با مقداری آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و آب آن را کاملا خالی کنید.
  • سبزی را بعد از پاک کردن و شستن کاملا ریز خرد کنید. مقداری سبزی را تفت دهید تا آب آن کشیده شود ولی رنگ سبزی تغییر نکند.
  • پیاز را خلال خرد کنید و در مقداری روغن همراه با کمی زرد چوبه سرخ کنید. گوشت را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.
  • لوبیا، سبزی و لیمو امانی را به گوشت اضافه کنید و چند دقیقه مواد را روی حرارت هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. (مواد را به آرامی هم بزنید تا سبزی آب نیندازد و لوبیا ها له نشوند) بعد ۳ لیوان آب ولرم داخل مواد بریزید، حرارت زیر خورش را زیاد کنید تا آب بجوشد بعد از جوشیدن آب، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و درب آن را ببنید و ۲-۳ ساعت صبر کنید تا خورش کاملا جا بیفتد.
  • ۵-۱۰ دقیقه آخر نمک و فلفل خورش را اندازه کنید و در صورت تمایل به ترش تر شدن مزه خورش، دو تا سه قاشق غذا خوری آبلیمو داخل خورش بریزید و بگذارید خورش با درب باز مراحل آخر طبخ را طی کند.

نکته :

* مهم ترین نکته در مورد خورش قورمه سبزی ، سبزی خورش است. طبق معمول انواع خوراک سنتی، خورش قورمه سبزی نیز در نواحی مختلف به روشهای مختلفی تهیه میشود که عمده تفاوت این روشها با هم، گذشته از نوع لوبیای مصرفی، نوع سبزی استفاده شده و درصد آنها در مخلوط نهایی سبزی است.

به طور معمول سبزی قورمه سبزی را با درصد های زیر مخلوط میکنند:

تره ———– ۳۵ %

جعفری —— ۳۰ %

گشنیز——– ۱۵ %

اسفناج —— ۱۰ %

شنبلیله —– ۱۰ %

ترکیب سبزی قورمه

قورمه سبزی برای ۱۰ نفر

طرز تهیه قورمه سبزی برای ۶ نفر

نسبت سبزی قورمه سبزی

۲ دیدگاه

  1. salam ba tashakor azinke amozeshe kamelo midid o ma ham estefade mikonim kheili khobe inke amozeshe raygan o interneti darim.age mishe amozeshe khoreshte gheime ro ham baram ersal konid az zahmate shoma moteshakeram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *