بهترین روش ها برای تقویت موی سر

بهترین روش ها برای تقویت موی سر (درمان ریزش مو)

بهترین روش ها برای تقویت موی سر
بهترین روش ها برای تقویت موی سر

شما دوستان عزیز می توانید در این بخش به اطلاعات کاملی در مورد ریزش مو و نحوه درمان آن دست پیدا کنید که در مقایسه با مطالب موجود در اینترنت و کتب منتشر شده بی نظیر است. با امید به اینکه بتوانید از این اطلاعات بهره و لذت کافی ببرید.   

 آب به میزان کافی مصرف کنید. این کار دو فایده عمده دارد:

۱- مصرف کافی آب سبب افزایش حجم خون شده و در نتیجه به پوست سر شما خون بیشتری می رسد و موها تقویت می گردند.

۲- وقتی به بدن شما به میزان کافی مایعات برسد کلیه ها این فرصت را به دست خواهند آورد که آلودگی ها را از خون گرفته و از طریق ادرار از بدن خارج نمایند. گاهی کم خوردن آب سبب تجمع بیش از حد هورمون مردانه و به دنبال آن ریزش مو می شود.

فشار های عصبی – استرس و خستگی های شدید و طولانی از مهمترین عوامل ریزش مو است.

این عوامل سبب افزایش ترشح هورمون مردانه می شوند:

همانطور که می دانید عامل ریزش موی بیشتر مردان ترشح بیش از حد هورمون مردانه در خون آنهاست. از عواملی که موجب  هیجان و فشار عصبی می شوند و در افزایش ریزش مو موثرند می توان این موارد را نام برد:

  • رانندگی در مسیرهای شلوغ
  • گوش دادن به موسیقی های تند (چه با کلام و چه بدون کلام)
  • تماشای عکسها و فیلمها و استفاده از سایر محصولات تحریک کننده و غیر اخلاقی
  • پرخاشگری وعصبانیت
  • تماشای فیلمهای خشونت آمیز و استفاده از بازی های خشن و اعصاب خورد کن و انجام کارهای روزمره با عجله و سرعت بالا.

همچنین یکی از عوامل ریزش مو کمبود آهن است.

کسانی که چای را  بعد از وعده های غذایی مصرف می کنند بیش از دیگران در معرض ریزش مو قرار دارند زیرا مصرف چای بلافاصله بعد از غذا علاوه بر عدم جذب آهن موجود در غذا  به کم شدن شدید آهن بدن نیز می انجامد. یکی از منابع خوب آهن جگر است.

از انواع غذاها بخصوص لبنیات و میوه ها و سبزیها استفاده کنید و از این طریق پروتئین – انواع ویتامینها و املاح معدنی را به بدن خود برسانید. کمبود این مواد سبب افزایش شدت ریزش مو می شود. تا مجبور نشده اید از داروهای حاوی ویتامین و املاح معدنی استفاده نکنید اما در صورت نیاز بهترین دارو برای این منظور قرص مولتی ویتامین می باشد.

داروهای ضد افسردگی – ضدبارداری – سرطان و… باعث ریزش مو می شوند.

اگر شما مستعد ریزش مو هستید با پزشک خود مشورت کنید تا داروهای مناسبتری را برای شما تجویز نماید. برخی از داروهایی که باعث ریزش مو می شوند اینها هستند: آمی تریپتیلین- تاموکسیفن- رالوکسیفن- ویاگرا- بروموکریپتین و شامپوهای سلنیم سولفاید و زینک پریتیون

موها را دوبار پشت سر هم نشویید. این کار دیر یا زود سبب ریزش موها می شود.

تیغ زدن موی سر ابدا باعث تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو نمی شود اما به دلیل اینکه موهای بلند بیشتر مستعد شکنندگی می باشند بهتر است موها را کوتاه نگه دارید. همچنین با داشتن موهای کوتاه بهتر می توانید به نظافت موهایتان برسید و چربی آن را کنترل نمایید.

پر کاری تیروئید نیز از عوامل ریزش مو است

لذا اگر در معرض ریزش مو هستید بهتر است برای اطمینان از عملکرد صحیح تیروئید خود یک بار آزمایش دهید.

قند خون می تواند شدیدا باعث ریزش مو شود ولی فشار خون و چربی خون چندان در ریزش مو نقش ندارند. نوشابه به دلیل قند بسیار بالایی که دارد سبب افزایش شدت ریزش مو می شود.

شاید این مطلب برای شما تازگی داشته باشد اما جالب است بدانید که رنگها نیز در ریزش موها نقش موثری دارند. قرار گرفتن در معرض رنگ قرمز باعث افزایش ترشح هورمون های ج.ن.س.ی می شود که نتیجه آن اقزایش شدت ریزش مو است. به همین دلیل مبتلایان به ریزش مو باید تا می توانند رنگهای  قرمز – نارنجی و زرد را از معرض دید خود دور کنند. حتی بهتر است تنظیمات رنگ مانیتور خود را تغییر دهند. به طور پیش فرض رنگ قرمز مانیتورها از آبی و سبز بیشتر است و این برای مبتلایان به ریزش مو مناسب نیست. بهتر است رنگ قرمز را کاهش و سبز را به همان مقدار ولی آبی را چند شماره افزایش دهند. در ضمن می بایست رنگ بالش آبی باشد. رعایت این مورد نیز بسیار موثر است.

مسواک زدن

این نکته نیز مانند نکته قبل بسیار مهم است اما کمتر مورد توجه قرار می گیرد و آن مسواک زدن است. کسی که غذا میل می کند و بعد از آن مسواک نمی زند باید بداند که باکتریها پس از مدت کوتاهی ذرات غذایی که لای دندانها قرار دارد را تبدیل به نوعی اسید می کنند سپس این نوع اسید به تدریج جذب خون می شود و در سیستم عروقی بدن به گردش در می آید و به دلیل خاصیت سمی و خورنده که دارد بر سلامت عمومی ما تاثیرات منفی بر جای می گذارد که یکی از این تاثیرات سست شدن و ریزش موهاست. کسانی که دوست دارند موهایی زیبا و پر پشت دااشته باشند در کنار رعایت سایر نکات می بایست روزی سه نوبت مسواک بزنند. نوبت اول یک ساعت  بعد از صبحانه، نوبت دوم بلافاصله بعد از نهار و نوبت سوم قبل از خواب شبانه.

توجه داشته باشید که بعد از غذاهای اسید دار مانند مربا – ترشی – آب میوه – نوشابه – برخی از میوه ها و.. نباید بلافاصله مسواک بزنیم. این کار سبب  آسیب رسیدن به مینای دندان می شود. بعد از خوردن این گونه خوراکیها می بایست یک ساعت صبر کنیم و سپس مسواک بزنیم.

داروهای شیمیایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید برای درمان ریزش مو مناسب نیستند و به سلامتی شما آسیبهای جدی وارد می کنند. متاسفانه بیشتر پزشکان بنا به دلایلی سعی نمی کنند همه عوارض سوء داروها را  به اطلاع بیمار برسانند. ماینوکسیدیل یک داروی وحشتناک است و مصرف دراز مدت آن عوارض داخلی وخیمی به دنبال دارد و بدتر اینکه باید تا آخر عمر آنرا بر روی سر مالید و در صورت قطع مصرف دوباره موها می ریزند.

فیناستراید نیز عوارضی همچون خشکی شدید چشم و گاهی عفونت و قرمزی چشم و سوزش دائمی آنرا به همراه دارد و نیز باعث بزرگی پستانها می شود و همین کافیست که شما را از حضور در استخرها و شنا در رودخانه ها محروم نماید. در ضمن مصرف این دارو در صورت تمایل برای بچه دار شدن باید قطع گردد که در اینصورت موهای در آمده دوباره می ریزند و نیز این دارو فقط مخصوص مردان است.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *