استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین

قبل از آشنایی با مفهموم استخراج بیت کوین یا بیت کوین ماینینگ (BitCoin Mining) لازم است با مفاهیم مقدماتی در این خصوص آشنا شویم:

ابتدا لازم است بدانید بیت کوین چیست و چگونه می توان بیت کوین را نگهداری کرد و همین طور مطالعه مطلب کسب درآمد آنلاین با بیت کوین نیز توصیه میشود.

استخراج بیت کوین
استخراج بیت کوین

در صورتی که مطالب فوق را مطالعه کردید اکنون وقت تعاریف مقدماتی و اصطلاحاتی است که در این مقاله آورده شده:

Hash – هَش (درهم سازی) :

در اصطلاح محاسباتی، “هَش”، یک عملیات یک طرفه ریاضی است که بر روی داده ورودی انجام می شود و خروجی رمز شده ای را تحویل میدهد. میتوان گفت عملیات هش نوعی رمزگذاری داده است. که تولید (رمزگذاری) آن ساده ولی برگشت (رمز گشایی) آن تقریبا غیر ممکن و پیچیده است.

Hash rate  (نرخ هش) :

در واقع واحد اندازه گیری قدرت پردازش شبکه بیت کوین است. در اصل هدف شبکه بیت کوین انجام عملیات فشرده ریاضی برای اهداف امنیتی است. هنگامی که شبکه به نرخ هش ۱۰ Th/s (ده تِراهش در ثانیه) میرسد به این معنی است که میتواند ۱۰ ترلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد.

Bitcoin mining pool  (استخر استخراج بیت کوین)

به گروهی از استخراج کنندگان بیت کوین گفته میشود که با یکدیگر کار میکنند و  و با هم در تعامل هستند. و به حل معمای(چالش) بلاک ها و تقسیم کردن جوایز آن مشغول هستند.

اگر Bitcoin mining pool وجود نداشت, بدست آوردن هر بیت کوین حداقل یک سال زمان میبرد. اما به اشتراک گذاشتن کار میان یک گروه و تقسیم کردن جایزه آن میان اعضای گروه کار را بسیار راحت تر و سریعتر کرده است.

Block (بلاک) :

یک بلاک یک رکورد است در زنجیره بلاک (Blockchain) که در واقع معاملات (تراکنش های) در حال انتظار برای تایید هستند. در شبکه بیت کوین، تراکنشها در قالب مجموعه های بزرگی از داده ها که بلاک نامیده میشود متمرکز شده اند. این بلاکها طوری به هم مرتبط شده اند که هر کدام اعتبار و درستی بلاک قبلی را ثابت کند. تقریبا به طور متوسط ۱۰ دقیقه زمان میبرد که یک بلاک جدید در طول عملیات استخراج به زنجیره بلاک اضافه شود.

Blockchain (زنجیره بلاک):

یک رکورد از تراکنش های بیت کوین است که به ترتیب زمان سفارش ثبت میشود. زنجیره بلاک بین همه کابران بیت کوین به اشتراک گذاشته میشود. زنجیره بلاک برای بررسی تداوم تراکنش های بیت کوین استفاده میشود و حاوی اطلاعات تمام تراکنش های شبکه از ابتدا تا کنون است. همچنین به منظور جلوگیری از double spending (ارسال یک مقدار بیت کوین به دو نفر همزمان) وارد عمل میشود.

double spending :

حالتی است که یک کاربر مخرب سعی کند بیت کوین را به طور همزمان برای دو دریافت کننده مختلف خرج کند.

 BTC  : واحد رایج بیت کوین است. ۱BTC= یک بیت کوین (بیشتر بخوایند: تبدیل واحد های بیت کوین)

Difficulty – دشواری (دشواری محاسباتی) :

بیت کوین شامل یک “عامل دشواری” است، که یک عدد اختیاریست که تعیین کننده سختی یافتن یک هش موفق است، اما فعلا بدانیم که دشواری، در واقع روشی خود- تنظیم است که به میزان قدرت محاسباتی ماینرهایی (کسانی که مشغول استخراج بیت کوین هستند) بستگی دارد که داخل شبکه وجود دارند. بلاکها قراراست با نرخ ۶ عدد در ساعت حل شوند و تنظیمات دشواری محاسباتی به بیت کوین اجازه میده که مطمئن شود محاسبات ریاضی بلاک، آنقدر دشوار هست که تلاش تمامی ماینرها را لازم دارد تا در زمان حدود ۱۰ دقیقه یک بلاک حل شود. در واقع هر چه قدرت محاسباتی و تعداد استخراج کننده ها بیشتر می شود، دشواری شبکه نیز بیشتر می شود تا از تولید بیش از حد بیت کوین و افت ارزش آن جلوگیری کند.

بیت کوین ماینینگ
بیت کوین ماینینگ

استخراج بیت کوین چیست:

استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining)، فرایند صرف توان محاسبه برای پردازش تراکنشها، ایمن سازی شبکه و همزمان نگهداشتن همه با هم در سیستم است. می توان آنرا به منزله مرکز داده های بیت کوین تصور کرد؛ بجز آنکه طوری طراحی شده است که برای استخراج کنندگانی که در تمام کشورها در حال کارند، کاملاً تمرکز زدایی شده و هیچ کسی کنترلی بر شبکه ندارد. استخراج بیت کوین در ازای سرویسهای مفیدی که برای عملکرد یک شبکه پرداخت امن لازم است، جایزه ای هم در نظر می گیرد. تا وقتی آخرین بیت کوین صادر نشده باشد، استخراج بیت کوین همچنان الزامی است.

Bitcoin Mining در واقع نوعی پروسه تایید (وریفای) اطلاعات است که در دو مرحله هش پیچیده SHA256 صورت می پذیرد. هدف آن فراهم آوردن امنیت تراکنش های بیت کوین و اعتبار سنجی آن، جلوگیری از ارسال پول برای دو نفر همزمان (Double Spending) و تامین امنیت لازم برای کل شبکه بیت کوین است.

بنایراین مفهوم پایه ماینینگ بیت کوین این است که یک قسمت کوچکی از هر بلاک که شامل داده رندوم بی معنی هست وجود دارد و ماینرهای بیت کوین، تمام داده ها را از بلاک فعلی برداشه، دسته رندوم را با هم مخلوط کرده و هش کلی آن را محاسبه می کنند. درست مثل تکه های پازل که از کنار هم قرار گرفتن آنها تصویر قابل درکی به جود می آید.

برخلاف آن که بازیابی هش ها آسان است، پیش بینی آنها تقریبا غیر ممکن است و عملکرد آنها کاملا تصادفیست، بنابراین برای ماینر پیش بینی اینکه کدام مجموعه داده رندوم, چه هشی تولید میکند تقریبا غیر ممکن می باشد (ممکن است در آینده دور با اختراع کامپیوترهای کوانتومی این امر میسر گردد). ماینر فقط باید مجموعه رو تغییر دهد تا به نتیجه ای که به دنبالش است، برسد.

وقتی ماینر ها یک سری داده رندوم را پیدا کنند که با هش کوچکتری ایجاد میشوند که توسط Difficulty (دشواری محاسباتی) تعیید شده, این بلاک و هش همراهی کننده آنرا به بیت کوین ارسال میکنند. وقتی شبکه درستی راه حل را تایید کرد، به ماینر تعدادی بیت کوین پاداش داده میشود.

اهدا پاداش به ماینر ها چگونه است؟

شبکه بیت کوین به استخراج کنندگان بیت کوین در قبال تلاشی که برای حل معادلات محاسباتی پیچیده میکنند پاداش میدهد . این پاداش به دو صورت است:

۱- صدور بیت کوین جدید

به شما بیت کوین اعطا میشود. (تا زمانی که تعداد کل بیت کوین ها در شبکه تمام نشده باشد)

هر چه قدرت محاسباتی شما بیشتر باشد جایزه ای که به شما تعلق میگیرد بیشتر خواهد بود.

تعداد بیت کوین هایی که در جوایز وجود دارد به برخی عوامل بستگی دارد. وقتیکه استخراج بیت کوین هنوز در مراحل اولیه است، یک پاداش پایه در هر بلاک برای تشویق فعالیت ماینینگ وجود دارد.
در حال حاضر جایزه ۵۰ بیت کوین است اما هر چند وقت یک بار پاداش نصف میشود تا بالاخره به صفر میرسد.

نمودار تولید بیت کوین
نمودار تولید بیت کوین

۲- تخفیف در هزینه های تراکنش ها:

زمانی که شما در حال استخراج بیت کوین هستید در هزینه های تراکنش ها به شما تخفیفی تعلق میگیرد.
برای بعضی تراکنشها یک هزینه ی اندک به عنوان هزینه تراکنش (transaction fee) پرداخت میشود که به ماینرها میرسد. نهایتا تنها پاداش برای ماینینگ همین هزینه های تراکنش خواهد بود، امیدواری این است که تعداد کافی تراکنش ( در نتیجه مقدار کافیه هزینه) وجود داشته باشد که سود کافی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *