بروز و تشدید آلرژی فصلی

بروز و تشدید آلرژی فصلی

شهر تهران كه به شهر چنارها شهرت دارد از اواخر اسفند تا پایان اردیبهشت ماه شاهد گرده افشانی درختان چنار است كه می تواند باعث بروز و تشدید آلرژی فصلی شود.

دكتر محمد طواف در گفت وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» ایسنا در این زمینه اظهار كرد: در هر اقلیم با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، گیاهانی پرورش می یابند كه گرده افشانی شان به ویژه در فصل بهار باعث بروز و تشدید آلرژی فصلی یا همان تب بهاره می شود.

وی، آلاینده های دیگری را نیز در تشدید این بیماری موثر دانست و افزود: قارچ های معلق در هوا كه در آب و هوای مرطوب مانند كناره های دریا بیشتر از محیط خشك وجود دارند، انواع بوها به دلیل تحریك مخاط، كربن منواكسید و منو اكسید ازت ناشی از سوخت بنزین باعث تحریك دستگاه تنفسی این بیماران می شوند.

وی ادامه داد: شیوع ویروس سرماخوردگی به ویژه درفصل زمستان، تغییرات دمایی و داشتن سابقه عفونت دستگاه تنفسی در افراد مسن باعث تكرار و برگشت آلرژی می شود.

این فوق تخصص آلرژی در خصوص روند درمانی این بیماری اظهار كرد: انجام تست های پوستی آلرژی ضمن شناخت نوع آلرژن، شدت حساسیت را نیز مشخص می كند كه در تنظیم مقادیر و غلظت واكسن بیمار موثر است.

در جریان تست ها، مقدار خیلی كمی از مواد آلرژن مختلف را روی پوست قرار داده و پس از زمان معین شدت حساسیت بیمار را نسبت به ماده تحریك كننده تعیین می سازند.

دكتر طواف افزود: حداقل طول دوره درمان در كلینیك سه ماه است و در نهایت كامل شدن این پروسه سه تا چهار سال به طول می انجامد چرا كه آلرژن یا همان واكسن، طبق ضوابط تخصصی به بیمار تزریق می شود تا آرام آرام سطح دفاع بدن وی در مقابل آن ماده آلرژی زا بالا برود و نوعی مصونیت پیدا كند.

مدیرعامل كلینیك فوق تخصصی آلرژی تهران گفت: یكی از مشكلاتی كه در این حوزه وجود دارد تهیه آلرژن هاست. مشكل دیگر گران قیمت بودن دارو و تحت پوشش نبودشان از سوی بیمه ها است.

به عنوان مثال یكی از مراجعان ما به كلینیك پس از ارائه نسخه خود به یكی از مراكز بیمه از حدود ۱۵۰ هزار تومان هزینه دارو، ده هزار تومان از آن را دریافت كرده بود.

پزشك باید مجاز باشد كه براساس تجربه و عملش مناسبترین راه درمان را انتخاب كند و به قیمت داروها برای بیمارش كه شاید توان مالی بالایی نداشته باشد فكر نكند و از طرف دیگر هزینه های سنگینی درمان به بیمار تحمیل نشود.

وی با بیان این كه اقدام داروخانه ها در خصوص ارائه داروها از جمله معضلات دیگری است كه با آن مواجهیم به ایسنا گفت: متاسفانه داروخانه های ما به جای برخی از داروهایی كه تجویز شده است داروهای مشابه به بیمار می دهند كه به علت عدم بهبودی باعث بدنام شدن پزشك نیز می شود.

این فوق تخصص آلرژی درباره بیماری آسم نیز عنوان كرد: آسم یك بیماری آلرژی دستگاه تنفس است. دستگاه تنفس شامل مخاط بینی، سینوس ها، حلق، حنجره، پایه حنجره، برونش و ریه می شود.

غیر از بینی، سینوس و حنجره كه در سر قرار دارند بقیه این اعضا در داخل بدن هستند اما چون تمام مخاط هایی كه از بینی شروع می شوند تا مخاط ریه از یك جنس آفریده شده اند زمانی كه مخاط بینی حساس باشد احتمال این كه یك فرد به آسم مبتلا شود همیشه وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: آسم یك بیماری پیشرونده بوده و ممكن است گاهی متوقف شود. بعضی افراد بر اثر تحریك و عفونت های مختلفی كه مرتب برونشیت می كنند دچار بیماری آسم می شوند.

طواف در توضیح چگونگی درمان آسم اظهار كرد: سیستم درمانی بیماری آسم به درمان بیمارهای آلرژیك شبیه است و پس از انجام تست های مربوطه، چگونگی وضعیت بیمار و انتخاب نوع درمان برای بهبود وی مشخص می شود.

مدیرعامل كلینیك فوق تخصصی آلرژی تهران به آلرژی های ناشی از مواد غذایی نیز اشاره كرد و گفت: هیچ راه درمان تخصصی در آلرژی هایی كه حذف ماده حساسیت زا در آن امكان پذیر است وجود ندارد.

به عبارت دیگر اجتناب از مواد حساسیت زا اساسی ترین راه درمان در این نوع آلرژی است.

به عنوان مثال افرادی وجود دارند كه با دست زدن به كیوی دچار خارش در تمام بدن می شوند. میوه هایی نظیر خربزه، انگور، توت فرنگی و گردو هم با درجات متفاوتی افراد مستعد را دچار تظاهرات آلرژیك می كند. خربزه، انگور، توت فرنگی و گردو از میوه های آلرژی زا هستند.

وی در پایان اضافه كرد: باید این باور در اذهان اصلاح شود كه بیماریهای آلرژیك در مدت زمان كوتاه به طور كامل درمان می شوند، بلكه آلرژی یك بیماری ارثی است و بیماری ارثی پاك شدنی نیست و وظیفه ما به عنوان پزشك بالا بردن سطح دفاعی بدن نسبت به آن چیزی است كه حساسیت دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *