10 روش زيباتر كردن روابط

10 روش زيباتر كردن روابط

اگر به توصیه‌هایی كه در مورد بهبود روابط هستند دقت كرده باشید، متوجه می‌شوید اكثر این توصیه‌ها در مورد نبایدها هستند: نق نزنید، سرزنش نكنید، غرغر نكنید، بی‌اعتنایی نكنید و…

در حالی كه واقعیت تا حدی متفاوت است، یعنی زوج‌های خوشبخت و خوشحال به بایدها توجه دارند. به جای اصلاح اشتباهات و نقاط ضعف بیشتر به پرورش نقاط مثبت می‌پردازند كه این امر خود به نوعی اصلاح اشتباهات را دربرمی‌گیرد. اما نكته مهم در مثبت‌اندیشی است یعنی به جای فرار از بدی‌ها به سوی خوبی‌ها می‌شتابند.

روان‌شناسی سنتی بیشتر به كم كردن و از بین بردن بدی‌ها می‌پردازد مانند جر و بحث‌ها، فاصله‌های عاطفی و… اما در علم جدید به بدی‌ها كمتر توجه می‌شود. اكثرا افراد آن‌چه را به رابطه آسیب می‌رساند می‌دانند، پس بهتر است به دنبال یافتن راه‌هایی برای بهبود روابط و احساسات باشیم. زمانی كه در را به روی احساسات منفی می‌بندیم، احساسات مثبت مجال بروز پیدا می‌كنند. احساسات مثبت و رضایت از زندگی تنها به خوشحالی و نشاط ختم نمی‌شود بلكه شامل قدردانی طرفین از یكدیگر، همدردی با هم، آرامش بخشیدن و ایجاد تحول در زندگی و روابط نیز می‌شود. در واقع داشتن هدف‌های مثبت و سازنده در زندگی و تلاش برای دستیابی به آنها به شادتر بودن زوجین كمك می‌كند. زوج‌هایی كه شادی‌ها و تجربیاتشان را با یكدیگر قسمت می‌كنند، به پیشرفت یكدیگر كمك كرده و سعی در ایجاد رضایت در طرف مقابلشان دارند بسیار موفق‌تر از زوج‌هایی هستند كه تلاش می‌كنند آن‌چه را كه دوست ندارند از زندگی‌شان دور كنند.

در این مطلب 10 راهكار برای زیباتر كردن زندگی مشترك ارایه شده كه موجب می‌شوند رضایت بیشتری از زندگیتان داشته باشید.

1- یكدیگر را بخندانید.
بازی، شوخی و خنده از بهترین تفریحات دنیای شلوغ امروزی است. وقتی زندگی تنها شامل كار كردن، پرداخت قبوض، مرتب كردن منزل، خوردن و خوابیدن باشد بازی و تفریح و خنده از صحنه روابط ناپدید می‌شود، اما ‌باید آن را تحت هر شرایطی در زندگیتان داشته باشید. می‌توانید با تعریف كردن لطیفه برای یكدیگر، استفاده از اسم مستعارهای بامزه، تفریحات كوتاه و كم‌هزینه مثلا یك پیك‌نیك خاطره‌انگیز در حیاط یا بالكن منزلتان خوشی‌های كوچكی را به زندگیتان هدیه دهید. لبخند را فراموش نكنید. اگر میان شما و همسرتان بحثی درگرفت، امتحان كنید، به او لبخند بزنید. متوجه می‌شوید كه به سرعت آرامش به روابط‌تان بازمی‌گردد.

2- خود را گول بزنید.
اكثرا گمان می‌كنیم اگر از همسرمان تندیسی برای خود بسازیم اشتباه كرده‌ایم، اما واقعیت این نیست. زوجینی كه یكدیگر را كامل تصور می‌كنند، بسیار موفق هستند. رفتار و ظاهر همسرتان را بسیار بهتر از آن‌چه واقعا هست، تصور كنید. زمانی كه برای حفظ و بهبود یك رابطه تلاش می‌كنیم دیدن نقطه‌ضعف‌ها و اشتباهات طرف مقابل ما را از هدفمان دور می‌سازد.

3- خود دلخواهتان را در همسرتان جست‌وجو كنید.
سعی كنید رویاها و آرزوهایتان را در همسرتان پیدا كنید. مثلا یك فرد خلاق در ارتباط با یك هنرمند احساس رضایت بیشتری می‌كند. اگر همیشه به دنبال تناسب‌اندام بودید و همسرتان ورزشكار است، از این ارتباط خوشحال باشید. در واقع بین رویاها و آرزوهایتان و ویژگی‌های همسرتان ارتباط مثبت پیدا كنید.

4- خبرهای خوب را مهم‌تر جلوه دهید.
ما از همسرمان توقع داریم هنگام بروز مشكلات ما را در آغوش گرفته و به این شكل حمایت و همراهی‌اش را نشان دهد. اما واكنش صحیح در مواقع خوشحالی به مراتب مهم‌تر است. زوج‌هایی كه برای موفقیت یكدیگر خوشحالی می‌كنند، با پرسیدن سوالات مختلف و بیان نظرات خود، اشتیاقشان را به موضوع نشان می‌دهند و با هم خوشحالی می‌كنند، رضایت بیشتری از روابطشان دارند و نسبت به زوج‌هایی كه بیشتر در شرایط ناگوار از یكدیگر حمایت می‌كنند روابط پایدارتر و موفق‌تری دارند. برای خندیدن و شادی كردن منتظر اتفاق‌های خاص و بزرگ نباشید. از كوچك‌ترین و كم‌اهمیت‌ترین موارد، بیشترین استفاده را بكنید.

5- از یكدیگر قدردانی كنید.
تشكر و قدردانی كردن از شریك زندگی به نظر ساده و كم‌اهمیت است اما همین عمل ساده به بهبود روابط زوجین بسیار كمك می‌كند. قدردانی كردن به ما یادآوری می‌كند كه همسرمان ویژگی‌های مثبت زیادی دارد و باید به خاطر این ویژگی‌ها از او ممنون باشیم. دقت كنید، ساختار جملاتی كه به كار می‌برید بسیار مهم است. جملاتی كه با تاكید روی فاعل و مفعول بیان می‌شوند تاثیر بیشتری دارند. مثلا به جای: ممنون كه شام درست كردی، خیلی گرسنه بودم بهتر است بگویید: تو واقعا زحمت كشیدی، دست‌پختت بی‌نظیره، خیلی ازت ممنونم كه برای من شام درست كردی.

6- به تغییرات طرف مقابلتان توجه كنید.
بگذارید همسرتان شما را متعجب كند. این امر برای ایجاد هیجان در زندگی ضروری است. اما برای این‌كه متعجب شوید باید به وی توجه كنید. یكی از مشكلات این است كه بعد از ایجاد روابط صمیمی و نزدیك دیگر به یكدیگر توجه چندانی نمی‌كنند. اگر شما تغییری در او نمی‌بینید به این معنی نیست كه اصلا تغییری وجود ندارد. شما یك تصویر ثابت و بدون تغییر از همسرتان در ذهنتان نگه داشته‌اید در حالی كه او مدام تغییر می‌كند. پس تصمیم بگیرید به تغییرات او توجه كنید. حداقل 5 تغییر در او بیابید. تغییرات می‌توانند یك گردنبند جدید باشند و یا حتی طرز تفكری جدید.

7- به یكدیگر نامه بدهید.
آن‌چه نامه‌نگاری را از سایر روش‌های ارتباطی متمایز می‌كند، استفاده از قلم و كاغذ است كه نسبت به دیگر روش‌ها كمی بیشتر زمان می‌برد. در واقع فرد با این روش ارزش بیشتری برای طرف مقابلش قایل شده و احساساتش را كتبی نیز بیان می‌كند. البته این شیوه نباید جایگزین ابراز محبت كلامی و عملی شود.

8- پنهانی از او مراقبت كنید.
بهترین شكل مراقبت، پنهانی بودن آن است. وقتی یكی از زوجین ادعا دارد كه از همسرش مراقبت می‌كند و مدام این مسئله را به او گوشزد می‌كند، طرف دیگر از این مراقبت احساس رضایت نمی‌كند و حتی گاهی این توجهات را مراقبت معنی نمی‌كند. رفتار و كردار شما باید نشان‌دهنده محبت و مراقبت باشد. بیان كردن و به زبان آوردن این‌كه من از تو مراقبت می‌كنم یا هدف فلان رفتار من مراقبت و حمایت از تو بود نتیجه دلخواه شما را به بار نمی‌آورد. رفتار شما به‌خصوص در شرایط و موقعیت‌های دشوار به خوبی بیانگر احساسات درونی شماست. كمك در مرتب كردن منزل یا یك لیوان آب‌میوه بعد از یك روز پر‌كار از جمله كارهای كوچكی است كه تاثیرات عجیبی در زندگی و بهبود روابط شما ایجاد می‌كنند.

9- مراقب خودتان باشید.
شاید گمان كنید بهترین روش برای نزدیك شدن به همسرتان این است كه هر چه بیشتر روی او تمركز كنید، اما این روش همیشه درست نیست. گاهی لازم است برای مدت كوتاهی از این توجهات همیشگی دست بردارید. فراموش كنید همسرتان چه می‌كند، آیا مرتكب اشتباهی شده یا نه و به جای آن به خودتان توجه كنید. به احتیاجات خودتان رسیدگی كنید و خودتان را مركز توجه قرار دهید. بعد از مدت كوتاهی با انرژی مثبت بالاتری به روابط زناشویی‌تان بازمی‌گردید. حتی رفتار همسرتان با شما متفاوت خواهد بود. چون جذاب‌تر و بانشاط‌تر شده‌اید.

10- یكدیگر را نوازش كنید.
هنگام صحبت كردن دست‌های یكدیگر را بگیرید، با این روش‌های كوچك و ساده هم عشق و علاقه‌تان به یكدیگر بیشتر می‌شود و هم كم‌كم متوجه می‌شوید میزان استرس و نگرانی‌هایتان كمتر شده است.

زهرا خراسانی(10روش زیباتر کردن روابط)

 

 

مجله موفقیت شماره 209

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *