زنان و فعالیت بدنی

زنان و فعالیت بدنی

 

زنان و فعالیت بدنی
زنان و فعالیت بدنی

با انجام فعالیت بدنی می توان از مبتلا شدن به بسیاری از بیماریها و مشکلات جلوگیری کرد.

1. فعالیت بدنی منظم و عادات غذایی خوب می‌تواند سلامت زنان را ارتقا داده و از بسیاری بیماریها و حالاتی که علت عمده مرگ و میر و ناتوانی زنان جهان است پیشگیری کند.
2. فعالیت بدنی منظم به پیشگیری از بیماریهای قلبی – عروقی کمک می‌کند. این بیماریها که شامل بیماری قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی می‌باشند، باعث یک سوم مرگ و میر زنان در سراسر جهان هستند. بیماریهای قلبی – عروقی باعث نیمی‌از مرگ های زنان بالای 50 سال در کشورهای در حال توسعه هستند.
3. توام بودن فعالیت بدنی منظم و تغذیه کافی اصلی ترین و اثرگذارترین راه تنظیم چاقی خفیف تا متوسط و حفظ وزن ایده آل در زنان است.
4. دیابت ٧٠ میلیون زن را در سراسر جهان مبتلا کرده است. این میزان در سال ٢٠٢٥به ٢ برابر افزایش می‌یابد. دیابت علاوه بر بیماریهای قلبی عروقی می‌تواند به کوری، آسیب عصبی، نارسائی کلیه، زخم پای دیابتی و قطع پا منجر شود. تحقیق جدیدی نشان داده است حتی فعالیت بدنی منظم و اندک و تغییر رژیم غذایی می‌تواند از نیمی‌از موارد دیابت غیر وابسته به انسولین جلوگیری کند.
5. فعالیت بدنی می‌تواند تا حد زیادی به پیشگیری و درمان استئوپروز کمک کند. استئوپروز بیماری خاصی است که در آن استخوانها شکننده شده و در مقابل شکستن مقاومت ضعیفی از خود نشان می دهند. زنان مخصوصا” در دوران یائسگی در معرض خطر ابتلای بالاتری نسبت به این بیماری هستند.
6. فعالیتهایی که در آن وزن بدن را تحمل می‌کنیم مثل پیاده روی و آهسته دویدن برای بلوغ طبیعی استخوان بندی در دوران کودکی و نوجوانی لازم هستند و باعث کاهش از دست رفتن استخوان می‌شوند. همچنین قدرت عضلانی و تعادل را بهبود بخشیده و خطر افتادن را کاهش می‌دهند و به همین خاطر ازخطر شکستگی می‌کاهند.
7. فعالیت بدنی منظم کمک می‌کند تا استرس، اضطراب و افسردگی و تنهایی کاهش یابد، این مخصوصا” در زنان مهم است چون میزان افسردگی زنان نسبت به مردان چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای حال توسعه دو برابر است. فعالیت بدنی به عزت نفس، اعتماد و اطمینان و بهبود مناسبات اجتماعی و وضعیت روانی کمک می‌کند.
8. فواید بهداشتی و اجتماعی فعالیت های بدنی زنان را در مشارکت این گونه فعالیت ها تشویق می‌کند، اما نباید این حقیقت را فراموش کرد که در مناطق بومی‌و روستایی و حاشیه شهر که درآمد اندک است زنان ممکن است نیاز به تعادل بهتری از اعمال حمایتی مثل تغذیه کافی و ابتکار برای درآمدزایی داشته باشند و نیاز به توصیه هایی متناسب با وضعیت فرهنگی خاص خودشان داشته باشند.
9. آرتریت (التهاب مفاصل) علت مهمی‌برای محدودیت فعالیت در افراد بالغ و مسن است . فعالیت بدنی راهی عمده برای تنظیم و کنترل تورم و درد مفاصل در آرتریت است و بنابراین نتیجه آن در بهبود فعالیت روزانه خوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *