پوستی زيبا با عسل

پوستی زيبا با عسل

در طی قرن ها، از عسل به عنوان یک طبیعی پوست و مو استفاده کرده اند؛ کلوئوپاترا با حمام های عسل و خود معروف بود و همسر امپراتور روم از یک نوع لوسیون عسل و شیر برای پاک سازی و حفظ طراوت و جوانی پوست صورتش استفاده می کرد.

در کتاب آسمانی ما مسلمانان ” قرآن ” در سوره نحل آیات 68 و 69 به محتویات عسل و شفا بخشی آن اشاره شده است.

با گذشت زمان، هنگامی که در اواخر دهه 1800، تولید لوازم آرایش به صورت انبوه آغاز گردید، عسل به عنوان یکی از اجزای رایج در این فرآورده ها به کار گرفته شد.

ام نیز تولید کنندگان فرآورده های آرایشی- بهداشتی در پاسخ به استقبال مصرف کنندگان از فرآورده های طبیعی، به طور وسیع از عسل در فرمولاسیون فرآورده های مرطوب کننده ی پوست، ماسک های صورت، نرم کننده های مو و ژل های شوینده ی بدن، استفاده می کنند.

ساختار شیمیایی عسل

این ساختار اصولاً به نوع زنبور و منبع تغذیه آن بستگی د. اما در حالت کلی از دکسترین لوولوز (65 تا 80 درصد) سوکروز (5/0 تا 8 درصد) و دکسترین (از یک تا 10 درصد) تشکیل می شود.

وجود اسیدهای آمینه، ویتامین ها، املاح و حتی برخی آنزیم ها نیز در عسل به اثبات رسیده که به نظر می رسد در ایجاد اثرات مفید آن نقش دارند.

عسل یک مرطوب کننده طبیعی

قدرت نگهداری آب توسط پوست مهم ترین عامل برای حفظ نرمی و الاستیسیته آن است. با بالا رفتن سن، تماس با عوامل شیمیایی و یا اس های محیطی، پوست این قابلیت را از دست می دهد. به همین سبب با احساس خشکی و ظهور چروک های پوستی مواجه می شود.

عسل یک ترکیب جاذب برای رطوبت است که آب را جذب کرده و آن را در خود نگه می دارد. بنابراین به عنوان یک جز ثابت در انواع فرآورده های مرطوب کننده نظیر پاک کننده ها، کرم ها، شامپوها و نرم کننده ها به کار می رود.

از سوی دیگر به جهت برخورداری از خاصیت ی پوستی، انتخاب مناسبی برای استفاده در فرآورده های مخصوص پوست های حساس (ترکیبات Hypo Sensitive ) و محافظ پوست بدن به شمار می آید.

در حال حاضر، پروسه تولید AHAS با استفاده از عسل در حال و بررسی است. آلفاهیدروکسی اسیدها که برای لایه برداری پوست کاربرد دارند جزو موثر کرم های ضد پیری پوست (Anti- Aging) و مرطوب کننده های پوستی به شمار می روند.

از سوی دیگر عسل می تواند در کنار AHAS از بروز عوارض جانبی آن ها و التهابات پوستی پیش گیری کند.

عسل یک ترکیب آنتی اکسیدان

مطالعات پایه بر خواص آنتی اکسیدانی عسل دلالت دارند. آنتی اکسیدان ها در حفاظت پوست به خصوص در مقابل اثرات مخرب تشعشعات ماورای بنفش UV نقش دارند.

چنان چه پوست برای مدت های طولانی در معرض تشعشعات ماورای بنفش نور خورشید قرار گیرد احتمال عوارضی نظیر پیری زودرس و سرطان پوست افزایش می یابد.

از آن جایی که برخی ضد آفتاب های شیمیایی و فیزیکی می توانند باعث تحریکات جلدی گردند، شرکت های تولید کننده ی آن ها در جست و جوی آنتی اکسیدان ها، ضد التهاب ها و مرطوب کننده های طبیعی مناسب هستند که بتوان از آن ها در فرمولاسیون فرآورده های ضد آفتاب استفاده نمود. خصوصیات مذکور در ترکیب های واحدی چون عسل به طور طبیعی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *