فرمولی برای رسیدن به موفقیت

فرمولی برای رسیدن به موفقیت

 

فرمولی برای رسیدن به موفقیت
فرمولی برای رسیدن به موفقیت

 نیازی نخواهد بود که دگرگونی در خودتان ایجاد کنید که به موفقیت برسید. آنچه انجام دهید اهمیت دارد نه آنکه هستید. بدانید واقعاً چه میخواهید. هدفی که برای خود مشخص میکنید تا انجا که ممکن است دقیق، واضح و مشخص باشد. میخواهم وزن ام را مقداری کم کنم’ باید بشود ‘ میخواهم وزن ام را ده کیلو کم کنم ‘. دانستن اینکه دقیقاٌ چه میخواهید کمک میکند انگیزه تا رسیدن به مقصود محفوظ بماند.

کارهای خاصی که برای رسیدن به هدف لازم است انجام دهید را نیز به یاد داشته باشید. اگر بگوئید ‘ غذا کمتر میخورم’ یا ‘ بیشتر میخوابم’ خیلی مبهم خواهد بود_ باید دقیقاٌ مشخص کنید. مثلاً بگوئید ‘ بعد ازساعت ۱۰ شب باید توی رختخوابم باشم’ در این صورت جائی برای شک و تردید که چه کاری لازم است انجام شود باقی نمیماند.

از هر لحظه ای به نفع خود استفاده کنید.

با توجه به اینکه بسیاری از ما با وجود مشغله های زیاد اهداف زیادی را همزمان برای خود در نظر گرفته ایم، تعجبی ندارد که طبق معمول فقط به خاطر کمبود وقت، فرصتها را برای پیشبرد اهداف از دست بدهیم. آیا واقعاٌ امروز اصلاً امکان کار بیشتر فراهم نبود؟ هیچ لحظه ای یافت نمیشد که جواب یک ایمیل را بدهم؟ رسیدن به هدف یعنی استفاده از فرصت پیش از انکه از میان سر انگشتانتان در برود. برای اینکه زمان را از دست ندهید از قبل برنامه داشته باشید که چه کاری را کجا و چه وقت قصد دارید انجام دهید. در اینجا نیز هرچه قدر میتوانید دقیق و واضح برنامه ریزی کنید( مثلاٌ ‘ روزهای شنبه ، دوشنبه ، چهارشنبه قبل از کار نیم ساعت ورزش میکنم’.)

تحقیقات نشان میدهد که این گونه برنامه ریزی به مغز امکان می دهد که هر کجا فرصتی مهیا شود را بیادتان بیاورد و همین امر باعث افزایش شانس موفقیت شما تا حدود ۳۰۰درصد میشود.

کارتان را ارزیابی کنید. دستیابی به هر هدفی مستلزم آن است که صادقانه و بطور منظم پیشرفت تان را کنترل و وارسی کنید_ اگر مایل به مداخله فرد دیگری نیستید، خودتان این کار را بکنید. اگر ندانید که کیفیت کارتان چگونه است، قادر نخواهید بود عملکردتان را مطابق با استراتژی که دارید همسو کنید. بسته به نوع هدفی که دارید لازم است که پیشرفت تان بطور مداوم، روزانه یا هفتگی بررسی شود.

واقعگرا و خوشبین باشید. وقتی هدفی مشخص میکنید، سعی کنید تا آنجا که ممکن است افکار مثبت درباره احتمال رسیدن به هدف داشته باشید.

اعتقاد به توانایی خود، در ایجاد انگیزه و حفظ آن بی اندازه مفید و موثر است. اما هرکاری که میکنید هرگز نباید سختی و دشواری رسیدن به هدف را دست کم بگیرید. تقریباٌ هر هدف ارزشمندی نیازمند صرف زمان، داشتن طرح، تلاش نمودن و استوار بودن است.

تحقیقات نشان میدهد چنانچه کسی تصور کند که هرچیزی بآسانی و بدون زحمت بدست خواهد آمد، آمادگی لازم را برای پیمودن مسیر رسیدن به موفقیت نخواهد داشت و شانس رویارویی با شکست بطور معنی داری افزایش پیدا میکند. بر بهتر شدن تمرکز کنید تا بهتر بودن. اعتقاد به اینکه توانایی رسیدن به هدف را دارید خیلی مهم است ولی این باور که میتوانید به توانایی برسید نیز مهم است. خیلی از ما باورمان بر این است که استعداد، شخصیت و توانایی های فیزیکی مان غیرقابل تغییرند_ و به هیچ طریقی قادر به بهبود آنها نیستیم. درنتیجه ، تمرکزمان بجای انکه روی پیشرفت و یادگیری مهارت های تازه باشد روی اهدافی است که بواسطۀ آنها آنچه هستیم را اثبات کنیم .

خوشبختانه ، نتیجه سالها پژوهش نشان داده است که اعتقاد به اینکه توانایی ها غیر قابل تغییراند کاملاٌ اشتباه است_ و هر نوع قابلیتی، شکل پذیر و قابل انعطاف میباشد. باور داشتن به اینکه میتوان تغییرکرد به شما این امکان را میدهد که انتخاب های بهتری داشته باشید و از تمام پتانسیل تان استفاده کنید.

کسانی که هدفشان بهتر شدن باشد نسبت به کسانی که قصدشان بهتر بودن است، با سختی های راهی که برگزیده اند مشکلی ندارند، همانند مسافری که تا رسیدن به مقصد از مسیر مسافرت نیز برای اوقات خوشی داشتن بهره میگیرد.

عزم راسخ داشته باشید. عزم راسخ داشتن به این معنی است که حقیقتاٌ بخواهید هدف بلند مدتی را به انجام رسانید و در برابر مشکل ایستادگی کنید.

تحقیقات گویای اینست که افرادی که عزمی راسخ دارند تحصیلات خود را تا دوره های بالاتر با معدل های بالاتری ادامه داده اند. در دوره های سخت مدارس نظامی میتوان پیش بینی کرد کدام محصل بواسطه ثبات قدمی که از خود نشان میدهد در پایان دوره موفق تر از بقیه هم دروه ها ظاهر خواهد شد. یا میتوان پیش بینی کرد کدام شاگرد تا دور چندم مسابقات کشوری و چند مرحله ای گزینش شاگرد المپیادی پیش میرود. اراده تان را قوی کنید.

مکانیسم تقویت نیروی اراده همانند قوی نمودن عضلات بدن است _ با تمرین و کار منظم قویتر و قویتر میشود و نهایتاً به موفقیت شما میانجامد.برای مثال: خود را واداربه کاری کنید که پیش از این رغبت انجام آن را نداشتید.

غذای چرب را کنار بگذارید، نشست و برخواست روزی صد بارانجام دهید، وقتی متوجه میشود بهنگام نشستن قوزکرده اید بلند شده و راست بایستید،

سعی کنید یک مهارت جدید یاد بگیرید.

اگر افکاری مانند تسلیم شدن و بیخیال همه چیز شدن بسراغتان آمد_مقاومت کنید.

برای شروع با یکی از این نوع کارها شروع کنید و برای مقابله با مشکلات پیش رو طرحی بریزید (‘ اگر هوس ساندویچ یا مشابه آن داشتم کمی میوه یا خشکبار به جای آن میخورم’). در ابتدا کار مشکل خواهد بود، ولی رفته رفته کار آسانتر خواهد شد وکل مطلب همین است. بمرور قدرت شما رشد میکند و قادر خواهید بود با چالشهای دیگری برای محک زدن و قوی کردن اراده تان روبرو شوید. خیلی مغرور نشوید.

اراده شما هر اندازه که قوی شود باید بیاد داشته باشید که باز هم محدود است و چنانچه از آن توقع بیش از اندازه ای داشته باشید انگیزه و توانی برای ادامه کار برایتان باقی نمیماند. حتی اگر توانایی آنرا را دارید هیچوقت دو کار چالش برانگیز را باهم انجام ندهید (مثل اقدام به ترک سیگارو همزمان شروع یک رژیم غذایی). و خود را در معرض آسیب قرار ندهید _ کسانی هستند که به توانایی خود برای مقاومت در برابر وسوسه خیلی اعتقاد دارند، در نتیجه خود را در موقعیت هایی قرار میدهند که پی در پی وسوسه میشوند.

افراد موفق بخوبی دریافته اند که لزومی ندارد راه رسیدن به یک هدف را دشوارتر از انچه هست بکنند. تمرکز کنید روی کاری که انجام میدهید ، نه روی کاری که میخواهید انجام ندهید. اگر واقعاً قصد دارید وزن کم کنید یا سیگار را کنار بگذارید، یا بدخلقی تان را اصلاح کنید، کافی است ببینید بجای اینکه تمرکزتان روی خود این عادات بد باشد چطور میتوانید آنها را با عادات خوب جایگزین کنید.

تحقیقات روی سرکوب فکر ( برای مثال:’فکر نکردن به یک خرس سفید’ ) نشان داده است که تلاش برای پرهیز از یک فکر باعث حضور پررنگتر آن فکر در ذهن میشود. همین وضعیت در خصوص رفتار نیز صدق میکند _ تلاش برای عدم انجام یک عادت ناپسند بیشتر به تقویت آن میانجامد تا فراموشی آن عادت.

اگر میخواهید رفتارتان را عوض کنید، از خود بپرسید، در عوض آن چه کاری انجام دهم؟ مثلاً ، اگر میخواهید بر اعصابتان مسلط باشید و زود از کوره در نروید، باید نقشه تان این باشد ‘ هر گاه دیدم دارم عصبانی میشوم بجای آن چند نفس عمیق میکشم تا آرام شوم.’ اینگونه شما عمل نفس عمیق کشیدن را جایگزینی عصبانی شدن کرده اید. در نتیجه، عادت بدی که داشته اید پس از مدتی از بین میرود. به یاد داشته باشد نیازی نخواهد بود که دگرگونی در خودتان ایجاد کنید که به موفقیت برسید. آنچه انجام دهید اهمیت دارد نه آنکه هستید.

 

 

فرمولی برای رسیدن به موفقیت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *