فریب رنگ و بوی لوازم آرایش را نخورید

لوازم آرایش

توصیه‌های دکتر بهروز باریک‌بین متخصص پوست و مو
خیلی‌ها خیال می‌کنند که لوازم آرایش، هر چه خوش‌بوتر باشند، مرغوب‌ترند. پزشکان می‌گویند این طور نیست. مطب بسیاری از متخصصان پوست و مو همه‌ روزه شاهد بیمارانی است که با صورت و چشم ورم‌کرده مراجعه می‌کنند و پس از معاینه، کاشف به عمل می‌آید که مشکل‌ اصلی‌شان آلرژی به یک ماده‌ آرایشی است. با دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست و مو، در همین رابطه گفتگو کرده‌ایم.

▪ آقای دکتر! به‌طور کلی فرآورده آرایشی مرغوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
ـ یک فرآورده آرایشی مرغوب باید غیرحساسیت‌زا (هیپوآلرژیک)، غیرکومدوژن (یعنی موجب دانه‌های سرسیاه پوستی نشود) و غیرآکنه‌زا (یعنی باعث جوش صورت نشود) باشد. به عبارت دیگر این فرآورده‌ها باید حداقل حساسیت‌زایی را داشته باشند؛ منافذ پوست را نبندند و موجب پیدایش جوش در چهره نشوند.

▪ آیا هر ماده آرایشی خوش‌بویی، مرغوب است؟
ـ نه! توصیه می‌کنم در آرایش صورت حتما از مواد آرایشی استاندارد استفاده کنید. تهیه این مواد از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر این احتمال را افزایش می‌دهد. خرید مواد آرایشی از دست‌فروش‌ها و با قیمت بسیار نازل به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. اغلب این مواد آرایشی در زیرزمین‌ها و با مواد اولیه بسیار نامرغوب تولید می‌شوند. گاه بوی این مواد اولیه آن‌قدر نامطبوع است که مجبور می‌شوند برای پوشاندن و مخفی کردن آن از عطرها و مواد بودار مختلف در فرآورده‌های آرایشی استفاده کنند تا خوشایند مصرف‌کننده شود.

▪ مواد آرایشی حاوی ضدآفتاب چه‌طور؟امروزه استفاده از مواد آرایشی حاوی مواد ضدآفتاب نیز توصیه می‌شوند زیرا حداقل تا حد کمی می‌توانند مانع رخداد عوارض ناخوشایند نورآفتاب روی پوست شوند. البته این میزان ضدآفتاب هرگز نباید برای افراد گول‌زننده باشد و باعث شود که از استعمال کِرِم‌های ضدآفتاب خود غافل شوند.

▪ ریمل بودار، چه‌طور؟
ـ کلا در مورد فرآورده‌های آرایشی چشم باید گفت پلک‌ها که حساس‌ترین پوست را در تمام بدن دارند، نیاز به مراقبت و توجه دقیق دارند. فرآورده‌های آرایشی چشم شامل سایه، خط‌چشم و ریمل هستند. سایه‌های کم‌رنگ، پودری و مات کمتر حساسیت‌زا هستند. به طور کلی استفاده از محصولات آرایشی محلول در آب کمتر از مواد آرایشی غیرقابل شستشو ایجاد حساسیت و آسیب پوستی می‌نمایند زیرا برای پاک کردن خط‌چشم‌ها و ریمل‌های واترپروف (غیرقابل شستشو با آب) نیاز به حلال‌هایی است که به خودی خود می‌توانند موجب حساسیت و آسیب به پوست شوند. به یاد داشته باشید که سایر مواد حساسیت‌زا و آزارنده نیز می‌توانند از طریق انگشتان با ناحیه اطراف چشم تماس یابند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید یکی از علل شایع حساسیت‌‌های پلک، آلرژی به لاک ناخن است!

▪ حساسیت به لاک ناخن؟!
ـ بله، فردی که به لاک‌ناخن حساسیت دارد به دنبال خارش مرتب پلک موجب شروع فرآیند اگزمایی در پوست ناحیه می‌شود.

▪ درباره عطرها هم توضیح می‌دهید؟
ـ عطرها بیش از هر ماده دیگری موجب پیدایش التهاب تماسی آلرژیک می‌شوند. بیش از ۵ هزار ماده معطر مختلف در فرآورده‌های آرایشی بهداشتی پوست استفاده می‌شوند. از شایع‌ترین منابع ایجاد حساسیت ناشی از فرآورده‌های معطر می‌توان ادوتوالت‌ها، عطریات، ادوکلن‌ها، پودر حمام، کاغذ توالت، صابون و شامپو یا محصولات خانگی را نام برد.

▪ برچسب «بدون عطر» و «غیرمعطر» روی مواد آرایشی به چه معنا است؟
ـ فرآورده‌هایی که با برچسب «غیرمعطر» به بازار عرضه می‌شوند، ممکن است محتوی عطری باشند که برای مخفی کردن بوی سایر موادشیمیایی به آن افزوده شده است. اما وجود برچسب «بدون عطر Fragrance-free» نشان‌دهنده این است که هیچ‌گونه مواد معطر به منظور خوش‌بو شدن فرآورده نهایی به آن افزوده نشده است. باید توجه داشت که بعضی از واکنش‌های پوستی نسبت به مواد معطر تنها زمانی رخ می‌دهند که فرد در تماس با نورآفتاب قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *