از دادن عسل به کودکان کمتر از ۴ سال خودداری کنید.

از دادن عسل به کودکان کمتر از ۴ سال خودداری کنید.

آفتاب و گرما خاصیت ضد میکروبی عسل را کم می‌کند.
از دادن عسل به کودکان کمتر از ۴ سال خودداری کنید.

خاصیت ضد میکروبی عسل بر اثر گرم شدن و در معرض آفتاب قرار گرفتن کم می‌شود. همچنین با توجه به احتمال آلوده بودن عسل طبیعی به اسپور عامل بوتولیسم مصرف آن برای کودکان زیر یک سال خطرناک است.

دکترسید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: در گذشته عسل طبیعی را برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید می‌دانستند و بر این باور بودند که به علت داشتن آنتی‌بیوتیک و آنزیم دیاستاز بسیار مفید است.

وی گفت: علاوه برآن به علت وجود آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل این ماده غذایی برای سلامت قلب و عروق مفید و عسل طبیعی از پوست محافظت کرده و به عنوان ماده ضد پیری معرفی می‌شود.

دکتر مظهری یادآور شد: در برخی از اظهارنظرها ادعا شده که عسل دستگاه گوارش را پاک کرده و در تقلیل عفونت‌های ناشی از هلیکوباکترپیلوری اثربخش است. علاوه بر این، صمغ موجود در عسل از سفت شدن دیواره عروق جلوگیری کرده و حالت ارتجاعی آن را افزایش می‌دهد و به خون‌رسانی بهتر به مغز و اعصاب جهت افزایش حافظه و یادگیری بهتر کمک می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: در عسل‌های فرآوری نشده در کنار موم ماده‌ای به نام برموم نیز وجود دارد که خاصیت ضد سرطانی و ضد قارچی است و حتی در پاره‌ای از کشورهای تولید و عرضه ‌کننده عسل از برموم صمغ درختان برای پوشش قرص و کپسول‌های آنتی بیوتیک و انواع کرم‌های پوستی و خمیر دندان استفاده می‌شود.

وی افزود: گر چه خاصیت ضد میکروبی عسل بر اثر گرم شدن و در معرض آفتاب قرار گرفتن کم می‌شود ولی احتمال آلوده شدن عسل طبیعی به اسپور عامل بوتولیسم وجود دارد و به همین دلیل مصرف آن برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.

وی تصریح کرد: در عسل دانه‌های گرده گل‌ها و گیاهان پاستوریزه نشده وجود دارد که در برخی از افراد که زمینه آلرژی و حساسیت دارند ممکن است باعث ایجاد کهیر، خس خس سینه و آسم کند. این حالت در کودکان به وسعت و شدت بیشتری ایجاد می‌شود و از این نظر بهتر است به کودکان زیر ۴ سال عسل داده نشود و برعکس در سن بالای ۴ سالگی نباید عسل را از برنامه غذایی کودکان حذف کرد.

شایان ذکر است، عسل تصفیه نشده با موم حاوی مقدار کمی از ویتامین‌های B1 ،B2 ،B3 ،B5 ،B6 ویتامین C ‌و اسید گلوکرونیک است و جداسازی موم از عسل با هر شرایطی باعث کاهش ویتامین‌ها و سایر ترکیبات طبیعی آن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *