زولبیا-بامیه

زولبیا و بامیه، طرز تهیه زولبیا و بامیه

زولبیا

«زولبیا» در اصل « زلیبی یا زلبی» تغییر یافته واژه «صلیبی» می باشد چون به شکل صلیبی که دور آن یک دایره می کشیده اند ساخته می شده.این شیرینی در مناطق جنوب ایران هنوز هم با نام «زلیبی» شناخته می شود. زولبیا (در فارسی و عربی) و یا جلبی (در فارسی دری و هندی) نوعی شیرینی است که معمولاً همراه با بامیه و گوش‌فیل به فروش می‌رسد. از مواد اولیه این نوع شیرینی می‌توان به ماست و نشاسته و خمیرمایه اشاره کرد که بعد از ترش شدن و به اصطلاح ور آمدن آن را به آرد اضافه می‌کنند. معمولاً در ماه رمضان مصرف بامیه و زولبیا نسبت به دیگر ماه‌های سال بیشتر می‌شود. تولید و مصرف این شیرینی در گستره وسیعی از جهان شامل شرق آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا رواج دارد.

مواد لازم برای تهیه زولبیا :

نشاسته 100 گرم

آرد 2 قاشق چایخوری

ماست 1/2 لیوان

کره 1 قاشق چایخوری

گلاب 2 قاشق غذاخوری

جوش شیرین 1/4 قاشق چایخوری

عرق هل مقداری

طرز تهیه زولبیا:

نشاسته و ماست را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید ؛ مخلوط نشاسته و ماست را 5 دقیقه کناری قرار دهید و مجدد مخلوط کنید تا یکدست شود ( ماستی که استفاده می کنید نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد ).

آرد و کره نرم شده را اضافه و خوب مخلوط کنید تا یکدست شود سپس جوش شیرین ، گلاب و هل را اضافه کنید ( غلظت مایه زولبیا در این مرجله باید مانند ماست باشد ، اگر بیش از حد سفت بود 1 قاشق گلاب اضافه کنید ).

داخل قابلمه روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود ، مایه زولبیا را داخل قیف بریزید و ته قیف را سوراخ کنید سپس داخل روغن بریزید و شکل های درهم و دایره ای ایجاد کنید ، پس از اینکه زولبیا سرخ شد سریع داخل شربت قرار دهید و بگذارید 5 – 10 دقیقه بماند ( دقت کنید شربت باید گرم باشد ).

نکته: میتوانید به جای قیف مایه زولبیا را داخل ظرف سس بریزید و با آن کار کنید ، جوش شیرین بافت بهتر و تردتری به زولبیا میدهد.

بامیه

بامیه یکی از شیرینی‌های ایرانی است. از مواد اولیه این نوع شیرینی می‌توان به ماست و نشاسته و خمیرمایه اشاره کرد که بعد از ترش شدن و به اصطلاح ور آمدن آن را به آرد اضافه می‌کنند. سپس از تخم مرغ برای پف کردن بامیه استفاده می‌شود که البته این روش به تازگی به کار می‌رود و در گذشته کاربردی نداشته است؛ این تنها تفاوت میان بامیه قدیم با حال است. هنگامی که بامیه آماده شد آن را در شکر قوام‌یافته می‌اندازند تا شیره را به خود جذب کند. شیعیان ایرانی در ماه رمضان، از زولبیا و بامیه برای افطار استفاده می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه بامیه:

آرد 1 لیوان

آب 1 لیوان

تخم مرغ درشت 2 عدد

کره 50 گرم

شکر 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه بامیه:

آب و کره را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوش بیاید سپس آرد و شکر را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا خمیر جمع شود در ادامه 2 قاشق غذاخوری شربت به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کامل به خورد خمیر برود.

حدود 10 دقیقه خمیر را با حرارت ملایم تفت دهید تا خمیر بپزد سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و پس از اینکه خمیر خنک شد تخم مرغ ها را به نوبت اضافه و خوب مخلوط کنید تا خمیری نرم و لطیف بدست بیاید.

داخل قابلمه مقدار زیادی روغن بریزید ، خمیر را داخل قیف با سر ماسوره دار بریزید و در روغن قیچی کنید سپس روی حرارت ملایم قرار دهید ؛ بامیه ها را در حین سرخ شدن مرتب به هم بزنید تا به هم نچسبند و یک دست سرخ شوند.

بامیه ها را به همان صورت داغ به شربت ولرم اضافه کنید تا شربت را به خود جذب کنند ( حدود 3 دقیقه قرار دادن بامیه در شربت کافی میباشد ).

نکته:

  • در زمان ریختن بامیه داغ داخل شربت دمای شربت باید ولرم رو به سرد باشد
  • در زمان بریدن بامیه سر قیچی را چرب کنید تا خمیر بامیه به قیچی نچسبد.

مواد لازم برای تهیه شربت زولبیا و بامیه:

شکر 2 لیوان

آب 1 لیوان

گلاب 1/4 لیوان

زعفران دمکرده 4 قاشق چایخوری

آبلیمو کمی

طرز تهیه شربت زولبیا و بامیه:

آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید و تمام شکر حل شود سپس زعفران ، گلاب و آبلیمو را اضافه کنید و پس از 10 – 15 دقیقه که جوشید شربت را از روی حرارت بردارید. در زمان افزودن زولبیا و بامیه شربت باید ولرم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *