محافظت از حافظه با تمرینات ساده

محافظت از حافظه با تمرینات ساده

محافظت از حافظه

محافظت از حافظه با تمرینات ساده
محافظت از حافظه با تمرینات ساده


بدون توجه به این که در چه سن و سالی هستید، می توانید با انجام تمرینات ساده ای از حافظه خود محافظت کنید و مغز و ذهن خود را فعال و پرکار نگه دارید…

 

 

تمرین حافظه

 

هر روز یک نوع تمرین فکری انجام دهید. تمرین مداوم باعث می شود در عرض یک ماه چند عادت فعال کننده ذهن پیدا کنید و این کار زندگی خاطره انگیزی برای شما فراهم می کند.
ممکن است ما نتوانیم به حیوان دست آموز خود که کمی پیر شده ترفند یا حقه جدیدی آموزش دهیم ولی مطمئنا می توانیم به ذهن خود نکته جدیدی بیفزاییم

محافظت از حافظه با تمرینات ساده

 

دانشمندان دریافته اند که ذهن انسان توانایی عجیبی در تطبیق با تغییرات دارد. این توانایی شکل پذیری عصبی نامیده می شود. با محرک های مناسب مغز انسان می تواند به راه های شکل پذیری عصبی جدیدی دست یابد و این کار به افزایش توانایی های ادراکی فرد کمک می کند، توانایی فراگیری چیزهای نو را در ذهن شما را بهبود می بخشد و به ذهن شما نیروی جدیدی می دهد.
تا رسیدن شما به دوران بزرگسالی ذهنتان هزاران راه شکل پذیری عصبی را تجربه کرده و آموخته است. واین آموزه ها به شما کمک می کند که مشکلات سر راه خود را به موقع حل کنید واطلاعات ذهنی را به سرعت تجزیه تحلیل و پردازش نمایید.
معماها و پازل های فکری که به صورت روزانه حل می شوند، با فعال سازی راه های عصبی جدید، ذهن شما را تقویت می کند.

 

محافظت از حافظه با تمرینات ساده

چگونه شروع کنیم؟

برای شروع به یک نکته توجه کنید و آن را به خاطر بسپارید: نوع فعالیت فکری که انتخاب می کنید باید قدری فراتر از منطقه آسان ذهن شما باشد.(بر اساس آموزه های قبلی و خیلی راحت نتوانید آن را حل کنید).
اگر فعالیتی را انتخاب کنید که از قبل بر آن تسلط دارید حتی اگر نیاز به خلاقیت فکری داشته باشد انتنخاب ایده آلی برای تمرین مغز شما نیست.
همچنین توجه و تلاش کنید که فعالیت ذهنی روزانه خود را هر روز در ساعت مشخصی انجام دهید. زیرا دوره زمانی مستمر و مداوم و یکنواخت به یافتن راه های شکل پذیری عصبی مغز شما کمک زیادی می کند.

تمرینات فعال کننده ذهن:

این نوع تمرینات به افزایش گنجایش ذهنی افراد جوان کمک زیادی می کند. همچنین سبب می شود توانایی رو به کاهش مغز افراد مسن بازسازی شود.

 محافظت از حافظه با تمرینات ساده


۱- ذهن خود را با یک فعالیت ادراکی نیازمند کار زیاد درگیر کنید.

مثلا؛شعر حفظ کنید، شطرنج بازی کنید، جدول حل کنید، شماره تلفن اطرافیان و آشنایان و دوستان را از بر کنید، ترانه جدیدی را باد بگیرید، لیست خرید خود را به ذهن بسپارید، و خلاصه به درگیر کردن ذهن خود با کارهای جدید ادامه دهید.

۲- از دست غیر تخصصی خود استفاده کنید.

اگر راست دست هستید از دست چپ خود برای خوردن غذا، شانه زدن موها، مسواک زدن، نوشتن اسمتان و… استفاده کنید. و یا ماوس را در سمت دیگر صفحه کلید قرار دهید.
تمرین استفاده از دست غیر تخصصی، ارتباط بین دو بخش مغز را بر می انگیزاند و به افزایش گنجایش مغز و حفظ تعادل کمک می کند.
یک روش دیگر تمرین «تای چی» و یوگا است که افراد را به استفاده یکسان از سمت راست و چپ بدن عادت می دهد.

برای تداوم فعالیت هر روز این سئوالات را از خود بپرسید:
آیا هروز یک فعالیت تقویت کننده ذهن انجام می دهید؟
تجربه این فعالیت ذهنی به چه چیزی شباهت دارد؟
امروز در مقایسه با دیروز چه احساسی دار ید؟ نسبت به یک هفته قبل چطور؟

نگهداری سوابق مکتوب پاسخ های روزانه به شما کمک می کند که برنامه را رها نکنید و چشم اندازهای امید بخشی برای ادامه کار به شما می دهد. در این صورت احتمالا متوجه خواهید شد که اطلاعات جدید را سریع تر پردازش می کنید و هوشیارتر هستید.


ممکن بپرسید برای انجام تمرین ذهنی چه موانعی سر راه شما وجو دارد؟ یا برای رفع آن ها چه کاری از دستتان برمی آید؟
در جواب باید گفت: بگذارید اتفاق بیفتد سپس برای هر عذر خود پاسخ قانع کننده ای پیدا کنید.

مثلا اگر روزی را از دست دادید چه کنید؟
گاهی اوقات که سرتان شلوغ می شود و اوضاع به هم می ریزد ممکن است یکی دو روز از تمرین را از دست بدهید.در این حالت شما شکست خورده نیستید. اجازه دهید کارها و تمرین به روال عادی برگردد و در عین حال به علت از دست دادن برخی از روزها نیز فکر کنید.
به زبان ساده باید گفت: دوباره شروع کنیدٰ خود را با شرایط تطبیق دهید و از جایی که تمرین را قطع کرده اید،ادامه دهید. به هیچ عنوان تسلیم نشوید.

اگر تمرینات خسته کننده بود، چه کنید؟
فعالیت ذهنی خود را به فعالیت های شاد تبدیل کنید. اگر مثال های ذکر شده برای شما کارایی نداشت، هر فعالیت جذابی که نیازمند تلاش فکری و ذهنی باشد را امتحان کنید و بر دانش خود بیفزایید. مثلا یک زبان جدید ، فناوری نو و یا کار با یک وسیله جدید را یاد بگیرید. نوعی فعالیت ورزشی یا بدنی را که قبلا انجالم نداده اید را انجام دهید.

اگر تمرین کردن را فراموش کردید، چه کنید؟
پاسخ ساده است فقط دوباره شروع کنید.اگر نمی توانید به خاطر بسپارید که هر روز یک فعالیت ذهنی انجام دهیدٰ تلاش کنید فعالیت ذهنی که قبلا داشته اید را دوباره انجام دهید.
با دست غیر تخصصی مسواک بزنید، علائم و تابلوهای اطراف خود را به خاطر بسپارید و آن ها را تکرار کنید، در لحظات کاملا خالی ذهن سعی کنید روز تولد افرادی را که می شناسید به یاد بیاورید.

در آخر ماه چه کنید؟
اگر از ابتدا تا انتهای ماه هر روز یک تمرین ذهنی داشته باشید، به احتمال زیاد به یک عادت تقویت کننده ذهن رسیده اید. این کارهای خوب را ادامه دهید و آماده انجام فعالیت در ماه بعد باشید.ماهی که شما می آموزید که سر حال باقی ماندن چگونه به شما کمک می کند که سلول های عصبی ذهن خود را پاکیزه و فعال نگه دارید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *