شیرینی خامه‌ای، لذیذ اما خطرناک!

شیرینی خامه ای

 

خیلی سخت است که با دیدن یک قنادی پر از شیرینی‌های لذیذ، میل به خوردن آنها را در خود مهار کنیم. شیرینی خامه‌ای یکی از خوشمزه‌ترین آنهاست که هم بزرگ‌ترها و هم کوچک‌ترها بسیار به آن علاقه دارند. این نوع شیرینی اغلب در قنادی‌ها یا شیرینی‌پزی‌های کوچک تولید و عرضه می‌شود و به دلیل وجود خامه و شکر زیاد در مقایسه با شیرینی‌های دیگر از چربی و کالری بیشتری برخوردار است. معمولا در شیرینی‌های خامه‌ای از خامه‌هایی با درصد چربی حدود ۴۰ درصد که بسیار پرچرب و دارای چربی اشباع شده و کلسترول هستند به همراه غلظت زیاد شکر به وفور استفاده می‌شود.
مصرف این نوع شیرینی‌ها برای بیماران قلبی عروقی و افرادی که از چربی و قند بالا رنج می‌برند بسیار مضر است. البته امروزه برخی از تولیدکنندگان از خامه‌های گیاهی به جای خامه‌های لبنی در تهیه این نوع شیرینی‌ها استفاده می‌کنند. معمولا این نوع خامه‌ها به دلیل دارا بودن روغن‌های گیاهی، چربی اشباع، کلسترول و اسیدهای چرب ترانس بسیار پایینی دارند، ولی از نظر میزان کالری با خامه‌های لبنی تفاوت چندانی ندارند. قابل ذکر است خامه‌های لبنی از نظر عطر، طعم و مزه بسیار لذیذتر از خامه‌های گیاهی هستند. علاوه بر چربی، غلظت بالای شکر این نوع شیرینی‌ها نیز می‌تواند معضل دیگری به شمار آید، چرا که مازاد شکر شیرینی‌ها در بدن می‌تواند به چربی ذخیره‌ای تبدیل و منجر به کاهش حساسیت بدن نسبت به ترشح انسولین و همچنین افزایش فشارخون و به دنبال آن بروز بیماری‌های شریانی گردد. از همه مهم‌تر آن که اگر این محصول طبق موازین بهداشتی تولید نشود خامه آن می‌تواند حامل بیماری‌های میکروبی و عفونی گشته و مصرف‌کننده را دچار مسمومیت‌های خطرناکی کند. یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال میکروب‌ها به این نوع شیرینی، خامه غیربهداشتی است که از سوی برخی تولیدکنندگان لبنیات به برخی شیرینی‌پزی‌های غیربهداشتی عرضه می‌شود. این خامه اگر پاستوریزه نباشد می‌تواند عامل ایجاد تب مالت و مسمومیت در مصرف‌کننده گردد. علل دیگر، آلودگی محفظه همزن برای تبدیل خامه به حالت پفکی است. در این مرحله شکر، اسانس‌های معطر و تثبیت‌کننده‌ را نیز به خامه اضافه می‌کنند. در این مرحله علاوه بر آلودگی محفظه، ورود میکروب‌ها از هوا نیز می‌تواند منجر به رشد میکروب‌ها و تولید آنزیم‌های فاسدکننده خامه شود. از سوی دیگر استفاده از وسایل غیربهداشتی و دست‌های آلوده کارگران هنگام تهیه این شیرینی نیز می‌تواند بر احتمال آلودگی این شیرینی لذیذ بیفزاید.

توجه:
این شیرینی باید در ویترین‌های یخچال‌دار نگهداری شود و ظرف مدت ۲ روز عرضه گردد. در عین حال از خرید این شیرینی که پشت شیشه و در مجاورت نور خورشید یا لامپ عرضه می‌شود جدا خودداری نمایید چرا که نور و حرارت روی خامه آن تاثیر نامطلوب دارد. شیرینی خامه‌ای باید جزو آخرین موادی باشد که یک خریدار پیش از رفتن به خانه آن را خریداری می‌کند. این شیرینی باید ظرف مدت ۲ ساعت مصرف شود و حداکثر به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قابلیت نگهداری دارد. نکته مهم‌تر آن که از خرید شیرینی خصوصا نوع خامه‌دار آن از مکان‌های غیربهداشتی و نامطمئن جدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *