نان-کندو-عسلی۰۶

نان کندو عسلی

اگر به دنبال یک اسنک خوشمزه در کنار چای یا قهوه خود به هنگام عصرانه هستید و یا می خواهید یک نان خوشمزه مغزدار به همراه شیر گرم در صبحانه خود داشته باشید. نان کندو عسلی یکی از بهترین گزینه های شماست.

شاید هم امروز به سرتان زده همسر خود را با درست کردن یک نان خاص و خوشمزه سورپرایز کنید و با زبان بی زبانی از هنرهای مخفی خود سخن بگویید.;)

آماده باشید تا از مواد لازم و طرز تهیه این نان خوشمزه و زیبا یعنی “نان کندو عسلی” یک اسکرین شات بگیرید و شروع به پخت کنید.

طرز تهیه نان کندو عسلی
طرز تهیه نان کندو عسلی

مواد لازم جهت پخت نان کندو عسلی:

  • آب ولرم یک لیوان
  • شکر یک قاشق غذا خوری
  • تخم مرغ یک عدد
  • آرد سفید سه صفر به میزان لازم
  • روغن مایع یک سوم لیوان
  • خمیر مایه یک قاشق غذاخوری سر پر
  • کنجد سفید و سیاهدانه در صورت تمایل
  • نمک نصف قاشق چایخوری
  • پنیر خامه ای به میزان لازم
  • (و در صورت تمایل گردو یا زیتون یا پیازچه و یا هر افزودنی مکمل طعم پنیر خامه ای به دلخواه)

طرز تهیه نان کندو عسلی:

یک لیوان آب ولرم را در یک ظرف درب دار میریزیم و یک قاشق غذا خوری شکر و خمیر مایه را اضافه کرده هم میزنیم و در ظرف را می بندیم و به مدت ۱۵ دقیقه فرصت می دهیم تا خمیر مایه عمل کرده و پف کند.سپس تخم مرغ را در ظرفی جدا شکسته و کمی از زرده آن را جدا میکنیم و نگه میداریم. و مابقی آن را به مواد اضافه میکنیم، نمک را نیز به مواد اضافه میکنیم و شروع میکنیم به اضافه کردن تدریجی آرد سفید، در ابتدا با قاشق هم میزنیم و وقتی کمی خمیری شد از انگشتان دست برای ورز دادن استفاده می کنیم.

توجه: تا جایی که ممکن است برای اینکه مواد به دست نچسبد از روغن استفاده کنید و از اضافه کردن بیش از حد آرد خودداری کنید چرا که اضافه کردن بیش از حد آرد باعث سفت شدن بافت نان ما خواهد شد و بالعکس هر چه خمیر ما نرم تر باشد بافت نان ما پوک و اسفنجی خواهد شد.

پس از اینکه خمیر شکل دلخواه ما را گرفت در ظرفی که اندازه آن سه برابر خمیر ما است قرار میدهیم و روی ظرف را با سلفون یا پلاستیک میپوشانیم.

توجه: دقت داشته باشید از ظرف درب دار در این مرحله استفاده نکنید چرا که خمیر فضای کافی برای تخمیر بیشتر نیاز دارد.

خمیر را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در دمای اتاق قرار می دهیم. بعد از اینکه خمیر پف کرد و به اصطلاح عامیانه ور آمد ابتدا فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد روشن کرده و در طبقه پایین فر یک کاسه فلزی پر از آب قرار می دهیم.

قرار دادن خمیر در قالب

گلوله هایی به اندازه یک گردو و نه بزرگتر برمی داریم و گرد کرده سپس با کمک انگشتان دست کمی پهن کرده و کمی پنیر خامه ای و در صورت تمایل گردو و یا مکمل های دیگر را در وسط خمیر قرار می دهیم گلوله میکنیم و در وسط ظرفی که از قبل کف آن را کمی روغن مالیده و کمی آرد پاشیده ایم و یا با کاغذ روغنی کف آن را پوشانیده ایم قرار می دهیم.

قالب زدن خمیر نان کندو عسلی
قالب زدن خمیر نان کندو عسلی

گلوله های بعدی را نیز دور تا دور گلوله وسط قرار می دهیم تا کل قالب پر شود.

پخت نان کندو عسلی

ظرف حاوی گلوله های مغزدار خمیریمان را در طبقه وسط فر به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه قرار می دهیم.

سپس قالب را از فر خارج کرده و زرده تخم مرغ را که قبلا کنار گذاشته بودیم را با مقدار مساوی ماست مخلوط میکنیم و توسط برس مخصوص روی نان می مالیم و کنجد سفید و در صورت تمایل سیاهدانه روی آن می پاشیم.

مالیدن زرده تخم مرغ روی نان
مالیدن زرده تخم مرغ روی نان

شعله بالای فر را با حرارت کم روشن میکنیم و نان را مجددا داخل فر قرار می دهیم و زمانی که روی نان طلایی شد آن را بیرون می آوریم.

بر خلاف کیک ها و شیرینی ها که باید صبر کنیم خنک شود در مورد “نان کندو عسلی” شک نکنید که تا از فر بیرون آمد داغ داغ نوش جان کنید. و از طعم ترکیبی پنیر خامه ای و نان لذت ببرید.چای داغ فراموش نشود;).

نان کندو عسلی
نان کندو عسلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *