آرامش هوش‌افزا

آرامش هوش‌افزا

شاگردان مدرسه شیوانا نسبت به هم رده‌ای‌های خود بسیار باهوش‌تر و خلاق‌تر به نظر می‌رسیدند.

مردم دهکده شیوانا هر وقت یکی از شاگردان مدرسه شیوانا را می‌دیدند بلافاصله مشکل جاری خود را با او مطرح می‌ساختند و از او می‌خواستند تا نظر ابتکاری خودش را درباره مشکل آنها ابراز دارد. هیچ‌کس دلیل زرنگی و تیزهوشی شاگردان مدرسه شیوانا را نمی‌دانست، ولی در عین حال همه قبول داشتند که ظرفیت فکری و هوشمندی شاگردان شیوانا بیشتر از مردم عادی است.

روزی مدیر مدرسه یکی از دهکده‌های دوردست نزد شیوانا آمد و از او خواست تا در مورد شگردهای هوشمندسازی شاگردان مدرسه‌اش به او درس بیاموزد. شیوانا با تعجب گفت: “ما در این مدرسه به شاگردان هیچ درس زرنگی و تیزهوشی نمی‌دهیم. آنها همان شاگردان معمولی هستند که برای یاد گرفتن مهارتی به این مدرسه می‌آیند. بسیاری از آنها از خانواده‌های فقیر و تنگدست‌اند و غذایشان هم خیلی عادی و معمولی است.”

معلم مدرسه با تعجب پرسید: “ما در مدرسه خود بهترین غذاها را به دانش‌آموزان می‌دهیم و آنها را با انواع روش‌های استدلال و منطق آشنا می‌کنیم. بهترین و ورزیده‌ترین معلم‌های هر شاخه درسی را استخدام کرده‌ایم تا بتوانیم دانش‌آموزانی تیز و هشیار را تربیت کنیم. اما کاملا مشخص است که این تلاش‌ها در مقابل نتیجه‌ای که مدرسه شما به دست می‌دهد اصلا قابل قیاس نیست و شاگردان این مدرسه از هوش و استعدادی مثال‌زدنی بهره‌مندند. دلیل این همه زیرکی و باهوشی چیست؟”

شیوانا لبخندی زد و گفت: “آرامش! این شاگردان در مدرسه درس آرام شدن می‌آموزند و یاد می‌گیرند که به خیر بودن هر اتفاقی در زندگی ایمان بیاورند. و به همین خاطر هیچ اضطرابی در دل آنها راه ندارد. آنها آرامند و به همین دلیل مانع و نقابی روی استعداد ذاتی و فطری آنها کشیده نشده است. از چیزی نمی‌ترسند. دلهره ندارند و هیچ عجله‌ای برای رسیدن به جایی ندارند. این آرامش باعث می‌شود به راحتی از توان هوشی و ذهنی خود بهره ببرند و مقاومتی در ذهن آنها برای حل مسائل مختلف زندگی وجود ندارد. بنابراین شما هم اگر می‌خواهید بچه‌های مدرسه‌تان باهوش‌تر و زیرک‌تر و حاضرجواب‌تر و سرزنده‌تر شوند. کافی است به آنها روش غلبه بر اضطراب و کشف آرامش عمیق در عمق وجودشان را یاد دهید. بقیه آن‌چه انتظار دارید به دنبال این آرامش در رفتار و حرکات و سکنات دانش‌آموزان شما هم ظاهر خواهد شد. هر انسانی که بتواند به آرامش برسد می‌تواند از حداکثر ظرفیت ذهنی و هوشی خود استفاده کند و این در مورد شاگردان همه مدرسه‌ها و همه آدم‌ها چه پیر و چه جوان صدق می‌کند.”

 

شیوانا-مجله موفقیت شماره 210

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *