آدامس نفخ می آورد!!

سود و زیان جویدن آدامس

آدامس نفخ می آورد!!
آدامس نفخ می آورد!!

مصرف بیش از اندازه آدامس هم مانند بسیاری دیگر از خوراکی های صنعتی جدید دارای مضراتی برای بدن است که در اینجا آنها را بررسی می کنیم، البته میانه روی در جویدن آدامس توسط هیچ پزشکی تا کنون منع نشده است. پس با هم بیشتر درباره سود و زیان جویدن آدامس بخوانیم:

زیان های آدامس

جویدن یک ماده غذایی به صورت مکرر همراه با ترشح بزاق و بلع هواست. کسانی که به طور مرتب آدامس می‌جوند به ویژه اگر این کار را سریع انجام دهند دچار آیروفاژی یا بلع هوا می‌شوند. بلع هوا سبب احساس نفخ در سر دل و آروغ زدن‌های مکرر خواهد شد…

مصرف درازمدت آدامس‌هایی که شکر دارد سبب صدمه رسیدن به دندان‌ها می‌شود. کسانی که عادت به مصرف مکرر آدامس دارند حتی‌الامکان باید از مصرف آدامس‌های حاوی شکر اجتناب کنند تا بهداشت دهان و دندان بهتری داشته باشند.

از سوی دیگر برخی از مزه‌های آدامس در بیماران سبب تشدید برخی علایم می‌شود. مزه‌های تند مانند مزه‌های نعناع می‌تواند علایم بیمارانی را که دچار ریفلاکس یا برگشت‌اسید هستند، تشدید کند.

برخی از انواع آدامس‌ها که در آنها از قندهای صنعتی استفاده شده و این قندها از نوع غیرقابل جذب هستند در مصرف طولانی‌مدت با مقدار زیاد می‌توانند سبب اسهال شوند زیرا این مواد قندی وارد دستگاه گوارش می‌شود، به روده‌ها می‌رسد و در آنجا توسط باکتری‌ها تخمیر و این تخمیر سبب تشدید اسهال به ویژه در بیماران می‌شود. اخیرا انواعی از آدامس‌های طبی به بازار عرضه شده که البته در بازار ایران خیلی موجود نیست. این آدامس‌ها برای درمان برگشت اسید و ترش‌کردن بعد از غذا استفاده می‌شوند. در این نوع آدامس‌ها از مواد ضداسید یا مواد بازی ضعیف استفاده شده که بیمارانی که دچار ریفلاکس هستند می‌توانند بعد از غذا از آنها استفاده کنند.

فواید آدامس

اما از جمله فواید آدامس می‌توان به این مساله اشاره کرد که در کسانی که دچار بوی بد دهان هستند، جویدن آدامس معطر با عصاره‌های گیاهی می‌تواند موثر باشد. به طور کلی جویدن آدامس منع مصرفی برای هیچ شخصی ندارد اما به دلایل ذکر شده بهتر است در جویدن آدامس میانه‌رو باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *