باسوادها زودتر پیر می‌شوند یا کم سوادها؟

باسوادها زودتر پیر می‌شوند یا کم سوادها

باسوادها زودتر پیر می‌شوند یا کم سوادها؟

براساس یک تحقیق مشخص شد که افرادی که از دانش عمومی و تخصصی کمتری برخوردار هستند یا به اصطلاح کم‌ سوادند زودتر از دیگران پیر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، موسسه قلب انگلستان و مجله مغز رفتار ایمنی این کشور در یک بررسی آماری از ۴۰۰ زن و مرد به این نتیجه رسیدند که افراد کم‌ سواد به دلیل استفاده نکردن بهینه از سلول‌های مغزی و ارتباطات دی‌ان‌آی، سلول‌های بدنشان سریعتر از همسالان خود به پیری زودرس دچار می‌شوند این در حالیست که افرادی با تحصیلات دانشگاهی، دیرتر به کهولت سن دچار می‌شوند.

جرمی پیرسون یکی از معاونان موسسه مغز انگلستان در این باره به روزنامه دیلی‌میل یادآور شد: ارتباطات وسیعی که میان بهداشت و ساختارهای اجتماعی وجود دارد باعث می‌شود تا افرادی با تحصیلات بالاتر بتوانند خود را با اجتماع سازگار کنند. از طرفی، افرادی که پیش‌زمینه نامناسب از اوضاع و احوال خود دارند نیز بیش از سایرین در معرض آسیب‌های ناشی از کم‌ سوادی قرار دارند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: افرادی که از لحاظ دانایی در وضعیت پایین‌تری قرار دارند به دلیل استعمال دخانیات، ورزش نکردن و رعایت نکردن رژیم‌های غذایی متناسب با وضعیت سلامتشان، زندگی خود را نابود می‌کنند و به ورطه تباهی می‌کشانند.

 

یکی از کارشناسان امور اجتماعی کالج لندن نیز در این باره به شبکه خبری بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد:

تحصیلات باعث ارتقای کلاس اجتماعی افراد می‌شود، به همین دلیل، این دسته از افراد در پی این درجه و رتبه اجتماعی کمتر به فکر ضربه زدن به خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *