استحمام کودکان

نکاتی در مورد استحمام کودکان

استحمام کودکان
استحمام کودکان

حمام کودک

یکی از مهمترین موارد در مراقبت از پوست کودک شستشوی منظم است. حمام کردن به صورت روزمره و درصورت امکان در زمان معینی از روز به کودک احساس آرامش و طراوات می دهد. شناور بودن در آب و همزمان با آن، احساس دست های گرم و محبت آمیز مادر، نوزاد را به یاد زندگی درون رحمی می اندازد. شاید به همین دلیل است که اغلب نوزادان از حمام کردن لذت بسیاری می برند.

به تدریج که کودک بزرگتر می شود، بودن در آب، برای او نوعی بازی محسوب می شود.

تجربه حمام کردن برای اطرافیان و والدین خصوصاً مادران بسیار دوست داشتنی و لذت بخش است. روش استحمام کودکان در سنین مختلف با هم متفاوت است.

پیش از شروع تمام وسایل مورد نیاز مانند، لیف، شامپوبچه ، شامپو بدن ملایم یا صابون مخصوص کودک، پنبه، حوله کلاه دار نخی، حوله و البسه مورد نیاز بعد از حمام فراهم شده و در دسترس قرار گیرد.

قبل از استحمام در مورد دمای مناسب آب اطمینان حاصل شود.

تبدیل کردن زمان حمام کردن به زمانی شاد و خاطره انگیز می تواند به ایجاد جذابیت برای کودکان کمک کند همچنین استفاده از وسایل بازی مانند انواع عروسک ها و وسایل کمک آموزشی در حمام برای سنین مختلف جذاب است.

برای کودکانی که از پوشک استفاده می شود برای جلوگیری از ایجاد قرمزی و در اصطلاح عامیانه سوختگی پوست کودک می بایست بدن نوزاد را روزانه و به صورت موضعی شستشو داد. به طور کلی شستشوی دست ها و یا صورت نوزاد را که در معرض رطوبت غذا و یا کثیف شدن قرار دارند ضروری می باشد. در این صورت شستن گردن کودک و نیز قسمت های خم شونده مفاصل بدن مثل گودی آرنج و زانو نیز لازم است.

شامپوی بچه به‌ دلیل PH خنثی موجب تحریک و سوزش چشم نمی‌شود و در بین شوینده‌ها، شامپوی بچه ملایم‌ترین ترکیب را دارد.

صابون بچه نیز پاک‌کننده‌ای ملایم برای پوست لطیف کودک است و با دارا بودن میزان بالایی از اسید‌های چرب و PH معادل پوست طبیعی هیچ‌گونه تحریکی ایجاد نمی‌کند البته در صابون بچه نباید هیچ رنگ و اسانس غیر طبیعی به کار رود تا ایجاد حساسیت نکند.

برای جلوگیری از خشکی پوست کودک، پس از استحمام استفاده از روغن کودک توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *