تاثیر موسیقی بروی قلب

تاثیر موسیقی بروی قلب

تاثیر موسیقی بروی قلب
تاثیر موسیقی بروی قلب

یادگیری و نواختن ساز میتواند تاثیرات مثبتی را بر روی قلب داشته باشد؛ محققان ایتالیایی و انگلیسی در یک سری از آزمایشات دست به مقایسه میان افراد موزیسین و غیر موزیسین و تاثیر موسیقی در سبکهای مختلف همچون آثار کلاسیک مانند قطعات بتهوون و یا حتی موسیقی تکنو نمودند. در طی این تحقیق محققان متوجه شدند سرعت و ریتم قطعه بسیار تاثیر برانگیزتر از سبک قطعه میباشد!

این آزمایش بر روی بیست و چهار نفر انجام شد و جالب این بود که در میان این عده تاثیر سرعت قطعات بر اشخاصی که موسیقی کار می کرده اند بیش از دیگران بود چرا که این عده یاد گرفته بودند تا همراه با قطعه و در بین جملات مختلف تنفس نمایند که یکی از عادتهای معمول در میان نوازندگان میباشد.

این دانشمندان که اعضای آن از دانشگاه های پاویا و آکسفورد به این ۲۴ نفر زن و مرد قبل و در هنگام پخش قطعات شیوه و سیکل تنفسی را یاد دادند؛ نصف این افراد نوازندگانی بودند که اکثرا بمدت هفت سال و یا بیش از آن سازهایی همچون ویولون، پیانو، فلوت، کلارینت و غیره مینواختند و بقیه کسانی بودند که هیچ سابقه آموزش موسیقی و نوازندگی نداشته بودند.

هر کدام از این افراد به مدت کوتاهی (دو دقیقه) و بر حسب اتفاق به نوعی از موسیقی گوش میداد و در ادامه چهار دقیقه موسیقی یکسان برای تمامی افراد پخش میشد و دو دقیقه هم استراحت مابین هر یک از این مراحل برای شرکت کنندگان وجود داشت.

از جمله موسیقی هایی که در این آزمایش برای شرکت کنندگان انتخاب شده بود میتوان به سمفونی شماره ۹ بتهوون، چهار فصل ویوالدی، قطعه ای از آنتون وبرن و گروه Red Hot Chili Peppers و همچنین قطعاتی از موسیقی تکنو و رپ نیز وجود داشت که هر یک از این قطعات از سرعت مشخصی برخوردار بود؛ مثلا انتخاب قسمت سریع از چهار فصل ویوالدی و همچنین قطعاتی که از ریتم های مختلف و ترکیبی شامل شده بود باعث بالا رفتن تنفس میشدند و این ارتباطی به سبک موسیقی نداشت بلکه چه در قطعات سریع کلاسیک و چه تکنو این تاثیر مشابه بود.

قطعات آرام و تفکر برانگیز بر خلاف قطعات سریع موجب پایین آمدن ضربان قلب و آرامش را میشد بوضوح در هنگام استراحت میان قطعات (دو دقیقه) در شنونده مشاهده نمود. اما تاثیر این آزمایشات بر روی افرادی که نوازنده بودند بسیار بیشتر از افراد عامی بود. محققان متوجه شدند که تاثیر ریتم و سرعت آرام و همچنین سکوت و توقف پس از آن میتواند در جلوگیری از حملات و دردهای قلبی بسیار مفید باشد.

دکتر Luciano Bernadi و پرفسور Peter Sleight در این مورد بیان میدارند که: انتخاب موسیقی مناسب با سرعت های متناوب (سریع – کند) و سپس توقف و استراحت میتواند در ادامه آرامش را برای شخص بوجود آورد. دکتر Charmaine Griffiths سخنگوی بنیاد قلب انگلیس (BHF) در این باره میگوید: این تحقیق کوچک در این زمینه موجب شد تا دانشمندان این مرکز متوجه بشوند که چقدر حالات و احساسات مثبت و خوشایند میتواند در تندرستی یک فرد تاثیر داشته باشد. محققان این مرکر اخیرا توانستند نشان دهند که احساسات و رفتار یک انسان چقدر در سلامتی وی تاثیر دارد.

انسانها به شیوه های مختلفی آرامش کسب می نمایند، میتواند (رسیدن به آرامش) برای برخی گوش دادن به موسیقی باشد در حالیکه برای عده ای دیگر میتواند این آرامش خواندن کتاب و یا حتی قدم زدن باشد. عده ای با موسیقی موزارت آرامش بدست می آورند و عده ای دیگر با موسیقی مدونا و محتمل میباشد که هر شخصی با سبکی خاص از موسیقی کسب آرامش نماید.

همچنین از دیگر یافته های این محققان این بود که موسیقی میتواند استرس ها و تنشهای بدن را از بین ببرد و باعث شود تا فعالیتهای ورزشی افراد نیز بالاتر رود و حتی از سوی دیگر بر رفتارهای حیوانات از جمله گیاهان و حیوانات تاثیر مثبت بگذارد که این تاثیر بر انسان کاملا مشخص شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *