five-Elements-FengShui-02

فنگ شویی و تاثیر آن در چیدمان منزل

فنگ شویی (به چینی: 風水) که به معنای باد و آب است، یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، باغ و غیره استفاده می‌شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به‌طور کلی انرژی مثبت “چی” داشته باشد. مهم‌ترین چیزهایی که باید رعایت کرد، پرهیز از بی نظمی و هرگونه انباشتگی، استفاده از رنگ‌های مناسب، خطوط منحنی، در نظر گرفتن جهت‌های مناسب است.

پنج عنصر

در فلسفه چینی عناصر اربعه نداریم بلکه پنج عنصر (Wu shing یا Wu xing) داریم! این پنج عنصر چوب، آتش، خاک، فلز، آب هستند. عدد ۵ در چین عدد بخت است. چینیان معتقدند این عنصرها نشانگر تغییر هستند و هر یک عنصر بعدی را می‌آفریند.

چرخه سازنده

در تصویر زیر چرخه سازنده با فلشها مشخص شده است. چرخه سازنده: این عنصرها نشانگر تغییر هستند و هر یک عنصر بعدی را می‌آفریند یعنی: آب، چوب را تغذیه می‌کند. –> چوب، سوخت آتش است. –> آتش، خاک را (به شکل خاکستر) به وجود می‌آورد. –> فلز از خاک بدست می‌آید. –> فلز می‌تواند مانند آب جاری شود.
5 عنصر اصلی در فنگ شویی: چوب، آتش، خاک، فلز، آب
۵ عنصر اصلی در فنگ شویی

چرخه مخرب

چرخه مخرب: اگر این عنصرها نادرست استفاده شوند (یکی در میان استفاده شوند) خطرناک می‌شوند و چرخه مخربی ایجاد می‌کنند. زیرا: آب، آتش را خاموش می‌کند. آتش فلز را ذوب می‌کند. فلز، چوب را می‌برد. چوب، خاک را می‌فرساید. خاک، آب را آلوده می‌کند.
چرخه مخرب 5 عنصر در فنگ شویی
چرخه مخرب ۵ عنصر در فنگ شویی

چرخه تحلیل برنده

چرخه تحلیل بَرنده: برعکس چرخه سازنده است زیرا آتش چوب را تحلیل می‌برد. چوب آب را ضعیف می‌کند. آب فلز را، فلز خاک را، و خاک آتش را تحلیل می‌برد. چرخه تحلیل برنده با چرخه مخرب فرق دارد زیرا چرخه مخرب «شا چی» تولید می‌کند ولی چرخه تحلیل برنده انرژی منفی ایجاد نمی‌کند فقط عنصر مورد نظر را کمی ضعیف می‌کند و اگر عنصری بیش از حد وجود داشته باشد می‌توانیم از چرخه تحلیل برنده استفاده کنیم تا بدون ایجاد انرژی مخرب تعادل را در محیط به وجود بیاوریم.

تاریخچه علم فنگ شویی و کاربرد فنگ شویی

اگر بخواهم قدری در مورد تاریخچه این دانش بگویم، ریشه و نقطه شروعش را در کشور چین می یابیم. کشوری با قدمت چندین هزار ساله، پنج هزار سال پیش مکاتبی چون تائوئیسم و کنفسیوس بنیان شکل گیری علم فنگ شویی را ایجاد کردند. و هر کدام تاثیرات بسیار عمیقی در شکل گیری این دانش داشتند. به طور خلاصه و بسیار کلی در مورد هر کدام از این مکاتب می توان گفت: تائوئیسم بیانگر راه و روش و نوع حرکت این عالم است. که در واقع به چگونگی مسیر این جهان می پردازد و قدرت پذیرش و درک انسان را از عالم خویش بالا می برد. به بیانی دیگر نگاهی تازه یا نزدیکترین نگاه به واقعیت را برای انسان می تواند رقم بزند! اما در طرفی دیگر مکتب کنفسیوس است که بیانگر نظم، قانونمندی و هماهنگی این عالم بی انتها است. همانطور که همه ما می دانیم نظم و قانونمندی بسیار خاص و زیبایی بر این عالم حاکم است. که انسان با شناخت بهتر و عمیق تر از این نظم، بهتر می تواند در زندگی خود قدم بردارد. کاربرد فنگ شویی در دکوراسیون منزل بر این اساس است که رنگ‌ها اثر قوی و قابل توجهی روی افراد و عملکرد مغزی آن‌ها می‌گذارد. چند مورد از اثر رنگ‌ها به این قرار است: برای خوش شانسی از رنگ قرمز استفاده می‌شود. این رنگ بهترین گزینه برای ورودی منزل است. زرد و بنفش رنگ‌های مبارک و سودمندی برای روحیه انسان تلقی می‌شوند. برای تازگی و رشد از رنگ سبز استفاده می‌شود. رنگ‌های تیره باعث احساس آرامش و نیز ممکن است باعث پایین آوردن خلق شوند در حالی که رنگ‌های روشن باعث افزایش انرژی و شروع انجام کار می‌شوند. نارنجی و قهوه‌ای سمبلی از سلامتی و دانش هستند.

انرژی چی (Qi یا chi)

در فلسفه فنگ شوی، چی (Qi یا chi) نوعی انرژی است که اگر در حالت مثبت باشد شنگ چی (Sheng chi) یا (دَم کیهانی) یا (انرژی حیاتی) نامیده می‌شود و شانس خوب را به انرژی فیزیکی، روابط عاطفی و رفاه مادی تبدیل می‌کند. اما اگر چی راکد بماند و نتواند جریان آزادانه‌ای داشته باشد به انرژی مخربی تبدیل می‌شود که شا چی (Sha Chi) یا همان شا نامیده می‌شود. انباشتگی و بی نظمی (مثلاً اتاق نامرتب و کپه‌های لباس، یا وسایل بی‌مصرف در کیف، یا در راهرو و تراس ساختمان) موجب می‌شوند چی نتواند آزادانه به حرکت درآید و به شا چی تبدیل می‌شود. برای جریان داشتن چی باید از خطوط نوک تیز اجتناب کرد. مثلاً اثاثیه‌ای که لبه گرد دارند بهتر از وسایل نوک تیز است. زیرا چی در خطوط منحنی حرکت می‌کند و شاچی در خطوط تیز و شکسته.

یین و یانگ

یین و یانگ نیز در فلسفه فنگ‌شویی کاربرد دارد و سعی در به تعادل رساندن آن‌ها می‌شود. از دیدگاه چینیان باستان، در همهٔ پدیده‌ها و اشیاء غیر ایستا در جهان هستی، دو اصل متضاد ولی مکمل وجود دارد.
 تایجیتو، نماد سنتی نشان‌گر نیروهای ین و یانگ
تایجیتو، نماد سنتی نشان‌گر نیروهای ین و یانگ
ین و یانگ نشان دهنده قطب‌های مخالف و تضادهای جهان هستند. البته این بدان معنا نیست که یانگ خوب است و ین بد است (در حقیقت این تحریفی نادرست است). بلکه ین و یانگ مانند شب و روز یا زمستان و تابستان بخشی از چرخه هستی هستند. وقتی تعادل و احساس خوبی به وجود می‌آید که تعادل بین ین و یانگ برقرار باشد.

عناصر پنج گانه و جهت ها در فنگ شویی خانه

هر عنصر فنگ شویی در یک جهت از قطب نما قرار دارد. بنابراین خانه شما تحت تأثیر یکی از عناصر پنج گانه (بر اساس جهت قرارگیری در ورودی خانه) قرار دارد. اما باید تمامی عناصر دیگر در سطح خانه یا آپارتمان پخش شوند.
  • عنصر آب: شمال
  • عنصر چوب : شرق . جنوب شرقی
  • عنصر آتش : جنوب
  • عنصر خاک : مرکز . شمال شرقی . جنوب غربی
  • عنصر فلز : غرب . شمال غربی
 عناصر پنج گانه و جهت ها در فنگ شویی خانه
عناصر پنج گانه و جهت ها در فنگ شویی خانه

چطور یک فنگ شویی خوب در خانه مان ایجاد کنیم؟

در این مطلب تلاش میکنیم تا با ارائه راه‌حل‌های فنگ شویی ، خانه ای کاملا هماهنگ و هارمونیک داشته باشیم. اطمینان می‌دهیم اگر تا پایان این متن با ما همراه باشید، راهکارهای بسیار خوب و موثری برای فنگ شویی خانه تان یاد خواهید گرفت. شروع به فنگشویی خانه شما و اتاق های تان می تواند بسیار ساده باشد و شما میتونید به آسانی تغییرات بسیار موثر و مفیدی در خانه تان ایجاد کنید. اما به تدریج و با گسترش علم فنگشویی در محیط خانه‌تان، امکان پیچیده تر شدن آن هم وجود داره. در حالی که آینه‌ها در دکوراسیون کاربرد دارند، در فنگ‌شویی به عنوان وسیله‌ای برای جذب کردن، حرکت یا تغییر جهت انرژی بکار برده می‌شوند. آینه‌ها باعث بزرگ شدن یک فضا، صاف کردن دیوار، یا پنهان کردن فضا بکاربرده می‌شوند. در فنگ‌شویی اغلب آینه‌ها به شکل دایره یا هشت ضلعی هستند. نکته مهمی که در مورد آینه‌ها در فنگ‌شویی وجود دارد این است که آینه‌ها باید کامل بوده و به شکلی نباشند که اشیا را تکه‌تکه تقسیم کنند. ضرورت بکارگیری ساعت در فنگ‌شویی اندازه‌گیری گذر زمان است. فضاهای مناسبی در خانه برای نشان دادن ساعت وجود دارد. آشپزخانه، اتاق نشیمن یا اتاق کار از بهترین جاها هستند. وجود ساعت در اتاق خواب ضرورت دارد.
محل قرارگیری ساعت در فنگ شویی منزل
محل قرارگیری ساعت در فنگ شویی
در فنگ‌شویی بکار بردن نقاشی‌های متعدد می‌تواند انرژی محیط را از لحاظ سلامتی، دانش، خانواده، عشق، شهرت و ثروت افزایش دهد. برای افزایش طول عمر و سلامتی بیشتر عکس‌هایی از آهوی کوهی، دختران زیبا، درخت کاج یا بامبو را در سمت راست نصب می‌کنند. برای ایجاد فضای دانش و معرفت از رنگ زرد و بژ برای محیط استفاده می‌شود. برای پیشرفت شغلی اتاق کار را در قسمت شمالی خانه قرار می‌دهند. از رنگ سفید در منزل برای استحکام پیوند خانوادگی استفاده می‌شود.

۷ راهکار فنگ شویی در چیدمان منزل

۱٫ چیزهای درهم و برهم و شلوغ را دور بریزید.

خلاص شدن از شر همه چیز هایی که در خانه خود اونها را دوست ندارید و پاکسازی محیط از اجسام و وسایل درهم برهم و مزاحم، معمولاً یک فرایند زمانبر و انرژی بر هست اما به عنوان یک درمان فوق العاده محسوب می شود و به شما این امکان را می دهد که روان خود را از بسیاری از ذهنیت ها و آشفتگی ها پاک کنید و بار ذهنی خود را پالایش کنید. به شما پیشنهاد می کنیم که این مرحله را از دست ندهید و از انجام آن کوتاهی نکنید؛ زیرا این یک ضرورت بسیار مهم در ایجاد انرژی های همگن فنگ شویی در محیط شماست. همچنین شما می توانید برای خلاص شدن از شر اجسام و وسایل مزاحم این سوال را از خود بپرسید که اگر این وسیله را از محیط خارج کنم، چیزی به هم میریزد؟ یا زندگی بدون آن سخت خواهد شد؟ با پرسیدن چنین سوالاتی درجه اهمیت و ضرورت هر کدام از آنها در محیط مشخص شده و آنهایی که ضروری نیستند دور ریخته خواهند شد!

۲٫ با کمک قوانین فنگ شویی نور و هوای مناسبی دریافت کنید.

این دو عنصر یعنی هوا و نور برای سلامت فنگ شویی خوب ( ایجاد انرژی چی) در خانه شما بسیار ضروری است. اغلب پنجره ها را باز کنید. در خانه خود از گیاهان تصفیه کننده هوا که در فنگشویی آنها را معرفی میکنیم استفاده کنید. اجازه دهید تا نور طبیعی وارد خانه شما شود و از لامپهای بدون فیلتر و با طیف رنگی کامل (همچون خورشید) استفاده کنید.

۳٫ نقشه انرژی را در محیط منزل خود تعریف کنید.

با استفاده از روش های اصلی فنگ شویی، نقشه انرژی خانه خود را تعریف کنید. با استفاده از یکی از این روشها که به آن باگوا می گویند شما می توانید مناطق خانه و محیط زندگی خود را به مناطق خاصی از انرژی که قبلاً تعریف شده است مرتبط سازید. به عنوان مثال منطقه جنوب شرقی فنگ شویی خانه شما، ارتباط مستقیمی با جریان پول و جریان انرژی در زندگی شما دارد. چیزی که به آن فنگ شویی ثروت نیز می گویند.

۴٫ از پنج عنصر اصلی فنگ شویی در چیدمان منزل استفاده کنید.

با استفاده از پنج عنصر اساسی و مهم فنگ شویی برای ایجاد تعادل و به وجود آوردن جریان انرژی و جنب و جوش در همه مناطق خانه تان استفاده کنید. به عنوان مثال: اگر شما مایلید که توجه بیشتری ایجاد کنید و رفاه بیشتری داشته باشید، باید از عناصر فنگ شویی چوب و آب در منطقه جنوب شرقی خانه خود استفاده کنیم یا همینطور اگر نیاز دارید که سلامتی را در محیط اطراف خود توسعه دهید بهترین کار این است که گیاهان شاداب و پر آب را در منطقه شرقی خانه خود و احیاناً در کنار مبلمان چوبی تان قرار دهید.

۵٫ تحول و ایجاد قوانین فنگ شویی در منزل

عنصر تحول و ایجاد قوانین فنگ شویی را برای تعریف انرژی های شخصی تان پیدا کنید. به عنوان مثال: اگر عنصر  تولد وجودی شما آتش است، شما احتیاج دارید که عنصر آتش را در محیط خانه خود تعریف کنید و آن را برجسته و شاخص سازید. همچنین استفاده از رنگهای که عنصر آتش را متولد می سازند (همچون رنگ های قرمز، نارنجی، صورتی، زرشکی، ارغوانی و زرد) به خوبی می توانند به شما کمک کنند. همینطور استفاده از اجسام و وسایل «مثلثی شکل» نماینده عنصر آتش در فنگشویی هستند. همچنین شما احتیاج دارید که از عناصر چوبی قدرتمندی در خانه خود استفاده کنید. چراکه عنصر چوب نیز به نوعی از خانواده عنصر آتش است و در کنار آن میتواند چرخه انرژی فوق العاده ای را در محیط خانه تان ایجاد کند. استفاده از یک میز چوبی مثلثی شکل و یا یک صندلی قرمز رنگ به خوبی می تواند این حس را در خانه شما ایجاد کند. البته شما می توانید با تلفیق رنگ و استفاده از اجسام مثلثی شکل و همینطور اجسام چوبی، به خوبی از وسایل محیط اطراف خود استفاده کنید و از چیدمان آنها در فنگ شویی محیط خانه تان لذت ببرید.

۶٫ به کمک قوانین فنگ شویی اعداد کووا و مسیرهای شانس خود را پیدا کنید

اعداد کوا و مسیرهای شانس و یا خوش شانسی تان در خانه را پیدا کنید؛ چراکه آنها در فنگ شویی به خوبی میتوانند شما را به فردی با انرژی فوق العاده و همینطور فردی خوش شانس تبدیل کنند. موقعیت تخت خواب، میز و همینطور مبلمان خود را با استفاده از این روش در محیط خانه تان و ناهارخوری تان تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر عدد کووا شما، عدد یک باشد، بهتر است که جهت صندلی ها، تخت و مبلمان شما به سمت جنوب شرقی، شرق، جنوب و یا شمال باشد و یا به عبارتی از چیدمان وسایل به سمت غرب استفاده نکنید.

شماره کووا(کووانتومی) خود را محاسبه کنید

  • محاسبه عدد کووا برای زن و مرد متفاوت است.
  • محاسبه عدد کووا برای کسانی که پس از سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰ میلادی) متولد شده‌اند کمی متفاوت است.
شماره کووا برای یک زن (متولد قبل از سال ۲۰۰۰):
  • دو عدد آخر سال تولد خود را به میلادی با هم جمع کنید تا به عدد یک رقمی برسید.
  • شماره یک رقمی خود را با عدد ۵ جمع کنید. این عدد کووا برای شماست.
نکته: برای یک زن متولد پس از سال ۲۰۰۰، به جای ۵ با عدد ۶ جمع کنید. عدد کووا برای یک مرد (متولد قبل از سال ۲۰۰۰)
  • دو عدد آخر سال تولد خود را با هم جمع کنید تا به عدد یک رقمی برسید
  • سپس شماره یک رقمی خود را از شماره ۱۰ کم کنید. این عدد کووا برای شماست.
نکته: برای مرد متولد شده پس از سال ۲۰۰۰، به جای ۱۰ از عدد ۹ کسر می‌شود. مهم: برای تبدیل سال تولد شمسی به میلادی کافیست افرادی که از ۱ فروردین تا ۱۰ دی ماه متولد شده‌اند تاریخ تولد خود را با ۶۲۱ جمع کنند و افرادی که از تاریخ ۱۰ دی ماه تا ۳۰ اسفند متولد شده‌اند تاریخ تولد خود را با ۶۲۲ جمع کنند.

۷٫ همیشه از کیفیت انرژی در منزل خود اطمینان حاصل کنید

همیشه از کیفیت انرژی خانه خود و آن چیزهایی را که بر روی انرژی شما تاثیر می گذارند آگاهی داشته باشید. به قانونی که به آن قانون مثلث فنگ شویی می گویند توجه اساسی داشته باشید و آن را عادت خود بسازید؛ مثلث فنگشویی رابطه عمیقی با سلامتی شما دارد. «مثلث فنگ شویی عبارت است از: اتاق خواب شما ، حمام شما و آشپزخانه شما.» هیچ چیزی در جهان بدون انرژی وجود ندارد پس بهتر است که نسبت به انرژی محیط خود آگاهی پیدا کنید تا شادی و سلامت جسم و روان خود را ارتقا بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *