روشهای مقابله با استرس

نشانه‌های استرس

نشانه‌های خاموش استرس

همه ما کم‌و‌بیش علایم استرس و اضطراب را می‌شناسیم. مثلا می‌دانیم که بالا رفتن ضربان قلب و شدت تنفس یا داغ شدن صورت و عرق کردن کف دست‌ها همه نشانه استرس و هیجان شدید هستند، اما شناختن استرس مزمن به این آسانی‌ها نیست.

مشکلات شغلی و آشفتگی و اضطراب در زندگی خصوصی هرکسی می‌تواند باعث بروز استرس مزمن شود. در چنین حالتی بدن با زبان بی‌زبانی می‌خواهد به شما بفهماند که استرس زیادی را متحمل می‌شوید. این نشانه‌ها کمک می‌کنند دریابید آیا شما هم دچار استرس مزمن هستید یانه. اگر هریک از این نشانه‌ها را دارید، بهتر است در روز زمانی هر چند کوتاه را به خودتان اختصاص داده و سعی کنید استرستان را کاهش دهید؛ خیلی ساده؛ در پارک قدم بزنید یا تلفن همراهتان را برای مدت کوتاهی خاموش کنید. در یک ساعت اتفاق ناگواری نمی‌افتد.

۱۰ علامت که نشان می‌دهند شما به استراحت نیاز دارید

  1. سر روزهای تعطیل در کسانی که سابقه میگرن دارند، افت ناگهانی استرس مخصوصا در روزهای تعطیل می‌تواند باعث شروع حمله میگرن شود. برای پیشگیری از این اتفاق، بهتر است در روزهای تعطیل برنامه خواب و خوراک هفتگی خود را به هم نریزید و سعی کنید همه‌چیز با نظم روزهای غیرتعطیل باشد.
  2. قاعدگی دردناک نتایج یک پژوهش در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد زنانی که استرس بیشتری از همسالان خود دارند، ۲ برابر بیشتر از آنها دچار دردهای شدید دوران قاعدگی می‌شوند. این موضوع می‌تواند به دلیل برهم‌ریختن ‌های زنان در نتیجه‌ استرس باشد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند منظم می‌تواند باعث کاهش استرس و کاهش دردهای قاعدگی شود.
  3. درد دهان اگر صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید احساس می‌کنید فک پایینتان درد می‌کند، احتمالا شب‌ها در خواب، دندان‌هایتان را به هم می‌سایید. دندان‌قروچه معمولا در خواب اتفاق می‌افتد و استرس این مشکل را تشدید می‌کند. بهتر است از یک دندان‌پزشک بخواهید شما را معاینه و برایتان محافظ دندان تجویز کند. در ۷۰ درصد کسانی که شب‌ها موقع خواب از محافظ دندان استفاده می‌کنند، دندان‌قروچه کاهش می‌یابد یا به کلی قطع می‌شود.
  4. کابوس و خواب‌های عجیب به‌طورمعمول، زمانی که در خواب هستیم، رویاهایمان کم‌کم بهتر و مثبت‌تر می‌شوند. به همین دلیل هنگام بیدار شدن از خواب، احساس بهتری نسبت به زمان پیش از خواب داریم اما اگر استرس داشته باشید، در طول شب از خواب می‌پرید و این روند را متوقف می‌کنید. همین موضوع باعث می‌شود خواب‌های بد و عجیب ببینید. اگر عادت‌های خوابتان را منظم کنید، می‌توانید تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک کنید. سعی کنید هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید و چند ساعت قبل از خواب نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و نوشابه ننوشید.
  5. خونریزی از لثه‌ها شاید باور نکنید اما خونریزی لثه‌ها هم می‌تواند نشانه استرس باشد زیرا دانشمندان می‌گویند کسانی که استرس زیادی دارند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه و دندان هستند. بالا بودن دایمی هورمون استرس، (یعنی کورتیزول)، سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند و به باکتری‌ها اجازه می‌دهد به لثه‌ها حمله‌ور شوند. اگر شما هم ساعت‌های طولانی کار و غذایتان را پشت‌میز کارتان صرف می‌کنید، بهتر است همیشه تان را دم‌دست بگذارید. سعی کنید با ورزش و خواب بیشتر هم از بیمار شدن لثه‌ها و دندان‌هایتان پیشگیری کنید.
  6. آکنه استرس باعث افزایش التهاب می‌شود و درنتیجه با هجوم ناگهانی آکنه‌ها مواجه می‌شوید. درحقیقت استرس یکی از مهم‌ترین عوامل بروز آکنه در بزرگسالی است. برای مبارزه با آکنه، عه بر تلاش برای کاهش استرس استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال و مرطوب‌کننده‌های بدون چربی را امتحان کنید.
  7. ولع به شیرینی استرس زیاد و شدید به‌خصوص در خانم‌ها باعث و تمایل شدید آنها به خوردن موادغذایی شیرین و به‌خصوص شکلات می‌شود. اگر شما هم عاشق شکلات خوردن هستید و نمی‌توانید خودتان را در مقابل این کار کنترل کنید، شاید در حال تحمل استرس زیادی هستید.
  8. خارش پوست نتایج پژوهش تازه که در ژاپن روی ۲ هزار نفر انجام شده است، نشان می‌دهد کسانی که از خارش مزمن پوست رنج می‌برند، ۲ برابر بیشتر از دیگران در زندگی‌شان استرس دارند. ممکن است فکر کنید این استرس به دلیل همان خارش مزمن پوست به وجود می‌آید اما حقیقت آن است که تنش، اضطراب و استرس باعث بدتر شدن بیماری‌هایی نظیر درماتیت، و پسوریازیس می‌شود. احساس خارش در پوست می‌تواند به دلیل پاسخ رشته‌های عصبی به استرس هم ایجاد شود.
  9. بدتر شدن حساسیت پژوهش‌های دانشمندان دانشگاه اوهایو نشان می‌دهد اگر دچار نوعی حساسیت خاص باشید، در شرایط پراسترس علایم شما بدتر می‌شود. هورمون‌های استرس، باعث می‌شوند تولید پروتئین‌های مسوول واکنش‌های حساسیتی در بدن افزایش یابد.
  10. درد شکم اضطراب و استرس باعث دل‌درد، سردرد، کمردرد و بی‌خوابی می‌شود. نتایج یک پژوهش که حدود ۲هزار نفر در آن مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد کسانی که بیشترین میزان استرس را تجربه می‌کنند، ۳ برابر بیش از کسانی که آرامش دارند، دچار دل‌درد می‌شوند. دلیل قطعی این موضوع روشن نیست اما یکی از نظریه‌هایی که این پدیده را توجیه می‌کند، می‌گوید روده‌ها و ، مسیر عصبی مش دارند درنتیجه زمانی که مغز دچار استرس می‌شود، روده‌ها نیز واکنش نشان می‌دهند. به‌همین‌دلیل کاهش استرس با کمک روان‌پزشک، استفاده از روش‌های تمرکز و ورزش می‌توانند به بهبود مشکلات گوارشی و دل‌درد نیز کمک کنند. با وجود این، اگر اغلب دل‌درد دارید، بهتر است برای یافتن علت آن به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *