خواب رفتگی دستها

اضطراب از شایع ترین علل خواب رفتگی دست هاست

در صورت تدوام گزگز بدن به پزشک مراجعه کنید.

اضطراب از عوامل شایع بروز گزگز و خواب رفتگی دستهاست.

عضو هیات مدیره انجمن مغز و اعصاب با بیان این که گزگز و خواب رفتگی دست بر اثر اضطراب بسیار شایع است، عنوان کرد: افراد بسیار مضطرب که بسیار تند، نامنظم و پشت سر هم نفس می کشند هم ممکن است دچار گزگز و خواب رفتگی شوند.

خواب رفتگی دستها
خواب رفتگی دستها

دکتر سید مسعود نبوی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، در توضیح علت خواب رفتن و گزگز دست گفت: عوامل مختلفی باعث بروز گزگز و خواب رفتن دست می شوند. منشأ ایجاد این عارضه به سیستم اعصاب محیطی و سیستم عصبی مرکزی باز می گردد. در خصوص سیستم اعصاب محیطی، ممکن است اعصاب و ریشه آنها درگیر شود. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که بیماری هایی نظیر دیابت، نارسایی کلیه و اختلالات تیروئید، عصب های دست را درگیر کنند که گزگز از علائم شایع درگیری عصب دست است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان این که گزگز دست می تواند در صورت بروز بیماری های اعصاب مرکزی همانند بیماری ام.اس، تومور، ضایعات نخاعی و سکته مغزی نیز تظاهر یابد، عنوان کرد: گاهی اوقات هم گزگز دست به دنبال بروز اختلالات متابولیکی چون کمبود کلسیم رخ می دهد.

دانشیار و رییس گروه نورولوژی دانشگاه شاهد، ادامه داد: از سوی دیگر، افراد بسیار مضطرب که بسیار تند، نامنظم و پشت سر هم نفس می کشند هم ممکن است دچار گزگز و خواب رفتگی شوند. مصرف برخی داروها نیز عوارضی چون گزگز دست را در پی دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن مغز و اعصاب با اشاره به این که بروز گزگز دست بر اثر اضطراب بسیار شایع است، گفت: البته خواب رفتن دست در افرادی که زمینه اضطرابی خاصی ندارند اما گاهی دچار استرس و در نتیجه گزگز می شوند، شیوع کمتری دارد. اما عمده افرادی که مضطرب هستند و دستهایشان گزگز می کند، همزمان تنفس های تند و نامنظم هم پیدا می کنند.

وی افزود: این افراد عمدتا به دلیل کمبود کلسیم در اطراف عصب دست و پایشان دچار تحریک پذیری عصبی می شوند که یکی از علایم آن گزگز، مورمور و خواب رفتگی دست و پا است.

این متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: اگر گزگز و مورمور طولانی شده و تداوم یابد و قسمت عمده ای از یک عضو بدن به عنوان مثال یک دست، تنه و یا صورت را درگیر کند، باید به پزشک مراجعه و به کمک تکنیک های تصویربرداری یا گرفتن نوار عصب و آزمایشات لازم، منشا بروز عارضه تشخیص داده شود.

به گفته نبوی به عنوان مثال اگر فرد در حال عادی نشسته و بر اثر فشاری که بر روی اعصاب پا وارد شود فرد به صورت مقطعی دچار گزگز مقطعی شود و این مشکل دیگر تکرار نشود، نگران کننده نبوده و طبیعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *