اثرات مخرب رایانه روی سلامت

اثرات مخرب رایانه روی سلامت

 

با استفاده زیاد از رایانه می‌توانید به سندرم تونل مچ یا دردهای گردن یا پشت مبتلا شوید. در این مقاله مـی‌خـواهـیـم در مـورد انواع بیماری‌های ناشی از حرکات و فشارهای مکرر صحبت کنیم.
به نظر می‌رسد که تقریبا همه جوانب زندگی ما وابسته به استفاده از رایانه است. به همین دلیل است که امروزه بیماری‌هایی ناشی از فشارهای تکراری یاRSL متداول‌تر شده است.
یـکــی از مـهــم‌تــریــن انــواع ایــن بـیـمــاری‌هــا سـنــدرم تــونــل مــچ یـا تاندونیت است. هر چند RSL هم می‌تواند در مشکلات گردن، شانه، کمر و پشت بروز کند.

استفاده از کامپیوتر بیش از چند ساعت در روز می‌تواند باعث ابتلا به ایـــن مــشــکـــلات شــود. هـمـچـنـیــن کیبوردهایی که برای بالا بردن سرعت تـایـپ اسـتفاده می‌شوند و استفاده مداوم از موس می‌تواند باعث صدمه زدن بـــه تـــانـــدون‌هـــا، اعــصـــاب و بافت‌های دست شود.

در مـــراحـــل اولــیـــه، خـسـتـگــی، بی‌حسی و ناراحتی عمومی در محل آسـیـــب‌دیـــده احــســـاس مـــی‌شــود. خارش، سردی و بی‌حسی نیز در دست‌ها احساس می‌شود. همچنین مـمـکـن اسـت احـسـاس نـاتـوانـی و ناهماهنگی در دست‌ها کنید. حتی ممکن است از فرط درد، شب‌ها از خـــواب بــیـــدار شـــویــد و قـسـمــت آسیب‌دیده نیاز به ماساژ دادن پیدا کند. این علائم معمولا بعد از فعالیت طولانی رخ می‌دهد و پس از اتمام کار خود به خود بـرطـرف مـی‌شـود. هـر چـنـد در طـول زمان ناحیه آسیب‌دیده حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شود و حتی فعالیتی غیرمرتبط با آن ناحیه هم باعث بروز درد در آن می‌شود. اگر این عارضه مورد درمان قرار نگیرد، خیلی زود وخیم‌تر خواهد شد.

بهتر است اگر یکی از این علائم را در خود مشاهده کردید، زود این مساله را با مشاور پزشکی خود در میان بگذارید. درمان فوری احتمال عوارض وخیم‌تر را کاهش خواهد داد. بنابر نواحی آسیب‌دیده درمان RSL ترکیبی از درمان‌ها، حتی شکسته‌بندی کردن مچ و دست است. در موارد وخیم‌تر ممکن است عمل جراحی هم مورد نیاز باشد. نوع درمان و شدت آسیب‌دیدگی در هر بیمار متفاوت است. راه‌های بسیاری برای پیشگیری از این آسیب‌ها وجود دارد. یکی از آنها این است که مانیتور را دورتر و پایین‌تر از محل نشستن خود قرار دهید. صندلی و کیبوردتان باید طوری تنظیم شوند که ران‌ها و ساعدتان روی هم قرار گیرند. اگر ارتفاع میز مانع این است، بهتر است که کیبورد را روی پایتان قرار دهید. حتما صاف بنشینید و از قوز کردن پرهیز کنید. نباید طوری بنشینید که نیاز باشد برای دسترسی به کیبورد یا خواندن آنچه روی مانیتور است، به جلو خم شوید. هرازچندگاهی کمی جابه‌جا شوید یا بلند شده و کمی قدم بزنید.

یکی از اشتباهات متداول این است که مراقب طریقه قرارگیری‌مان نیستیم، بویژه قرار گرفتن مچ‌ها و پشتمان. مچ شما نباید هنگام تایپ کردن روی جایی قرار بگیرد یا خم شود. بعد از مدتی به مچ‌ها استراحت بدهید.

یکی دیگر از اشتباهات در رابطه با استفاده از کـیـبـورد هـنـگـامـی است که می‌خواهیم از بعضی دستورها مثلا “CTRL-F” یا “ALT-C” استفاده کنیم. در این مواقع ممکن است بخواهید از یک دست استفاده کرده و انگشتان را برای تماس با دکمه دیگر امتداد دهید. استفاده مداوم و طولانی از این حـرکـات ممکن است باعث بروز مـشـکـل در دسـت‌ها و انگشتانتان شود. حتما برای تایپ کردن از هر دو دستتان استفاده کنید.

برای جلوگیری از مشکل کمر و پـشـت، حـتـمـا صـاف پـشـت رایـانه بنشینید. اگر لازم بود می‌توانید از یک بالشتک تکیه‌گاه هم استفاده کنید. هر از چند گاهی وضعیت نشستن خود را بررسی کنید.

هـنـگــام تــایـپ کـردن از فـونـت مناسب استفاده کنید تا نیازی نباشد که برای خواندن مطالب به جلو خم شـویـد یـا قـوز کـنـید. از رنگ‌های مناسب نیز استفاده نمایید تا باعث ناراحتی چشما‌نتان نشود. قرار دادن دستگاه موس نزدیک به کیبورد نیز مـی‌تـوانـد از بـعـضـی ناراحتی‌ها و مشکلات مربوط به گردن و شانه جلوگیری کند.
هـنـگــام اسـتـفــاده از بــازی‌هــای رایــانـه‌ای نـیـز رعـایـت ایـن نـکـات ضروری است.

بالا بردن قدرت و انعطاف‌ بدنی، میزان خستگی بدن را کاهش می‌دهد. پس همواره ورزش کنید. بعد از اتمام یک روز بلند کاری، در یک وان آب گرم دراز بکشید یا دوش آب گرم بگیرید. این خستگی شما را از بین خواهد برد.
این موارد را برای فرزندانتان نیز رعایت کنید و حتما به آنها خاطرنشان کنید که این نکات را رعایت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *